Gå til innhold
Arkivverket

[#49629] tør jeg ennå en gang be om hjelp til å tyde kirkebok


Gjest Thorbjørn H. Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, jeg bare tok dem med for at 'Tonning' i ft1801 Bergen skulle komme på bordet. Det blir nesten eliminerende.Jeg synes sammenhengen i lista til Carsten er helt overbevisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det eneste som forstyrrer idyllen er denne innføringen, med uthevet skrift. LenkeHvis Ole Hansen Tonning her er identisk med din OCT kan du være så godt som 100 % sikker, Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er Inger Maries begravelse i Domkirken 18/2 1856, 65 år gammel. Hun er innskrevet som Jacobsen. Men ellers stemmer det vel bra. Jeg finner ingen andre 'Inger Marie/Inger Maria' i den digitale databasen over gravlagte. Nr 18:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Ja jeg hadde funnet det at hun var død 1856 og hun har navnet Jacobsen Hennes far her Abel Jacobsen så det må være at hun har tatt det navnet ,,, Når det gjelder OCT så skal kjeg nå se litt etter i skannede Kirkebøker fra Sogn og Fjordanen da jeg tror og at vår mann må være Ole Tonning i Davik 9 år gammel kanskje det ved dåp kan finnes sikrere bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er vel dessverre slik at det finnes 2 samtidige Ole Tonning i Bergen. Den ene bruker Hansen som kan peke til Davik, jeg har funnet denne innførselen på giftermål. Han er også gesell og de bor i samme menighet også, Domkirken, noen år.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=77&filnamn=vigd1816&gardpostnr=1187&merk=1187#ovre>LenkeJeg har også funnet denne Ole i FT-1801, litt ung kanskje og med Olay som annet fornavn. Lenke Det er en nøtt dette. Jeg har møtt på noen slike selv også i min slektsgranskning. Det er sikkert ikke så dumt å prøve Sogn og Fjordane.Jeg har funnet en Ole Tonning til begravet, i tillegg til den Carsten fant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Håper jeg ikke har gjort det vanskeligere for deg ved å bringe denne andre Ole Tonning, Ole Hansen Tonning på banen, Thorbjørn. Her kommer en liten oppklaring i alle fall. Dette må være samme person og ikke din Ole Tonning:Vielse med Anna Carina Staman 1837 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=77&filnamn=vigd1816&gardpostnr=1187&merk=1187#ovre>LenkeFar ved denne dåpen 1837 Lenke Ole Hansen Tonnings datter Sofia begravet 28/7 1837, 14 Rode 32 LenkeOle Tonning begr 1849, 14 Rode 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Vigdis Nå har jeg søkt i kirkebok fra Davik 1790 -93 men finner ikke navnet- men det er litt pusig han Ole fra Davik som vi har på FT 1801 når jeg søker på digiark Døpte i S/F finner jeg disse Kvar side nedunder viser maskimalt 10 funne postar. Du kan bla mellom desse sidene ved hjelp av knappane over. Prestegjeld id. Fødd/Døypt Døypt Døypt år Kjønn Førenamn Etternamn Ekte/uekte Far farsnamn Far etternamn Far bustad Mor førenamn Merknad (kjelde) 174558 1437 D 6/2 1783 k Nilliane Hansd. e Hans Tonning Sophie S=R. Far: Hans Tonning, mor: Sophie Widsteen. 174607 1437 D 11/4 1784 k Ingeborg Marie Hansd. e Hans Tonning Bryggen Sophie S=R 174753 1437 D 18/2 1787 k Ane Kirstine Hansd. e Hans Tonning Sophie S=R. 174880 1437 D 3/6 1789 m Nils Hanss. e Hans Tonning Sophie S=R. Far:Hans Tonning, mor:Sophie Widsteen. 175104 1437 D 20/10 1793 k Gertrud Marie Hansd. e Hans Tonning Sophie S=R% barn men ikke Ole som er 9 år i 1801. kan det tenkes at han ikke er døpt? Er litt ok å ha en å konf. med i vanskelige søk. Takker for din interesse.mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, hyggelig hvis jeg kan være til hjelp. Ole er nok døpt. Det kom en vanskelig utenom i de dager! :-) Hvilken database eksakt har du funnet de nevnte barna? Jeg kan jo ta en titt jeg også.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nå har jeg søkt i den og finner de andre barna. Han må av en eller annen grunn blitt døpt i en kirke som ikke er med i databasen, eller falt ut ved registreringen, ergelig altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Ja det er litt ergerlig men jeg får fortsette å lete . Jeg er at det er søsken som er født 1789 og i 1793 mens OCT er før i 1791 ell23 1792 så der er plass til han :::LER... kanskje foreldrene har da bodd et annet sted noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det gir ikke den sikre 'missing link' som du behøver, men jeg har funnet Ole Hansen Tonning i Davik konfirmert, nr 1 1808, Rogsund kirke:LenkeDet ser ut som han blir konfirmert samtidig med søsteren som her ikke heter Gjertrud Marie, kun Marie. Det kan vel tyde på 1) at han er født ca 1791 2) at FT-1801 er feil og at de er like gamle, men da burde han vært funnet i den samme databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ok, Thorbjørn jeg tror jeg har funnet løsningen. 'The missing link' er jo navnet Cortelius og det finner vi ikke i Davik. I dag har jeg mer og mer hatt følelsen at det er ikke dit du skal. Jeg har funnet en løsning med Cortelius, via omveier som jeg synes det er lettere å forklare muntlig, kombinert med skriftlig materiale. Hvis du sender meg en e-post på vigdisnkrøllalfabluezone.no, kan vi avtale videre. Det hadde vært skikkelig gøy om du, jeg må nesten si vi, kom i mål med denne!vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Fantastisk Jeg er nå nesten helt sikker på at dette må være rette OLE vi har her. Jeg ser jo på andre personer så bruker de ofte mellomnavn Marie er jo litt lettere. Og Jeg har på OCT død 9 okt 1865 74 år skal da 1891 være hans fødselsår Det som og er litt viktig her tror jer er at OCT har en datter da som heter Giertru Malene Tonning f. 1833 og hae sikkert da fåt navnet etter sin 'tante'? Jeg skal nå lete mer kanskje Ole se døpt i Rogsung eller Eid?Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

