Gå til innhold
Arkivverket

[#49651] Frantz Tappert og Marie (Catharine) Elisabet, Kaafjord


Gjest Anna Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Nilsen

Har disse som foreldre i dåpsregister for Talvik i 1834 og 1835. Barna var Mathilde Fransiska (1834) og Vilhelmine Eleonore Elisabeth (1835). Hans yrke er oppgitt til baker, og bosted til Kaafjord.Noen som kan hjelpe meg med hvor de kom fra, og om de evt flyttet fra landet. Finner ingen av de ved søk i folketellingene.Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Om du søker på navnet Tapper i 1865 så finner du 3 stk. i Tr.heim. Vilhelmine var ugift og bodde i Vardø, og i Hammerfest var det en ved navn Ferdinand. Han var 27 år, og født i Alta/Talvik. Var gift og hadde 2 barn. Det er nok samme familie. Har ikke sett etter i 1875, men det finnes kanskje noen da også. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Tusen takk alle sammen for all ny & spennende informasjon jeg har fått og spesielt for linken til slekten i Tyskland.Den som er en del av mitt register er Pauline Henriette Dorothea Tapper som var tjenestepike i Trondhjem (Gjelvangveita) under 1865-tellingen. Hun var født i 1841 og oppga fødested til Kaafjord. Har ikke funnet henne i dåpsregisteret der (men det er kanskje ikke fullstendig?). Fant heller ikke Ferdinand Tapper der selv om jeg antok det var samme familie.At Frantz Tappert senere flyttet til Namsos kan kanskje forklare at Pauline og mannen flyttet dit og at deres barn har faddere som kan synes en del over deres stand siden han er titulert arbeidsmann (mad v Severen, jfr Arentsen fx)..Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Frantz og Marie hadde i tillegg disse barna født i Kaafjord: 1. Adolfine Henriette Marie, f. 15.12. 1836, - 2. Georg Gerhard, f. 26.06.1839, -3. Pauline Henriette Dorthea, f. 29.04.1841. Kåfjord var et gruvesamfunn med stor innvandring av kvener fra både Sverige og Finnland, og det kom også fagarbeidere fra England og Tyskland. Engelskmennene bygde gruvesamfunnet, og trang folk til alle funksjoner for drifte en liten by,det var nok slik dine forfedre kom til Kåfjord. Disse 3 barna du nå får inf. om, fant jeg på en microfilm under navnet Kåfjord anneks. I Alta/Talvik var det slik at kirka i Kåfjord ble bygd først, så kom den i Talvik og senere den vi nå finner i Alta. Jeg skal se om jeg finner Ferdinand et annet sted. God 17.mai. Hilsen Gullbjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Takk til deg Gullbjørg for enda mer informasjon. Visste ikke at Kåfjord var et gruvesamfunn, men det skal det bli spennende å lese mer om.Er ganske fersk når det gjelder slektsforskning jeg, men har blitt ganske 'hekta' allerede. Ikke bare er det artig å finne nye slektsledd bakover, men også å prøve å finne ut litt om omgivelsene de levde i. Problemet er å få tida til å strekke til...Vet ikke om du eller noen av de andre som har svart har noen av disse i slekta, eller om dere bare er utrolig hjelpsomme.Kan ihvertfall si at det var til god hjelp å få vite at Frantz Tapper flyttet til Namsos. Fant de barna som er nevnt her i konfirmasjons-registeret for Namsos. I tillegg en datter født i Namsos 4.1.1848 - Sofia Vilhelmina.Den Georg Gerhard, f. 26.6.39 du nevner Gullbjørg, er nok den Ferdinand Georg som ble konfirmert i Namsos i 1854 og senere oppholdt seg i Hammerfest under folketellingene i 1865, 1875 og 1900.Har funnet en Adolphine Fransdatter, f. 1838, som tjenestepike på Støren stasjon ved tellingen i 1865. Hun oppgir fødested til Trondhjem, men vil anta at det er samme familie siden navnet ikke er spesielt vanlig og fødselsåret stemmer ganske bra (hun var født 5.12.1837).Vel,takk igjen Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. For min del er det bare hjelpsomhet. Jeg er fra Alta, og har forsket mye på min egen slekt som også har hatt tilknytning til gruvene der. Kåfjord ver litt av et sentrum i sognet etteret gruvene kom i gang. Det hele kom igang etter at en lokal jente fant en spesiell stein på sin ferd i marka, og den steinen var det som satte det hele igang. Jenta som fant steinen var søster til min 3-tippoldefar. Jeg er enig med deg i at Ferdinand er den samme som jeg fant under navnet Georg Gerhard, for jeg fant ingen andre barn på dem. Adolfine Fransdtr. kan nok den samme. Ha en fin dag. