Gå til innhold
Arkivverket

[#49693] Fayefogd


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

hva er det for yrke? Se lenke FT-1801 personnr 1383 Casper Reinholtsen Mand 57 Begge i 1ste ægteskab Faye foged og jordløs huusmandLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Bare en tanke, men kan Faye være et navn og at det er feilplassert.Hilsen Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg tror jeg ville ha sjekket dette i en fotokopiert utgave av FT 1801, som f.eks. finnes på Riksarkivet. Det er ganske mange misforståelser i den transkriberte utgaven på nettet. Jeg merker meg at det finnes en bygdevekter på samme sted. Kanskje det egentlig står 'Fange foged' (fangevokter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Kan stedsnavnet Fedje være innblandet her? Uttalen av dette navnet er som kjent, Feie, og en danske ville trolig si FAYE. Bare som et lite innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tja, jeg tror ikke vi har nærmet oss noen løsning ennå. Dette eksempelet er fra Stryn, Sogn og Fjordane FT-1801. Tror ikke navnet Faye er direkte knyttet til denne personen. Da måtte det være at han jobbet for en Faye i så fall, men kan ikke huske navnet fra Innvik. At stedet skulle ha en fangevokter utover lensmannsarresten, jeg vet ikke. Lurte litt på om det kunne være feilskrevet for 'havnefogd', men havnen i Ned-Stryn var vel ikke så travel. :-)Er for så vidt åpen for at det kan være en gal transkribering. Fedje, er vel langt unna?Flere som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du vil ha flere innspill, Vigdis, kan jeg utdype forslaget i innlegg 4, der det foreslås å sjekke en kopi av originalen. Det er fullt mulig å se på en kopi i Riksarkivets lesesal, og, hvis kopien er dårlig, og be om å få lånt opp originalen for lesekontroll. Kommende fredag stenger lesesalen kl 1730 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Fantes det noen fut med navnet Casper Reinholtsen i de vestnorske fjorder på slutten av 1700-tallet? Navnet lyder dansk, og en hel del futer var jo danske. Er det mulig å undersøke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ikke glem at han var jordløs husmann også. Det var fælt få (les: ingen) futer i den kategorien, vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har et par danske aner som hadde funksjonen/tittelen 'Ladefoged'. De var en slags arbeidsformenn på en større gård, og var ellers 'husfæstere' (m.a.o. ikke selveiere). Kan det være snakk om noe tilsvarende her (uten at jeg helt kan se hvor 'Faye' i så fall kommer inn)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Opphavet til Kasper Reinholtsen er kjent.Jeg har skrevet mye om denne familien som er reisende, se bl.a. Eide-minne 1986, s. 13ff og 1987, s. 4ff, Eideboka b. 2, s. 318ff og Eideboka b. 3, s. 189.Dessuten må dere lese artikkelen til Arnvid Lillehammer om 'Grisilla og folket hennes' i Norsk Slektshistorisk tidsskrift bind 15, hefte 1 som kom ut i 2005. Der er Kasper omtalt på s. 68.Jeg har også leita etter ei forklaring på Faye foged, men ikke fått skikkelig svar. Arnvid Lillehammer kaster fram forslaget Fantefogd. Her må man inn i originalkilden og se etter.Vigdis, er du etterkommer etter denne Kasper?Dersom du er det, har du masse slektninger her opp på Nordmøre, sjøl om det er noen ledd bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takker for gode innspill! Tror nok originalkilden må sjekkes her. 'Ladefogd' høres imidlertid litt tilforlatelig ut. FT-1801 for Innvik viser at det bor mange militære her. Vet ikke om det kan være en forbindelse. Men hvis han var 'reisende' så var det kanskje ikke så nærliggende. 'Fantefogd' - jeg liker ikke ordet, virker så nedlatende, men det er godt mulig, det gamle samfunnet hadde sine negative sider.Til (11) jeg er ikke etterkommer. Flott at det finnes så mye stoff om Kasper Reinholtsen. Er det opphavet till Kasper som er reisende, eller fortsatte han og barna å reise? Sønnen Reinholdt Kaspersen ble i alle fall boende på Tonning. Kjenner du til navnet 'Cortelius' i denne slekten, Jonny?Siden disse spørsmålene beveger seg på siden av temaet, vil jeg være glad om du sender svar på e-post til meg vigdisn krøllalfa bluezone dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg sjekka i si tid originalen. Det står 'Faye Foged' der. Kvifor dette elles ukjende uttrykket er brukt, veit eg ikkje. Men eg har seinare funne, utan at eg i farten har høve til å leita fram kjeldetilvisinga, at Kasper verkeleg var bygdevektar (fantefogd), altså ein mann som skulle sjå til at framande lause folk og reisande vart førde ut or bygda, dersom dei ikkje hadde noko lovleg ærend. Slik hadde Kasper den same oppgåva som svogeren Nikolai Henriksen (gift med systera Marta Reinholtsdatter) hadde ei kort tid i byrjinga av 1770-åra i Sunnfjord, før han på nytt tok til å reisa som hesteskjerar. 'Faye Foged' kan kanskje vera direkte slurv av skrivaren, som kanskje skulle ha skrive 'Fante Foged'. Men kanskje viser det til at Kasper kombinerte oppgåva si som bygdevektar med å vera feiar. Det var nemleg slik at ein del reisande også utførte feiararbeid rundt om på bygdene i den tida. Thor Gotaas (som for ein del år sidan skreiv den store boka om dei reisande, 'Taterne. Livskampen og eventyret'), meiner eg i si tid skreiv om bygdevektaren i magistergradsoppgåva si ved Universitetet i Oslo. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Flott med innlegg fra deg som har sjekket kilden, Arnvid! Jeg har også spekulert om 'Faye' kunne ha noe med 'feie'. Ellers forundrer det meg at en som selv var reisende, ble satt til å vokte andre reisende. Var det vanlig?Skrev Gotaas generelt om bydevektere i magisteroppgaven, eller om bygdevekteren Kasper Reinholtsen, Arnvid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.