Gå til innhold
Arkivverket

[#49692] Trenger Proffesjonell ekspertise til å tyde skannet kirkebok


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Ellingsund

Hei! Det er vanskelig å tyde, men her er et forslag. Peder er oppkalt etter far sin Peder, og etter Peder ser jeg noe som ligner på en anmerkning (*) Det kan bety bare en forkortelse, da det tydelig er liten plass for han som skrev inn vielsen. Derfor står der kanskje egentlig Pederssen. ( Sønn av Peder )...Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Ved første øyekast ser det ut som at ordet starter på en G, Men ser en andre steder på siden minner bokstaven mest på en O. Enig?Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Løsningen er jo allerede nevnt i ett annet tema. Peder Pedersen Sannæs fra Woss i Bergen Stift og Ane Hansdatter Degerdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er greit nok dette med Sannæs. Men det står ikke det i kirkeboken her. Hva står det Yngve? Og han ble konfirmert i Wangs sogn,Voss prestegjeld. Bosted Sannæs. Finner ikke denne gården i f.t 1801 mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hvis du forstørrer opp bildet, er det nokså klart at det står Sannæs (særlig etter at Terje kom med sin opplysning!)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Jeg søkte under 1900-telling på Gardsnavn lik Sannæs, og der kom flere garder frem fra noen fylker fra nord og sør. Ingen fra Voss, men det er kanskje mulig at han ble konfirmert der, men bodde i et annet fylke. Jeg har forsøkt å legge inn en link fra et av fylkene. Håper det gikk bra. Mvh ToveLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Telemark,Øst Agder og Sogn og Fjordane har gardsnavn lik Sannæs i 1801-tellingen...Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Slik jeg ser det ligger Degerdahl i Nes på Romerike. I Nordre Odal ligger en plass med navnet Sandsneset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at det finnes en gård Sannes i Lindås, Hordaland.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Som de siste innleggene viser: Søk for all del ikke med gårdsnavn lik en skrivemåte fra ei kirkebok. søker man på gårdsnavn begynner med 'san' kommer det opp ni forskjellige skrivemåter på det som kan være Sannæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.