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Hei igjen Gullbjørg,Må bare sende et siste innlegg i denne saken.Fant kjempebra sider om gruvedriften i Kåfjord og har sannelig lært mye nytt. Bl.a. at Kåfjord i 1835 hadde større folketall enn Hammerfest, Vardø og Vadsø fx, og at Kåfjord kopperverk en stund var det største i landet og hadde dobbelt så mange ansatte som Røros.Det er vel Marit Aslaksdatter som er søster til din 3-tippoldefar da kanskje - hun som oppdaget Storgruven (Maritgruven)?Takk igjen for at du satte meg på sporet av denne spennende delen av vår historie..Ha en fin dag & stor klæm fra Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Bare hyggelig å hjelpe. Har fått mye hjelp selv, og da føles det riktig å hjelpe andre. Du har helt rett i at det var Marit Aslaksdtr. som fant steinen som ble opphavet til gruvedriften. Derfor ble gruven oppkalt etter henne. Hun tilhørte forresten en meget gammel kvenslekt i Alta, og hun er ikke den eneste i den slekta som har fått navnet sitt festet til et sted i Kåfjord. Hennes oldefar var Torben Olsen, og han har gitt navn til Torbenhaugen. Mulig han pleide å sitte der og se utover havet. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld (for at man ikke skal blande sammen), så var det et kobberverk i Kaafjord i Troms også (Birtavarre), men det kom seinere (ca 1900).Tapper var et vanlig navn i Nord-Sverige/Nord-Finland. Frans var også et vanlig fornavn i N-Finland, se f.eks HISKI.Navnet Tapper som finnes i dette området, var kanskje opprinnelig et svensk soldatnavn. Dersom du legger inn Tapper i HISKI, vil du se at det var veldig mange soldater med dette navnet http://www.genealogia.fi/hiski/m5qephDette med soldatnavn i N-Sverige/N-Finland er litt spesielt, og du kan nok finne noe mer om dette på nettet.Men om du skal til Sverige, Finland eller Tyskland, skal ikke jeg uttale meg nærmere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sorry, lenka til Carsten virker ikke, men nå fant jeg selv linken i FS til Tyskland: LenkeHåper den virker nå. Jeg antar at det er dette det vises til lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FS har ei Serafina født 29/11 1844 Lade (Strinda). Jeg fant henne ikke i de skannede kirkebøkene. Men på DIS-treff er notert ei Serafibe Henriette Dorthea Tapper f 1844 Stjørdal. Hun er oppført som gift med Jacob Mathias Benjaminsen Holmboe i Nærøy, og da er du ganske nære Namsos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ble litt opphengt i dette. Er det noen som har sjekket hva som står i kirkeboka når Frantz Christopher Tapper og Marie Cathrine Peters(dtr) gifter seg 4/5 1834 i Talvik?I HISKI finner jeg f.eks. ei med det svært uvanlige navnet Seraphia Tapper som døpes 17/1 1808 i Suoniemi i Finland. Jeg finner også ei i FS som kalles Serafia Tapper og som gifter seg i 1874 i Uusimaa i Finland.Noe annet sted i verden har jeg ikke funnet denne uvanlige kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Forlovere i 1834 var C. Stuhr og E. D. Petersen. En familie Stuhr eide da et handelssted i Talvik (jf. Nils A. Ytrebergs 'Handelssteder i Finnmark'). Ellers ikke noe å tilføye fra vigselsen. Tappert i Tyskland er neppe noe man skal legge vekt på i første omgang.Ingen Tapper er funnet anført innvandra til Norge før 1835 i navnelistene per sokn i Emil Gryms 'Från Tornedalen til Nord-Norge'. Utvandringer fra Sverige til Norge er nå muligens registrert av svensk institusjon (database i Haparanda?, spør Landsarkivet i Härnösand eller SVAR i Ramsele).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Både Uusimaa og Suominiemi ser ut til å ligge så langt sør i Finland at Grym uansett ikke ville tatt de med i sin fortegnelse, dersom de var derfra. Når det gjelder hennes forlover, E. D. Petersen, så kan det f.eks. ha vært en bror?Ellers er det kanskje også litt rart at to tyskere kommer opp til Talvik og gifter seg der på denne tiden - kanskje?Denne E. D. Petersen burde det være mulig å finne noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser at den norske 'submitteren' i FamilySearch har lagt inn Adolphine Henriette Tapper som gift med Ole Olsen Quain. Jeg antar at dette betyr Ole Olsen Kven (dvs med røtter