Gå til innhold
Arkivverket

[#49686] Hjelp til tyding av tekst i kirkebok for Ramnes


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Håper på hjelp til å tyde hva som står notert under far, Bernt Andersens alder og under anmerkninger?Oppfatter at det er usikkerhet om hvor far kommer fra og hans alder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det som står under farens alder, er for smått til at jeg klarer å lese det - men i merknadsfeltet tror jeg teksten lyder omtrent slik:Anmeldt af Moderen; hendes tredie Leiermaal (Tidligere (...) Første(?) 16/3 1878 og 15/7 1884); hans andet Leiermaal med samme Pige (første Barn født 15/7 64).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser både 'Hed' og 'ma', og det kan kanskje være 'Hedemarken', men etter å ha sett på det i 150% (Lenke), har jeg fremdeles litt problemer med noen av bokstavene, særlig de siste.Dersom jeg skulle lest den nederste av de to linjene under årstallet uten å være forutinntatt, tror jeg at jeg ville foreslått 'mastad:)' eller 'mastali)', men det kan jo være riv hakkende galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til både Oddbjørn, Else og Kristian for velvillig hjelp her. Ikke enkelt å tyde det som står uner årstallet.Dette har sammenheng med tema 49536 og 49473 LenkePrøver å finne ut om den Bernt Andersen som er oppført som far til to 'Uekte' barn i Ramnes 1887 og 1884, kan være samme mann som er født i 1842 Rimstad i Hedrum , gift 1884 på Langestrand i Larvik m. Inger Severine Larsdatter ( Fjære) ( Barnløst ekteskap)Alle råd om hvordan jeg skal finne kilder for å finne hvem denne ukjente fader var, blir godt mottatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved ny kikk på hva som står under årstallet synes jeg faktisk det kan stå Hedr(u)m? Kan hende ren ønsketenking?Lurer på om det finnes et gårdsnavn eller en plass som likner Mastad? i området. Skal prøve å sjekke det.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er rent for mange bokstaver til at det skla stå Hedrum. Og noe gårdsnavn som inneholder 'mastad' finnes ikke i distriktet, og knapt nok i Norge, og av den grunn tviler jeg på mi egen tolkning.Det finnes riktignok Mastad i Eidskog i Hedmark og i Fillan i Sør-Trøndelag, men det er fullstendig urimelig at presten skulle føre opp et gårdsnavn fra et fjernt sted uten å stedfeste det mer nøyaktig. Dessuten begynner jo ordet tydelig på 'He...'.Jeg vil nok si at 'Hedemarken' er det beste forslaget så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for forslaget ditt igjen Kristian. Nei jeg har heller ikke funnet noe gård eller plass i nærområdet som beynner på 'Mastad' eller liknende.Den Bernt Andersen som ble f. 1842 hadde etter opplysninger 8 søsken som var født i Slemdal/ Lardal/ Rimstad Hedrum -området og mange i søskenflokken slo seg ned i Lardal/ Hedrumområdet. En bror Ole Andersen var bruker på Rimstad, så Bernt kan godt ha oppholdt seg i området mye.Men jeg får fortsette leting i Hedmarkdistriktet, om det kan være en mulig kandidat der . ( Litt pussig at han skulle dra så langt på tømmerhogst og litt til?)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det blir vel bare å famle helt i blinde her.Kan det være noen kilder som kan klargjøre dette i noen arkiv?Hva med farsskap og bidrag den gang, ble det ført noe sted? Her var det jo snakk om to barn f. med 3-4 års mellomrom . Samme fader er oppgitt, og barna bruker fars- navnet.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Hei Gunn! Jeg vet ikke så mye om hvordan tyde skrifter eller søke etter personer i Digitalarkivet ( som Du sikkert har skjønt :-) , men jeg hiver meg på her jeg. Jeg synes at det står at Bernt Andersen er fra Laurdal, noe som kan stemme fra Vestlandet. Bare en lite innskytelse fra meg..Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei GunnJeg skannet og forstørret notisen, men den vil nok ikke komme så bra fram her, sender den privat. Tror også at det står Hedrum + noe med ??stua, Mo??, On?? Presten skriver ’s’ både som f og s. Står det et 3-tall til slutt?Her er permanent sidelenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Solveig. I Kvelle/ Hvarnes-området er det flere garder og plasser som begynner på Mo, på en av folketellingene var også nevnt fødested Kvelle for Bernt Andersen , tømmermanden f. 1842.Her er noen av gårdsnavnene som er mulig etter din tolking: LenkeSkal bli spennende å se om det går an å finne ut av dette mysteriet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Med utgangspunkt i et tidligere forslag: Kan det stå '(Hede-Marken?)'? Altså med et spørsmålstegn til slutt (jf. også 'Laurdal?' i kolonnen for bopæl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei GunnKan det tenkes at Bernt kommer fra Sverige ? Synes navnet hans er skrevet Anderson.Muligens litt søkt men det kunne jo tenkes.I så tilfelle skal vel stedsnavnet tydes som svensk.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en presisering: Jeg mener altså ikke at Laurdal ligger i Hedmark (for her menes det nok Lardal i Vestfold). Det jeg tenkte på, er at det muligens står spørsmålstegn bak begge stedsangivelsene, noe som i så fall kan tolkes som at her er det en kar som har vært mye 'på farten', og at det dermed hefter en viss usikkerhet både ved føde- og oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen til dere som fortsatt prøver å hjelpe med å løse hvem den 'flyktige' fader kunne være. Om han kunne være svensk, har jeg også tenkt på.Han må i alle fall ha oppholdt seg over en lengre periode, eller i flere perioder i området, for Inger Andrea Prebensdatter holdt til på gårder Ramnes-området hles livet ser det ut til.Litt av en nøtt, men spennende å se om vi finner en løsning, ved hjelp av mange kloke hoder.Takk igjen for alle forslagene. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I forstørrelsen du sendte meg, Solveig, synes jeg faktisk det står svarsta i nedserste linje. at 1. bokstaver kan være sv og ikke m? Det kan vel være en mulighet?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tenk om det skal være Hed.. for Hedrum/ eller Svarstad sokn i Lardal det stilles spørsmål ved under fødselsåret? Det er også kan hende ønsketenkning, men ....Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.