Gå til innhold
Arkivverket

[#49662] Til Nord-Amerika fra Rogaland


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Jeg er på jakt etter Anders Thor(e)sen bosatt på Bjørheimhaug i Strand født 16. januar 1830 på Vallem i Årdal, Hjelmeland.Ved utflytting fra Strand 26. april 1854 er det 4 gutter som drar samtidig.I tillegg til ovennevnte er det også Endre Sjursen Tau f. 3. april 1837, Ole Svendsen Veland f. 22. august 1834 og Christopher Olsen Alfsvig f. 7. februar 1826.Vet noen om disse 4 var kamerater - og hadde felles reisedestinasjon/sted i Nord-Amerika?Jeg finner disse 4 igjen i DA-registeret over 'Passregister for futen i Ryfylke 1811-1859' hvor samtlige har fått utstedt pass 1. mai 1854.Her stopper mine spor! Jeg finner ingen av de i DA-register for 'Emigranter fra Stavanger 1825-1970' - her kan jeg forøvrig overhodet ikke finne noen av de 32 personer som i 1854 flyttet ut fra Strand med destinasjon Nord-Amerika. Er det et hull i dette registeret (har søkt tror jeg på alle mulige varianter)? Det mest sannsynlige skipet de dro med er Urania, Capt. Thesen avreise: Stavanger May 6 ankomst: Quebec July 24.Er det noen søkbare linker vedr. ankomster Quebec for 1854? Jeg finner de heller ikke i norwayheritage.com, castlegarden.org eller immigrantships.net ei heller i FS.Etter hva jeg forstår, endret mange navn når de kom til USA! Finnes det noen oversikt over disse navneendringene?Ville det være for ''søkt'' om Anders endret navnet til f.eks. Andrew Thompson?Vet noen hvor de slo seg ned i Nord-Amerika og under hvilke navn? Vet noen om det var på spesielle steder utvandrere fra Årdal, Hjelmeland og Strand slo seg ned i Nord-Amerika? Har noen noe info. om spesielt Anders evt. noen av de andre?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant noen som kanskje matcher i Iowa. De (ole, christopher, andrew=endre?) har etternavn Tow (Tau?).Dette er bare en teori og har ikke sjekket nærmere om det finnes andre data som underbygger denne, eller som gjør at den faller helt i grus.- Hanne Line -

