Gå til innhold
Arkivverket

[#49685] Mosvik. Mads Olsen F 1727 Halmstad. Aner


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

(Hei, dette innlegg tar utg.punkt i innlegg 41235)Mads Olsen var f 1727 av foreldre Oluf jørgensen Halmstad og Berethe Madsdtr. Oluf Jørgensen var f ca 1696, mens Berethe madsdtr var nok f 1700.Når det gjeld Oluf Jørgensen Halmstad, har eg nok litt problemer! Rekner med at dette er rette paret: Dåp 14.11.1723 Ytterøy:Barn Jørgen Far: Soldat under Gutschwangers Comp. Oluf Jørgensen og mor:berete Madsdtr.Barn UEGTE. Det står vidre:far leiemål 1 mor leiem 1.Mads Olsen er altså døpt 28.9.1727.Foreldre ved samme navn som ovenfor...Og barnet er 'Egte'på Halmstad.altså er dei gift før den tid.. Viet 6-1-1727: Soldat v Major Hejns :oluf Jørgensen og brur Berete Madsdtr må vel vere dei rette.1730, døpt 19-11-1730 Maren foreldre Oluf Jørgensen og Beret Madsdtr. Bustad står ikkje oppgitt.Det er fleire døpte med Oluf Jørgensen og Berete Madsdtr er foreldre...Men buplassene er svært skiftende!! Det ser ut som det er fleire med samme navnkombinasjon..Fleire døpte: 8.6.1738:samme navnkombinasjon på foreldre, men på gård ALMENLING -den døpte er Marithe5.11.1741:samme navnkombinasjon på foreldre, men på gården Melvold, den døpte er Anders.12-4-1744:samme navnkombinasjon på foreldre, men på gården Melvold, den døpte er Giertrud.19-5-1748.samme navnkombinasjon på foreldre, men på gården Svee, døpte er MaritheDet må vel helst vere fleire ektepar med samme navn her..Ellers lurer eg på gården HALMSTAD. Den finnes ikke i 1701 tellinga, (og heller ikkje i 1801). Vart dette bruket oppretta etter 1701?Når det gjeld Mads Olsen f 1727 si mor, har eg ein god kandidat som eg tar seinare. Hilsen BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJeg skal sjekke et par ting etterpå, kommer tilbake med svar på det i kveld/natt...Halmstad er forøvrig det samme som Hamstad, som da også er med i de forskjellige tellingene... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJeg tar Oluf Jørgensen og Berethe Madsdatter som ett foreldrepar med en ungeflokk født i perioden 1723-1748 (åra: 23, 27, 30, 35, 38, 41, 44 og 48). Da har jeg også tatt med Oluf født i 1735 som står innført i kirkeboka med mor Birgitte Hansdatter, noe jeg er rimelig sikker på er en feilskriving av presten Peder Leth. Om du sjekker fadderne på unga, finner du at det er noen av de samme personene som går igjen i tillegg til de samme gårdsnavna - spesielt da folk fra Aarning/Orning, Hamstad/Halmstad og Melvold. Under mitt arbeide med å registrere kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld, har jeg funnet ut at det ikke var uvanlig at folket flyttet på seg innenfor prestegjeldet. Opp gjennom åra er det da en god del tilfeller av ektepar som har fått mange barn på nesten like mange bosteder.Jeg finner forresten i Mønster rulla for Ytterøys Liv Kompani av 1756 at Mads Olsen Ordning er skrevet inn. Han er innført som 29 år gammel, husmannssønn født på Hamstad og han går for eget legd, er gift med 1 barn og bruker gård som han har betalt skatt for i 3 år. Han ble innrullert i 1751 og har tjent regimentet i 5 år..Berete Madsdatter Hamstad sto forøvrig til offentlig skriftemål i 1724 for sitt leiermål (resultat, sønnen Jørgen i 1723) med soldaten Oluf Jørgensen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=PA17221718&gardpostnr=13&personpostnr=13&merk=13#ovre>LenkeOg den allminnelige soldaten Oluf Jørgensen sto til privat skriftemål i november 1726 for samme handling (her ser jeg at ikke alle ord har kommet med i teksten på nettet, det siste ordet skal være 'gang'):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei igjen! Jo, din antakelse stemmer Mette. Jeg antar at foreldre til Berethe Madsdtr 1699-d 1726 KAN være: Madts Jonsøn Lien og Marit Pedresdtr fra lexvig. Men her var det jo bare ett treff i søket på navnekombinasjoner, så det blir jo bare en antakelse..Og jeg vet ikke noe om disse personene heller.. Jeg er i alle fall meget takknemlig for all tilbakemeldinger og hjelp som jeg har fått!!!! BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.