Gå til innhold
Arkivverket

[#49626] Kirkebok Hemnes-Rana 1809,Ektesk. Lars Person Heggelund og Kirsten Pedersd.


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Er det noen som har tilgang på kirkebok for Hemnes i Rana 1809? Jeg er interessert i om det ved bryllupet 1/1-1809 i Hemnes var oppgitt hvor Lars Persson Heggelund var fra(Han giftet med Kirsten Pedersdatter f.1777, Fagerjord). Har fått opplyst at han var svensk, men har ikke sett noen dokumentasjon på det.De var bosatt på Busknes før de flyttet til Overhalla Trøndelag. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Solbakk

I kirkeboka for Mo 1.1.1809 står følgende:Ægteviet Uk Lars Hæggelund Busnæs og Enken Kiersten Pedersd ibid.Det er alt som står, og Busnæs = Bustnes. Dattera Kristine blir døpt i Hemnes kirke. Lars Heggelund skal være fra Jemtland.Mvh Johan Solbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Tilleggsopplysning:Lars Heggelund fikk bygselsbrev på bortigarden på Bustnes i Rana høsten 1808 og giftet seg med enka Kirsten Pedersdtr som hadde vært gift med forgjengeren Matias Persen. Høsten 1810 sa de i fra seg garden og flyttet.Mo prestegjeld gardshistorie nevner ingenting om Lars Heggelunds opphav eller hvor de flyttet. Men dette visste du kanskje fra før?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Johan Solbakk og Geir Tverå,jeg har også fått høre at han var fra Jämtland men har ikke sett noe dokumentasjon på det, har prøvd å lete i svenske nettsider uten å lykkes;må nesten vite hvilket område i Jämtland han i så fall var fra.Det var i alle fall greit å få vite at det ikke sto noe ved vielsen.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved skiftet etter Kirsten Pedersdatters første ektemann Mathias Pedersen i Bustnes i 1810, kommer det frem at hennes far var Peder Olsen Øvre Grønfield. Kirstens datter Petrina på 7 år var hos 'morfaderen' Peder Olsen, Grønfield. Kirsten hadde disse barna i 1 .ekteskap:Gjertrud 9 år i 1808, Elisabeth 9 år i 1808, Petrina 7 år i 1808, Marianna 5 åt i 1808 og Mathea som var 10 uker.Her er det jeg finner på Kirsten Pedersdatter og hennes anerekke:1)Kirsten Pedersdatter født 1777 Foreldre:2)Peder Olsen Fagerjord født 1749. Han var bruker ipå Fisktjønnmoen 1778-83, fikk bbr på Øvre Grønnfjellet(Snasen) den 03.10.1783. Gift i 1776 med Gjertrud Eriksdatter Langfjellet.3)Gjertrud Eriksdatter født 1750 Besteforeldre:4)Ola Kristensen Finneid født i Finneid i Hemnes i 1705, og han døde den 17.08.1780. Dessverre er ikke navnet på hans kone oppgitt i bygdeboka for Rana. Ola var bruker i Fagerjorda i Rana.6)Erik Olsen Langfjellet født 1703 og død 1789. Han var bruker i Langfjellet ca 1740-1778, og han var dømt for 'horeri' med Magnhild Sakrisdatter i 1719. De var beslektet i 2. og 4. ledd, og måtte betale 14 riksdaler og forlate fogderiet i 3 år for 'horeriet'. Han var gift med Gjertrud Monsdatter Storrøvatnet.7)Gjertrud Monsdatter Storrøvatnet født 1705.Oldeforeldre:12)Ola Ørjansen født ca 1665, og han var gift med Berit Andersdatter. Ole døde i 1740, og han var gift 2 med Kirsti Fordelsdatter 17.10.1728.13)Berit Andersdatter født ca 1659, og død i 1728. Barn:a)Sakarias Olsen født ca 1694b)Dorthea Olsdatter født ca 1695 og død 1771.c)Anders Olsen født ca 1698d)Mikkel Olsen født ca 1701e)Erik Olsen født ca 1703(se anenr. 6 her).f)Ørje Olsen døpt 14.06.1704, og død mellom 1704 og 1714.14)Mons Monsen var født ca 1665, og var fra Nesna Han døde i 1759. Han brukte halve Storrøvatnet til 1718, og hele Lillerøvatnet til ca 1738-1740. Han var rik, og i 1748 betalte han den nest største formueskatten i Rana på 60 riksdaler kontant. Gift med Dordi.15)DordiTippoldeforeldre:24)Ørjan Gregussen født ca 1625 i Hammerdal i Jamtland. Gift med ukjent dame.25)Ukjent dame gift med nr. 24. Barn:a)Gregus Ørjansen født ca 1650, og gift med Ane Andersdatter født ca 1662.b)Ørjan Ørjansen født ca 1657, og død 1733.c)Karen Ørjansdatter født ca 1657, og var 76 år da hun ble gravlagt allehelgensdag(01.11)1733.Hun bodde da i Jamtli. Det er ikke 100 % sikkert at Karen tilhører denne søskenflokken.d)Nils Ørjansen født ca 1665e)Ole Ørjansen født ca 1665(se anenr. 