Gå til innhold
Arkivverket

[#49661] Ole Andersen Formoe, rundt 1756


Gjest Britt Iren Neergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

En Ole Andersen Formoe kjøper en part i gården Øvre Fiva i Grytten(i dag Rauma Kommune) i Møre og Romsdal i 1756. Ut i fra de opplysninger jeg har så langt antar jeg at han kun eide gården en kort periode, sannsynlig bodde han ikke der. Formoe antar jeg kommer fra Sel. Er det noen som vet noe om denne mannen?På forhånd takk.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Under forutsetning av at mannen var fra Sel, så må det være yngste sønnen til Anders Syversen Veggum, leilending på Formo som han bygslet fra ca. 1690, og kona Kari Hansdtr. fra Tolstad.Det var skifte på Formo den 29. mai 1717 etter Anders Syversen som da var død. Kona Kari Hansdtr. var død tidligere, og barna står oppført som følger: Hans 22 år, Syver 20, Frans 14, Ole 9, Anne gift, Ingeborg 17 år, Ragnhild 13 og til slutt ei uekte(?) datter Anne 28 år.Ole er i 1717 oppført som 9 år gammel, altså født ca. 1708. Livsløpet hans er så langt jeg vet, ikke kjent. Han dukker imidlertid opp som fadder i lokalområdet i begynnelsen av 1760-årene, og det er antydet at han døde ugift på Formo.Eller var han kanskje bosatt i Grytten, og døde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Takk for svar. Jeg vet absolutt ikke om han var fra Sel, men Formoe navnet ledet meg dit. Jeg var interessert i å vite om han evt var en ”bemidlet” person som hadde muligheter for å kjøpe garder. Jeg har ennå ikke funnet hvem han solgte til, er nokså sikker på at han ikke ble værende i Grytten. Siden du også sier at en med samme navn dukker opp som fadder i lokalområdet i begynnelsen av 1760 årene tror jeg det er rett mann. Får undersøke saken videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Bryn

Hei, Britt Iren! Til spørsmålet ditt om den Ole Andersen Formo som Aud forteller om, var bemidlet, så vil jeg bare fortelle at Formo var en relativt stor gård. Ole vet jeg ikke noe om, men en bror av ham, Hans, kjøpte og solgte flere gårder i Sel. Hvis Aud har kopi av skiftekortene for Formo, kan hun kanskje si noe om hvor stor formuen etter faren var i 1717?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, den var som følger:Jordegods: Syndre Klifuerud skylder 1 1/2 hud m.b. taksert til 200 rd, Findz Brecken skylder 3 skinn m.b. taksert til 300 rd og Nedre Ødegaarden 1/2 hud u.b. taksert for 100 rd, Summa 600 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.