Gå til innhold
Arkivverket

[#49629] tør jeg ennå en gang be om hjelp til å tyde kirkebok


Gjest Thorbjørn H. Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Ja kanskje vi er på sporet Det som og er iitt artig her er jo at Ole`s mor heter Giertru og at Ole C T har en datter som han kaller Giertru Marie Jeg kan og nevne ar OCT datter Berte Marie Olsdatter Tonning ( hun er min anegren) hun har en datter som de kaller Anne Marie Kortelia Iversen / Johannesen hun er min oldemor Kortelia kan jo kanskje skrive seg fra Cortelius? men vi kan vel ikke ennå være helt sikker på at dette er rette OLE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

1815-telling Bergen gir jo ikke noe svar, ei heller Gesellene. Militære ruller kan være en mulighet. Lite digitalisert i Bergen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Jeg har Ole Tonning i FT 1815 Lenke men militære ruller er det lite av Men we jo ikke sikkert dette er rette Ole da han er 21 år og i flg. Ole Caspersen er han født i ca 1791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det finnes nok ruller både for Stryn og Bergen, men de i Bergen er ikke digitaisert.I følge kilden 'Døypte Bergen 1816-1894' er det bare 2 Ole Tonning som er interessante for deg: Ole Cortelius Tonning som er registrert som far til 7 barn i denne kilden, og Ole Tonning far til 1 barn i kilden. Jeg mener at Ole Hansen Tonning med 1 barn og gift med Anna Carina Staman se innlegg 31 her, er sønnen til Hans Nilsen Tonning, gjestgiver i Davik.Her er en annen bruker som er enig med meg. Fra Tonning-debatten her: 'Tor Kvien, Langhus, 1.12.2006 21:20 (19)... Ole Widsteen Tonning, sønn av Hans (Glad) Nilsen Tonning og Sofie Widsteen, f. 1797, døde i Bergen i 1848. Han var gift med Anne Karine Stamann. De hadde et barn sammen. Navn ikke oppgitt, men han er neppe den samme som Ole Cornelius.'Så hvis du ikke skal til Davik, er Stryn et svært godt alternativ. Begravelsen oktober 1865 for Ole Tonning, med oppgitt alder stemmer med fødselsåret til Ole Kaspersen. Ole Kaspersen har Tonning-navnet, moren heter Gjertrud, og Cortelius finnes blant de yngre i slekten. Hvis du tror at han som er gravlagt oktober 1865 er din mann, så legg merke til at Cortelius ikke er med. Det er ikke sikkert OCT brukte Cortelius som offisielt navn, særlig hvis han ikke er døpt med navnet.Noe annet du kan prøve, er om det finnes skifter etter Ole Cortelius med flere opplysninger. Eller etter Kasper Reinholtsen på Øvre Tonning i Stryn. Hvor hans etterkommere bor. Kanskje kan du finne Cortelius-navnet den veien. Du kan prøve på Arkivforum. Det er mange som setter inn spørsmål der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er en liste over Tonninger fra 'Dødsfald i Bergen 1765-1850' Det løser selvsagt ikke noe, men kan være grei å ha med.

bilete2749.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig, får ikke lagt inn -jpg i dag. Prøvde en gang til, men det gikk ikke da heller. Spør hvis dere lurer på noe fra den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hyggelig, Arnfrid! Jeg var ikke klar over da jeg involverte meg i denne debatten at du hadde laget en debatt tidligere om Tonning. Men oppdaget det etterhvert. ;-) Men her går vi til eldre generasjoner som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Thorbjørn, nå har jeg lett etter skifter i denne basen Lenke Finner ikke Kasper Reinholtsen eller Gjertrud Andersdatter på Stryn. Tror det tyder på at de har flyttet derfra. Det er ellers mange skifter på fra gården Tonning, så de burde vært der om de døde der.Får prøve Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

FLERE NAVNEBEVISHer er Ole Kaspersen fra Øvre Tonning og hans søsken: Kasper f 1772 Andrea 1774-1780 Marta f 1777 Inger f 1779 Reinholt f 1782 Andrina f 1784 Berta Kristina f 1788 Ole f 1791 Kasper f 1796 *Barna til Ole Cortelius og Inger Marie Abelsdatter:Ane Cathrine (Mor til Ole Kaspersen het Gjertrud Katarina)Berthe Maria (Berte, Oles søster)Ole MartinInger Sophie Cordelia (Inger, Oles søster)Ole MartinGiertrue Malene (Giertud, Oles mor)Elisabet Andrea (Andrea, Oles søster) *fra artikkelen Griselda og folket hennar NST, nr 1, 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Har vært litt opptatt på annet holdt og måtte bare legge det fra meg et par dager, men prøver å nøste det opp igjn. Jeg må innrømme at det blir mangen Tonning og mange Ole etter hvert. synd at mellomnavnet er så lite 'brukt' før ekteskap og fødsler, men tror så langt at det nærmeste forelobig er vel at det er OLe Caspersen vi /jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hyggelig å høre det siste! I går fant jeg begravelsen til Gjertrud Andersdatter Tonning, død 1822, 72 år gammel, som betyr at hun ble født ca 1750. Jeg har spurt Statsarkivet i Bergen, på Arkivforum, om de kan finne opplysninger om hennes arvinger med bosted.Synes det er vanskelig å finne den riktige boka for begravelser fra Stryn blant de skanna kirkebøkene, så Kasper Reinholtsens begravelse har jeg ikke funnet. Gjertrud fant jeg i Klokkerbok fra Oppstryn, se lenke Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Jeg ser på Family Search på Casper Reinholtsen og finner han født i 1744 Tonning-Øren Sogn og Fjordane Lenke og er gift med Gjertrud Andersdtr. abot 1771 Videre ser jeg på married Casper Reinhodsen gift med Hjertro Catrine Andersdtr. 10 may 1772 Kvernes Møre og Romsdal Håper at disse lenkene kan åpnes Så her går det en tråd til Møre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hans far Reinholt var 'reisende'-slekt fikk jeg vite i debatt 'Fayefogd' her. På biblioteket kan du låne Norsk slektshistorisk tidsskrift, hefte nr 1 2005 og lese en hel artikkel om Reinholtfamilien, skrevet av Arnvid Lillehammer.Jeg venter sånn på om Statsarkivet har funnet noe om barna til Gjertrud Katrine Andersdatter død 1822 Tonning, som kan gi deg så sikre opplysninger som du ønsker.På Statsarkivet kan de hjelpe deg til å finne militære ruller fra Stryn. Slik jeg forstår det skal de inneholde avgangslister når noen flyttet.Du kan også be dem om de kan finne dødsfall/skifte etter Kasper Reinholtsen.Du kan skrive brev eller mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Thorbjørn! Nedrebø fant ingen opplysninger om skifte, verken Gjertrud på Tonning eller Ole Tonning død 4 oktober 1865 Domkirken. Jeg har akkurat sendt e-post til Bergen byarkiv med spørsmål om samme Ole Tonning som statsarkivaren mener døde på Arbeidsantalten.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Vigdis Takk for din interesse Jeg ska prøve å finne noe ut her i Bergen på Statsarkivet e.l men jeg har litt problemer med å komme meg opp selv, men kjenner en som jobber der og skal prøve via henne. Ellers så kom sommeren til Bergen og det ble så mye annet som skal gjør ikke miinst å nyte solen når vi har denThorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Enig med deg, nyt solen mens den skinner! Her regner det i dag, men vi trengte det.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.