Gå til innhold
Arkivverket

[#49680] Ingrid Tostensdatter fra Nord-Odal


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Leter etter opplysninger om Ingrid Tostensdatter fra Svenneby i Nord-Odal. Jeg vet at hun var gift med Henning Sörensen Nedre Sand, f 1636, d 1695. Hun hadde datteren Marit med Henning. Er det noen som har flere opplysninger om Ingrid og foreldrene hennes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg har ikke Ingrid i min database, men jeg har trolig hennes foreldre og hennes bror.Tosten Torsen på Svenneby (omkr 1604 - omkr 1688) og Marit Kolbjørnsdatter hadde sønnen Ole Tostensen, f. ca. 1651 på Svenneby, var så på Nordset en stund, døde på Glomsås i 1718.Tosten Torsen var sønn av Tor Østre Kjølstad: 'Bruker av Østre Kjølstad i Sør-Odal fra før 1593. Tor var i slekt med ætta på Nes i Grue og Øyen i Sør-Odal. Tor eide 15 lpd i Kjølstad, 4 lpd i Seim, 3 lpd i Glomsås, 10 lpd i Berger i Grue og 5 lpd i He i Nord-Odal. En del av godset ble beslaglagt under Kalmarkrigen fordi han ikke hadde betalt skatt og ryttertoll av det.'Marit Kolbjørnsdatter (d. 1694 på Nordset) var datter av Kolbjørn Gunnersen på Øvre Øyen og hans kone, trolig en Sjønnesdatter fra Grinder i Grue.'Kolbjørn var bruker av Øvre Øyen i Sør-Odal ca. 1600 - ca. 1643, og i 1615 eide han 15 lispund i Øvre Øyen, 5 lispund i Songnes i Nord-Odal, 10 lispund i Haug i Nord-Odal og 1 hud i Retterås i Hof i Solør. I 1616 ble en del av godset beslaglagt av kronen for manglende betaling av krigsskatt. Men i 1624 hadde han og noen andre bønder fra Odalen vært i København for å søke Kongen om å få kjøpe godset tilbake - og det fikk de!'Bygdebøkene for Sør-Odal og Nord-Odal er brukt som kilde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Mange takk for gode opplysninger, Frank! Dette er nok den rette familien. Skulle du finne mer, er jeg takknemlig mottaker.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Per Noe om gårdkjøpet i 1682Nils Hansen 1636-98 Oppstun Elton i Nannestad som 1657 betalte bot fordi han fikk barn for tidlig.Ola Grøsåker Nannestad og Amund Heni i Gjerdrum kausjonerte for at han ikke skulle rømme Sannsynlig flyttet han til til Skjærstad i Gjerdrum, ikke bekreftet.1682 solgte Nils Hansen Elton 5 lpd i Glomsås til Tor Tostensen Svenneby.1610-12 eide Lars Ilang i Nes 2 1/2 lpd i Glomsås, senere hans datter Elline Larsdatter gx1 m.Alf Ilang død ca 1612 gx2 Rassmuss Eriksen Fløgstad i Nes på Romeriket.Dette kanskje forvirrer mer enn gir et godt svar, men jeg tror noen ganger at eiendomsforhold kan være med på å finne ut mer. Hilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei PerJeg har skrevet av fra Nannestad bygdebok under gården Elton.s.456 bind 2 Jeg kan ikke bekrefte annet enn at jeg også har slåttopp i bygdeboka for Odal for lenge siden. Og kan ikke være 100 prosent på dette desverre.Opplysningene om eierforholdene på Ilang og Glomsås har jeg fra en artikkel i Romeriket historirlags årbok. Jeg kan prøve å finne stedet etter pinsen.På julekort fra Digitalarkivet har Frank Johannessen innleg nr.2 sent Matrikkelene for 1647 fra Hedmark og Akershus. De har innholdsfortegnelse, som kan være til hjelp for å finne ut noe mer om Glomsås og omHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo KjerstiDet hadde värt kjempefint om du klarte å finne frem opplysninger om eierforholdene.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg har bygdeboka som omtaler Glomsås hjemme. Men skal bort i helga, så jeg får ikke slått opp der før mandag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Fra Sør-Odal bind IV (ny serie), s. 47 (Glomsås):'... Tosten Svenneby i Nord-Odal var i 1647 eier av 5 lpd. i Glomsås. Barna arvet parten, og sønnen Ola Tostensen kjøpte den og tok over Glomsås. Den andre parten på 5 lpd. åtte Hans Mo i Gjerdrum i 1647, og sønnen Nils Hansen på Elton i Holter solgte den til Ola Tostensen. ...'s. 48: '... Nils Hansen Elton i Nannestad solgte i 1682 5 lpd. i Glomsås til Tor Tostensen Svenneby, seinere på Helgedagsrud i Nord-Odal. Han og svogerene Henning Sæter (g m Ingrid Tostensd.) og Søren Vik i Nord-Odal (g m Sigrid Tostensd.) solgte i 1694 4 lpd. i Glomsås for 18 dlr. til bror og svoger, som brukte garden. ...'Denne Henning Sæter blir jo da identisk med din Henning Sørensen Nedre Sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Per Eiendomsforholdene fra Nes på Romeriket har jeg notert fra 'Slekthistoriske studier av bondeslekter med opprinnelse på Romeriket' av Torkel Rønøld Bråthen Årbok nr 17 fra 1992 Jeg tror jeg kjøpte denne fra Romerike historielags kontor på Skedsmo for noen hundrelapper.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.