hei Vigdis får ikke sendt e-post til deg vil du prøve min adresse? tohthors@online.noThorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen
LenkeJeg blir litt forvirret nå mad alle disse navnene Jeg ser på gården Øvre Tonning i Stryn FT 1801 her finnes mand Casper Reinholtsen 57 år hans kone Giertrud Andersdtr. 51 år sønn Reinholt Carpersen 19 år sønn Ole Caspersen 10 år Casper Caspersen 5 år Andrine Caspersen 16 årKan det være denne familien vi er på jakt etter? mh Thorbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Der var du, jo. Ja, det kan bli litt mange lenker, men jeg gjør det slik for å samle trådene. Det er i denne familien jeg har funnet Reinhard(Reinholt) Cortelius f 1868 i Kviteseid. Og jeg har funnet dåpsinnførselen hans i kirkeboken, og den har jeg lagt i temaet 'Cortelius' her på Brukarforum. Jeg har fått noen innspill i dag om at Curtelius er et svensk-finsk slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

hei ser i kitkebok for Innvik 1791 der finner jeg OLE nr 48 Lenke du leser det kanskje bedre enn jeg, men kan ikke se Cotrelius er nevnt herThorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg sendte deg den innførselen, og det er riktig at han kun står med fornavnet Ole. Mener likevel at han er din kandidat. Sogn og Fjordane el. Stryn har en digitalisert konfirmantbase. Jeg klarte ikke finne ham og søsknene der. Men du kan evt. dobbeltsjekke. Hvis du kunne finne ham som konfirmant med Cortelius og fars navn, ville alt være i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Der ser du, to leter bedre enn én. Ergelig at Cortelius ikke var med, da. Men som jeg sier Cortelius-navnet finnes i denne familien. Bror til Ole Kaspersen, Kasper Kaspersen reiste til Kragerø og var hattemaker. I følge Kviteseidsoga flyttet KK til Lårdal (opp fra Larvik, Lågendal) 1835 og der er han i 1865. KK's sønn Kasper Andreas Tonning, baker, giftet seg med Hæge fra Kviteseid. De fikk sønnen Reinholt Cortelius 1868, som døde året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.