Gå til innhold
Arkivverket

[#49636] Tyding; brudgommers tittel


Gjest Kim Unstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alvin Andreassen

Det står selvholder, altså at man stod for sin egen husholdning eller stod på 'egne bein'. Man bodde i en familie, f.eks. hos sine foreldre eller svigerforeldre, men holdt (vel stort sett) sin egen husholdning. På en måte er det noe lignende som hel- og halvlottskar som ble praktisert innen fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(3)(4): skal vi pirke litt, så står det 'selvhold.', som sikkert er forkorting for 'selvholder'. Eg har sett gjennom innførslene for året (1872 og litt inn i det neste). Dei fleste ungkarane er førte som 'selvhold.'. Unnataka er førte som 'Gmd.søn' (venteleg etla til å ta over etter faren, sidan andre med far som er 'Gmd', ikkje er kalla slik), 'snedker', 'styrmand', osv. Då kan ikkje mitt framlegg (3) stemme. Det må heller vere noko i retning av 'innerst' - altså ein som har eige hushald. Eg fann elles berre éin innerst (enkjemann, 24 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Takk for hjelpa! Var inne på ordet selv, men avskrev det fordi andre S-er var skrevet på annen måte, jfr stedsnavene under vielse 16 og 18. Må kanskje være en forskjell på S og s?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

S-ane i 'Selvhold' er ulike S-ane 'Septbr' (Vigselsdagen), Sofie og Steira (nr. 16) og Sande (nr. 18); men ser du på 'Sept.' i lysingsdagane (6.siste kolonne), finn du att dei same S-ane. Denne presten (og mange andre) hadde meir enn ein måte å skrive S på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.