Gå til innhold
Arkivverket

[#49629] tør jeg ennå en gang be om hjelp til å tyde kirkebok


Gjest Thorbjørn H. Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Jeg finner i Korskirken i Bergen Lenke Dåp til Berthe M*arie Olsdatter Tonning.nr 108 Foreldrene er Ole Cortelius Tonning og Inger Marie Abelsdtr. Faddrene er ikke lett, men lurer på om her er opplyrnig om alder på far O.C.T. da jeg mangler det og hvor han kommer fra.mh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tror ikke du skal gjøre deg forhåpninger om å finne så mye om OCT her. Men for å lese alt hadde det vært fint om du la inn den andre type lenke så jeg kan forstørre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

takk for det Vigdis Er ikke sikker på hva og hvordan det kan gjøres men prøver med denne lenken om det blir bedre. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Slik Lenketil tross for at jeg forstørrer til 150 % er det vasnkelig å lese fadderne. Tror det står en yrkesbetegnelse foran navnet til Ole. Men får ikke mening i det. 'Dichtemand/Dichbe/Dichlemand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Vigdis Tkk for hjelpen det er ikke lett å lese men som du sier så finner jeg sikert ikke ut noe mer om OCT så jeg får lete andre steder.mh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Føler meg litt på gyngende grunn her, presten har fylt ut kirkeboka på en måte som er ukjent for meg, så håper noen går meg etter i sømmene. Det begynner vel med Dixlemand (tønnemaker). Jeg tror det muligens står 19 Rd 22 etter navnene. Fadderene er utydelige: Berte Malene Haraldsen Abelsen (?) gift med Lysestøber Knud Haraldsen Eckerol XXXXX Caroline Michelsdat 20 Rd 15 Arbeidsmand Ole Jetmundsen Ballesen 18 Rd 94 XXXmand Lasse Rasmussen Nesse 23 Rd 12, Tienestedreng Ananias Jacobsen 13 Rd 9. Tallene refererer vel til prestens sammenlikningsregister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

1821, 108, født 9 November, Berthe Maria, døpt 25 November i Kirken, Dizlemand Ole Cortelius Tonning og kone Inger Maria Abelsdatter 19 Ro 22(Faddere) Berthe Malene Haralsen? Abels … gift med Lygtestøber Ol.ud Ecketol Gierrst…, Caroline Michelsdat: 20 ro 15, Arbeidsmand Ole Jetmundsen Ralkesem? 18 Ro 94, Arbeidsmand Lasse Rasmussen Vesse/Nesse 23/28/25 Ro 12, Garmesterdreng? Annanias Jacobsen 13 Ro 9.Jevnførselsregister (i kirkeboken) F351, No 475/415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Ja har søkt det men finner ikke noen Ole Cortelius Tonning. men kanskje han har tatt Tonning navnet som voksen Det finnes mange med Tonningnavnet men ikke med det mellomnavnet Cortelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Vigdis Ja jeg har sett han Ole Tonning i Davik men det er mellomnavnet som gjør at jeg ikke kan være sikker men alderen stemmer ganske bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er en utvandret Bergensmann i Lardal, Telemark. Han har også et spesielt navn, Kaspar og er i rette alder for å være en bror, og samme samfunnslag sannsynligvis, altså født i Bergen. LenkeHar du sjekket kirkebøkene i Bergen for fødsler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Ja har det og den nærmeste er en som heter Ole Cornelius men hans far er Hansen han er fådt i 1896 ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Er du 100 % sikker på at det er Cortelius og ikke Cornelius? Under giftermålet står han som det siste, under forlovererklæring som det første og ved barnedåpen er det utydelig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Vigdis Jeg er nesten sikkert på at det er Cortelius, Jeg ser på noen notater min mor gjorde hun var født i 1905 og døde i 1980 der står det Cortelius og jeg ser på dåp av barn som ekteparret de hadde 7 barn der står det og Cortelius. mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

OK, Thorbjørn. Har du funnet de andre barnas dåp i kirkebok? De giftet seg 1819, når kom det første barnet? Det kan tenkes at det kan stå OCT's patronymikon ved andre innførsler, slik at du får vite hva hans far het. Skikkelig detektivjakt dette, jo. Blir jo litt nysjerrig på denne karen, jeg. Han kan være direkte fra gården Tonning i Ned-Stryn eller etterkommer av en derfra. Han kan også være ekte eller utenekteskapelig etterkommer av en av borgerne Tonning, ikke sant? Og tatt navnet som voksen som du foreslår. Hvor vanlig var det på den tid i Bergen at alminnelige folk tok med gårdsnavnet til byen? Det får du et inntrykk av ved å kikke litt i kirkeboka.Vet du hvor og når han døde, så kan det tenkes at du får vite litt mer.Han skal jo være å finne i 1801-tellinga. Konfirmasjon i Bergen kan også være et sted å lete, hvis du ikke har prøvd det. Lykke til! Jeg kan gjerne bli litt med på jakten fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei igjen Jeg finner en Ole Tonning 21 år i Bergen i FT 1815 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=berg1815&gardpostnr=1417&merk=1417#ovre>Lenke Der er få der er ikke noen konfirmerte i Bergen på Digitalarkivet for år som ville være sansynlig men der finnes en del skannedte kirkebøker som jeg holder på å lete i Jeg har funne alle barna når disse ble født og dåpt men ikke noe hjemsted for han som far.Men ser at Ole Tonning i Davik 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner en Ole Tonning som død i 1865 som kan stemme med han i Davik[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=1301begr&gardpostnr=7602&merk=7602#ovre>LenkeHer i DavikLenkeFinner en Ole Widsteen Tonning som gesell. Far Hans T. (Oles mor i Davik het Sophie Widsteen)LenkeVed dåpen til Ane i 1819 er han gesell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det spørs om du ikke nærmer deg.Her er de eneste Tonninger jeg finner i 1801 Bergen, skrevet Taaning: Førenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Merknad Kjønn 1486 Lars Taaning Huusfader 60 2. egteskab Bonde handler F 1488 Niels Taaning Hans søn 25 Ugift Skriverkarl junior M 1489 Nille Benedichta Taaning Hans datter 17 Ugift M 1490 Benedicta Taaning Fælleds datter 14 M 1491 Jens Hierman_taaning Fælleds søn 13 M 1492 Lars Christian Taaning Fælleds søn 8 M 9014 Niels Taaning Huusfader 48 Begge i 1. ægteskab Kiøbmand F 9257 Hendrick Paaske_taaning 24 Ugift Læredreng MDet blir litt rotete, men vet ikke om jeg kan lage permanent lenke som viser folk som bor på ulike steder.Er det ingen av barnedåpene som du har funnet, som har farsnavn på OCT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Ja jeg har og funnet dem du lister fra 1801 Bergen opp men spørs om dette er OCT foreldre? Jo på barna står han oppført som far Ole Cortelius Tonning.mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.