bilete2721.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Andrew Tow immigrerte i 1854! 1900 United States Federal CensusName: Andrew Tow Home in 1900: Florence, Benton, Iowa Age: 63 Estimated birth year: abt 1837 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's name: Ellen S Race: White Occupation: View image Immigration Year: 1854Household Members: Name Age Andrew Tow 63 Ellen S Tow 50 Cyrus Tow 18 Mary Tow 17 Martha Tow 15 Sadie Tow 13 Elmer Tow 12 Bertha E Tow 6 Eddie Tow 19 William Tow 19 Andrew Holan 23- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Andrew Tow Age in 1910: 73 Estimated birth year: abt 1837 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Elen Home in 1910: Florence, Benton, Iowa Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1854Household Members: Name Age Andrew Tow 73 Elen Tow 60 Mar Tow 26 Matha Tow 24 Elmer Tow 22 Elizabeth Tow 17 Jonas Melhus 27-1860 United States Federal CensusName: Andrew Tow Age in 1860: 22 Birth Year: abt 1838 Birthplace: Norway Home in 1860: Ottawa, Lasalle, Illinois Gender: Male Post Office: OttawaHousehold Members: Name Age Ever Knutson 43 Dora Knutson 37 Knute Knutson 17 John Knutson 15 Lewis Knutson 12 Sarah Knutson 7 Daniel Knutson 5 Malinda Knutson 4 Dora Knutson 1 Andrew Tow 22-Iowa State Census Collection, 1836-1925Name: Andrew Tow Census Date: 1895 Residence County: Benton Residence State: Iowa Locality: Florence Birth Location: Norway Family Number: 158 Gender: Male Estimated birth year: abt 1838 Race: White Line: 14 Roll: IA1885_289-Iowa State Census Collection, 1836-1925Name: Ole Tow Census Date: 1895 Residence County: Benton Residence State: Iowa Locality: Florence Birth Location: Norway Family Number: 144 Gender: Male Estimated birth year: abt 1834 Race: White Line: 1 Roll: IA1885_289-Iowa State Census Collection, 1836-1925Name: Ole Tow Census Date: 1885 Residence County: Benton Residence State: Iowa Locality: Florence Birth Location: Norway Family Number: 13 Marital Status: Married Gender: Male Estimated birth year: abt 1848 Line: 10 Roll: IA1885_146-1880 United States Federal CensusName: Ole Tow Home in 1880: Florence, Benton, Iowa Age: 46 Estimated birth year: abt 1834 Birthplace: Norway Relation to head-of-household: Self (Head) Spouse's name: Annie Father's birthplace: Norway Mother's birthplace: Norway Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Ole Tow 46 Annie Tow 30 Martha Tow 18 Senert Tow 13 Bertha Tow 10 Sarah Tow 8 Jessie Tow 7 Hannah Tow 5 Julia Tow 3 Rachael Tow 2 Emmanuel Peterson 20-1870 United States Federal CensusName: Ole Tow Estimated birth year: abt 1832 Age in 1870: 38 Birthplace: Norway Home in 1870: Florence, Benton, Iowa Family and neighbors: View Results Race: White Gender: Male Value of real estate: View image Post Office: Blairstown-1880 United States Federal CensusName: Christopher Tow Home in 1880: Florence, Benton, Iowa Age: 53 Estimated birth year: abt 1827 Birthplace: Norway Relation to head-of-household: Self (Head) Spouse's name: Caroline Father's birthplace: Norway Mother's birthplace: Norway Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Christopher Tow 53 Caroline Tow 54 Thor Tow 17-1870 United States Federal CensusName: Christopher Tow Estimated birth year: abt 1826 Age in 1870: 44 Birthplace: Norway Home in 1870: Florence, Benton, Iowa Family and neighbors: View Results Race: White Gender: Male Value of real estate: View image Post Office: Blairstown-Har ikke tid til mer akkurat nå. - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Hvor personer fra Strand, Årdal slo seg ned i USA , jeg har iallefall funnet mange av mine forfedres slektninger Marshall county , Illinois og noen av dem bodde rundt 1900 i Palo Alto, Iowa . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

'Benton County, IowaJonas P. Nordland, Elling Ellingson, Osman Tutland, Mrs. F. Darnell and Ole Tow, all from the Stavanger area, and all now dead, were the first Norwegian settlers in Benton County. They came from the Fox River settlement in Ill. and settled here at Norway in 1854. A short time later, came the following people, who were also from Stavanger, or at least most of them, Lars and Andrew Tow, Anna Strand, John Tvedt, Jacob Nesdail, Mrs. Gunda Ericksen, Peter S. Olsen, Ole O. Hetletvedt, Jørgen Dyrland, G. Dyrland, C. P. Christensen, Christine Nelson, E. Stangeland, Anna Kleppe and Seri Norland. Wheat growing was the leading source of income and Cedar Rapids was the nearest marketplace. Norway is the settlement's name.In all likelihood, the Quaker congregation at Norway P.O. was established first, but the date is not known. The first Lutheran congregation was established in 1867 by Pastor N. Amlund. This (Benton) congregation first belonged to The Norwegian Synod but went over to The United Church. There are now 3 churches and 5 congregations, 3 of them in The United Church, 1 in the Independent Lutheran and 1 to the Quakers.'Hentet fra LenkeAnders Thoresen er ikke nevnt, hvis han ikke har skiftet navn total. Kanskje ble han igjen i Illinois (hvis han var der sammen med de) eller at han døde?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Ole Weland Home in 1900: Florence, Benton, Iowa Age: 64 Estimated birth year: abt 1836 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's name: Christina Race: White Occupation: View image Immigration Year: 1854Household Members: Name Age Ole Weland 64 Christina Weland 42 Andrew Weland 25 Amos Weland 21 Martin Weland 14 Nellus Weland 12 Lily Weland 10 Nora Weland 8 Annie Weland 5 Ellen Nelson 72-Ole Weland immigrerte i 1854, og er født i aug 1835 (1834?)- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Vil gjerne få lov til å takke Geir, Tove og spesielt Hanne for hjelpen!Dette var nyttig info., men jeg har desverre ikke ut fra dette kommet noe nærmere Anders som var ''min'' mann! Men det er mulig jeg har kommet opp med noe nytt med bakgrunn i noe annet, så dette tar jeg opp i et nytt innlegg!Igjen takk skal dere ha!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.