Gå til innhold
Arkivverket

[#49690] Nøtt på Tverkjegla i Frogn (Drøbak).


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

I Ft 1865 finner jeg paret Ole Olsen og Marthe Olsdatter på Tverkeglen i Frogn. Ole er 62 år og skal være født i Eker mens Marthe er 42 år og skal være fra Numedal.I Ft 1875 er Ole født i 1803 i Lier mens Marthe er født i 1823 i Svende s., Flesberg p. Etter alderen på eldste barn Anton født 1852 i Frogn er det grunn til å anta at Ole og Marthe er gift rundt 1850.Jeg har lett flere steder etter spor av Ole og Marthes opphav uten å lykkes. Kan noen hjelpe meg??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Ja,,, men her er ingen spor videre...??Etter hva jeg forstår er kirkebøkene for Drøbak/Frogn for årene 1842-1858 brent opp. Når eneste vei videre synes å være opplysninger i forbindelse med et giftermål innen denne perioden synes utsiktene til å kunne nøste videre små.Foreldrene til min mormors mor blir tydeligvis ståene som innflyttere fra Buskerud til Frogn (Drøbak) med uvisst opphav. mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Nei. Jeg har ikke lett etter begravelsene, -kanskje fordi jeg ikke har erfaring for at en finner noe om opphav der.Jeg får vel sjekke dem for sikkerhets skyld, -og dessuten kikke på ovennevnte dåp i Flesberg.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei TEG.Ikke for å gjøre ting mer forvirrende for deg, men dette er vel Ole Olsen, død 1882 bor Tverkjeglepladsen, men fra Modum 1803 Permanent sidelenke: Lenke.Veldig synd med kirkebøkene, det gjør det litt mer vrient.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TomDette er småkomplisert men ikke håpløst. De fleste kildene er altså enige om at Ole Olsen er født i 1803. Han er nok født i Eiker, Lier eller Modum. Det er neppe så vannvittig mange kandidater å velge mellom. Det er flere veier mot mål. Finn kandidatene, og bruk eliminasjonsmetoden. Da vil du nok sitte igjen med et fåtall kandidater. Sjekk utflyytingslister fra Eiker, Modum, Lier. Sjekk vielser. Det er ikke brennsikkert at de ble viet i Drøbak/Frogn. Sjekk også dødsfallsprotokollene for foreldrene til kandidatene. Har du flaks, døde Ole Olsens foreldre etter at Ole var på plass i Drøbak. Da vil dødsfallsprotokollen sannsynligvis oppgi Ole som sønn bosatt i Drøbak. Dette vil nok være det nærmeste du kommer et 'bevis' på Oles opphav i denne småkinkige saken. Tvi-tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen TEG.Her er vel Marthe Olsen sin død i 1888 Permanent sidelenke: Lenke og det står i det minste Flesberg.Jeg har også tenkt som Jan Torp at paret kanskje har giftet seg et annet sted enn Drøbak. Siden de begge kommer fra Buskerud kan det ha skjedd der et sted og senere flyttet til Drøbak.Lykke til.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er en Marthe Olsdatter f. 30. nov 1823 på Gaasum Ødegaarden, som døpes i Svene i Flesberg 7. des 1823. 'Ektefødt' datter av Ole Sjulsen og Live Hansdatter. Hun er en nokså god kandidat. Hva sier bygdebøkene for Flesberg om denne husstanden, tro?Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Flesberg, Ministerialbok nr. I 5 (1816-1834), Fødte og døpte 1824, side 137-138. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Mange takk til Anne, Cathrin og Jon for de gode sporene dere har funnet til meg. Jeg vil følge opp disse og rapportere resultatet.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.