i nordre Finland) - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Så hyggelig at det kommer nye innspill.Visste ikke at Frantz Tapper og Marie giftet seg i Talvik i 1834. Det taler kanskje imot at de begge kom fra Tyskland slik det foreslås på FS. Var kanskje ikke så vanlig at to ugifte utvandret sammen på den tiden.På den annen side oppgis det i tellingen i Kåfjord i 1835 også to tyskere (uten at jeg vet hvem disse var). Den ene kilden på FS nevner også en bror av Marie Peters ved navn Peter Dohn Peters som senere skal ha giftet seg på Løten i Hedmark. Har ikke sett kirkeboken med giftermålet i Talvik - så vet ikke om det evt kan ha vært han som var den ene forloveren, nevnt her som E D Petersen, og at hun kan ha kommet til landet sammen med sin bror.Når det gjelder den Seraphibe Henriette Dorothea Tapper som er nevnt i 1865-tellingen for Trondheim - og som oppgir å være født i Stjørdal i 1843 - så har jeg også lurt på om hun kunne være datter av Frantz og Marie. Mest på grunn av fornavnene Henriette og Dorothea som går igjen hos de andre døtrene også. Det som taler i mot at de er hennes foreldre er at jeg ikke finner henne i konfirmasjonsregisteret for Namsos som er tilfelle med de andre barna deres.Det jeg lurer litt på m h t den første linken til FS hvor kilden oppgir Frantz Tapper(t)s mor til å hete Margaretha Dorothea Ramm er hvorfor ingen av døtrene har Margaretha i navnet? Derfor tviler jeg egentlig litt på at denne koblingen til Tyskland er riktig.Huff - dette ble langtMvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Det står tydelig E. D. Petersen. Grym dekker bare Tornedalen, og dessverre bare svenske prestegjeld (etter Finlands overgang til Russland 1809).Om Flensburg kan nevnes at den var dansk før 1864.Om at Ole Olsen Kven måtte komme fra nordre Finland - så er det en vanlig feiltolkning, iblant også hos mer profesjonelle forskere, basert på vår tids tankegang og definisjoner. En fra sørst i Finland kunne godt kalles kvæn i Nord-Norge, fordi ord som 'finn' o.l. pleide å stå for same. Alternativer (som f.eks. 'stor-finlender') var lite brukt, iallfall så vidt jeg vet om kilder fra 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Har vært på family search og sett hva det sto der, og det var jo ganske mye. Om Franz Tapper/Tappert/Tabbert ble det oppgitt at han var f. 5.12.1808 i Schlesvig. Når han gifter seg i Talvik oppgis han å være 24 år. Stemmer ganske bra. Du sier at ingen er oppkalt etter hans mor Margaretha Dorthea Ramm, men om du ser på Pauline så har hun mellomnavnet Dorthea. Det er ikke sikkert dette er så galt. Hans Christopher Tabberts foreldre var oppgitt å være, Marx Tabbert og Christine Margrethe Peters. Peters tror jeg nok er en forkortelse for Petersen. Ved å søke på etternavnet Tapper fikk jeg opp 2 døtre født på Lade i S.Trøndelag. 1. Serafina, f. 29.11.1844 og 2. Sophia Wilhelmina, f. 4.01.1848 s.st.som nr. 1. Da Franz og Marie Cathrine ble gift sto hun oppført å være 31 år, og etternavnet var skrevet Petersdtr.(Petersdatter). Jeg har sett på innflyttingslister for Alta/Talvik fra 1827 -1836, og Franz Tapper står ikke oppført der. Det behøver ikke bety allverden, det ble slurvet ganske mye. Jeg har ikke sett etter Marie ennå, men skal ta en titt. Ha en fin kveld. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er ellers enig med Tor når det gjelder betegnelsen 'kven', innlegg 20, siste avsnitt. Selv om 'Kvenland' er forholdsvis nøyaktig kartlagt geografisk, ville nok en med finsk språk bli kalt 'kven' i N-Norge - uansett hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Det virker jo sannsynlig at Emanuel Dorn Peters som nevnes i Arnsteins lenke må være identisk med den Peter Dohn Peters jeg finner på FS. Både alder og fødested stemmer, og det stemmer jo også med forloveren E D Petersen ved giftermålet i 1834.At Emanuel var gift med Petronelle Olsdatter fra Løten stemmer jo også med det som er oppgitt på FS for P D Peters.Ser også at Emanuel har kalt en av sine døtre Margrethe Elisabeth, og en av Pauline Tappers sønner heter Hilmar Emanuel.Du verden - dette var artig. Føler jeg har fått stadfestet at dette er samme familie og at linken til Tyskland virkelig stemmer.Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.