12 her).f)Jens Ørjansen som var på Storforsheig)NN Ørjansdatter gift med Nils Nilsen(se devattnummer 24 584 her på Digitalarkivet).Jeg har også en ane Marit Ørjansdatter fra Jamtli født ca 1670, og som var gift med Erik Nilsen Hauknes født ca 1680. Denne Marit kan jo være datter av Ørjan Gregussen, men jeg har ikke greid å få bevist dette.26)Mulig far til Berit Andersdatter var Anders Steffensen Villen, som var født i ca 1629 og 37 år i 1666 da han var oppsitter i Villen. Han hadde muligens disse barna som har kommet frem ved mailkontakt med privatperson:a)Anders Andersen som var bruker i Berg og født ca 1659-65. Gift 3 ganger. Gift 1 med Marithe og hadde 8 barn med henne(blant annet datteren Ane som jeg skal videre på og som er min ane). Gift med Kirsten Israelsdattet 07.09.1709. Gift 3 med Marit Mogensdatter Storrøvatn(ca 1696-1781-søster av anenr. 7 her). De ble trolovet 27.09.1733, og gift 01.11.1733 i Moe kirke. Det ser ut som om trolovelsen var i Plurdalen.b)Steffen Andersenc)Sacharias Andersend)Berit Andersdatter(se anenr. 13 her).e)Ane Andersdatter født ca 1662. Hun er oppgitt å være 65 år da hun ble gravlagt 12.p.trinit.1727. Hun var gift med Gregus Ørjansen Jamtlia født ca 1650(bror av Ole som er anenr. 12 her). Ane og Gregus er blant mine aner.Blant annet så har faddere på barn i etterslekta til disse vært grunnlag for å sette sammen denne søskenflokken når det gjelder Berethe, Ane og Anders. Jeg ser det jo særlig på Ane og Anders som er mine aner, og Berethe har jeg fått tilsendt informasjon om.48)Gregus Jonsson født ca 1600 i Jamtland96)Jon den Gamle.Her er mer å hente i 'Mo prestegjeld gardshistorie' av Anders Frøholm om hver enkelt av anene her og om aners søsken. Tok med litt mer av det jeg hadde i slektsprogrammet mitt, enn det jeg fant i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Til ALH, (5) ovenfor. For event. videre interesse for din refererte ane 96) ovenfor, kan du lese en artikkel om denne i Rana Slektshistorielags medlemsblad, Våre Forfedre, nr. 4/2005, s. 4ff. Vennlig hilsen RMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Takk for tipset, men som medlem har jeg det bladet. Jeg har lest denne artikkelen, og kunne ikke ta med alt her om Ørjan Gregussen og hans far og farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Til (7) ovenfor! Bare for å gjenta (til det kjedsommelige) at pr. dato finnes det ikke noe bevislig skriftlige dokumenter som viser forbindelsen fra Ørjan Gregussen, Jamtlia i Rana, og bakover til hans aner i Jemtland (eller andre steder) i Sverige. Hilsen RMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei, har vært på reise noen dager og har ikke lest de siste innleggene før i dag. Det jeg i utgangspunktet har vært ute etter er å finne ut om det er riktig som det står i en artikkel i Rana Slekth. medlemsblad at Lars Person Heggelund var fra Jämtland og eventuellt finne ut hvor i Jämtland. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager at jeg misforsto deg Bjørn, men siden Kirsten Pedersdatter var med i overskriften trodde jeg at du var ute etter aner på henne også. Nå ser jeg jo at du egentlig ikke spør etter det, og at jeg i det heletatt ikke burde ha svart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Anne Lise Hovland trenger ikke beklage; fikk mye nyttig info i ditt inlegg om Kirsten's tilknytting til Jämtland. Hadde bare håpet på å kunne få bekreftet at Lars Person Heggelund var fra Jämtland.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.