Gå til innhold
Arkivverket

[#49645] Foreldre og besteforeldre til Beritte Hansdatter Kurås (1704-1784) Røros


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Søker foreldre og Besteforeldre til Beritte Hansdatter Kurås ( Kuraasen 1704-1784)gm Ole Jenssen Kverneng (1703-1782) Kilde: Rørosbok III side 51. Kan noen hjelpe meg ? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det jeg vet for sikkert er at hun har to søstre: Karen gift med Iver Colbentsen og Maritte gift med Ole Iversen Brynnilds. Faren - den eneste Hans på Kuråsen i 1701 - må vel være Hans Kuråsen 37 år.Mora het sannsynligvis Cornelia, etter oppkalling å dømme. Min teori er at det var Cornelia Jacobsdatter Prytz, gift 2 med Iver Kuråsen (deres eldste sønn er HANS).Jeg kan ikke bevise dette ved henvisning til skifte (jeg har lett, finnes det skifte etter Cornelia Prytz?). Men jeg er temmelig overbevist selv etter å ha studert faddere på barn opp og ned.Så usikkert som dette er, er det sikkert mest fornuftig å si at foreldrene er Hans Kuråsen og Cornelia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg har ingen av de andre søsknene til Beritte. Jeg har heller ikke Iver Colbentsen og Ole Iversen Brynnilds.Kan jeg få data på dem ? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Iversen Bechosen (Brynnilds) begravet 26/11-1780 82 år, gift 1725 med Maritte Hansdatter Kuråsen begravet 15/4-1742 37 år.Iver Colbentsen begravet 24/5-1770 65 år, gift 1735 med Karen Hansdatter Kuråsen, begravet 17/3-1754 44 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Er det det det som står i Rørosbok III på side 340. Iver Olsen Brynnilds var 34 år i 1701 gm Gjertrud Jonsdatter. Det er vel den Ole Iversen som er nemt her bare at i boka står det at han er født i 1694 og Jon Iversen f 1695 gm Sofia Christensdatter som ble gift andre gang med Peder Evensen Bjørgum. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her tok jeg nok feil. Det var Ole Joensen Bechosen som døde i 1780.Ole Iversen Bechosen ble begravet 28/11-1756 61 2/3 år.Så til ditt spørsmål: Du har funnet den riktige i Rørosboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg har noe jeg lurer på angående denne Hans Kurås fra innlegg 5 denne Hans må vel være født ca 1664. Jeg Har noen fra Rørosboka bind 5 side 184 Far : Joen Hansen Kurås f ca 1600- 1675 ( kurås gnr 19 brnr 6). ektefelle er ikke oppgitt. Barn: Ole Joensen f 1642- 1725 gm Siri Iversdatter Anders Joensen f 1645-1722 Har disse noe sammenheng med denne Hans Kurås.Jeg har fått oppgitt som far til Joen Hansen 1600-1675 Hans Olsen Kurås. Det som er på Folketelling 1701 fra Røros Kan ikke være de sammme personer når årstall er anerledes jmf rørosbok bind 5. Denne Hans Kuraasen er 37 år på folketelling 1701 altså født ca 1664 hans søsken er: Peder 22 år 1679 Joen 18 år 1683 Anders 14 år 1687Spørsmålet blir da Skal jeg sette opp denne Hans for seg selv og ikke i sammenheng med de andre ? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mye av det jeg skriver nedenfor baserer seg på J. Prytz: Beretninger om Bosetningen i Røraas Præstegjeld 1610-1710. (Utdrag av Guldal Fogderegnskaber og andre Kilder).En JON bygslet 6 marklaug i Kuråsen 1647 av Kongens gårder under Elgeseter gods.(Noen år senere kommer Schøllerfamilien inn). En HANS kommer kommer inn ca 10 år senere.Ca 1662/63 bygsler OLUF PEDERSEN 3 marklaug i Kuråsen.Sogneprestens manntall 1666: Hans 66 sønn Jon 21 Olle Pedersen 34 Sønn Hans 2 Olle Jensen (Jonsen) 24Olle Pedersen (som kunne ha vært gift med en datter av Hans) må være død før 1680. Fogdens matrikkel 1680: OLLE JONSEN og OLLE HANSEN (betaler) til Viselagmann Schøller.Olle Hansen var med en viss sannsynlighet gift med enken etter Ole Pedersen, hun som i 1701 er oppført som Enken Olle Hansens med sønnene Hans 37, Peder 22, Jon 18, Anders 14. Hans var gift med en Cornelia og Peder med Margrethe Prytz.Olle Jonsen (gift med en Siri) ser jeg som sønn av Jon som bygslet i Kuråsen i 1647. Han var 59 i 1701 med sønnene Jon 29 og Iver 22.Jeg fant i fjor i kirkebok for Røros en Karen Hansdatter Kuråsen som ble begravet 1 advent 1722 80 år (ringer 18 uger). En kandidat for Enken Olle Hansens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.