Gå til innhold
Arkivverket

[#49695] Hans Anker g.m. Helena Olsdatter Leksvik ca. 1770


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Hei, jeg søker etter forfedrene til Hans og Helena. De fikk barn i Leksvik: Barbro Kristina døpt 10/4-1769. Her er moderen kalt Helena Olsdatter Rhode (kan det være det samme som Rodet ?) En av fadderne er da Barbro Colbanisdtr. Det døpes en Helena i Leksvik 22/3-1750 med far Ole Wingen. Ole Pedersen Wingen og Barbroe Colbanusdtr ble viet 15/6-1749 i Leksvik. Kan det være henne med foreldre ?Neste barn Salome Thullin døpt 30/11-1770 (faren Hans Anker var skrivekar hos cancellieraad Thullin) En av fadderne var Sr. Niels Ancker.Videre fikk de iallfall 2 barn døpt i Frosta: Martinus Anker døpt 7/10-1774 og Andrea Anker døpt 1/9-1776 Her har jeg ikke fadderne.Takknemlig for hjelp.Mvh Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei.I henhold til Distreff er Hans Nilsen Anker født 1742, antagelig i Frosta, Nord-Trøndelag. Han er gift med Helene Olavsdatter født 1751 i Levanger.Hans Nilsens far er Nils Hansen Anker født 1710 i Moss, Østfold. Moren er Kirsten Martinusdatter Heinli.Hans og Helene er i Distreff oppført med to barn: Mortinus Christian f. 1774 og Wilhelmine f.1780 antagelig i Trondheim.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk skal du ha det var spennende.Jeg finner Helene Anker i Ft 1801 for Skogn, Levanger under gården Ulfwe som enke 50 år og huusholderske. Men hun behøver jo ikke være født i Levanger av den grunn.Jeg gir ikke slipp på Helena Olsdatter født 1750 i Leksvik hvor hennes mor var fadder til Hans Ankers og Helena Olsdatters første barn i Leksvik før jeg får noe mer håndfast. Er Rohde i Levanger da .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Står det ikke noe om på hvilken gård på Frosta Hans Anker og kona bodda på da de fikk de 2 barna døpt på Frosta i 1774 og 1776? Det ville kunne gi meg mulighet for å sjekke hva det står om dem bygdebøkene for Frosta iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg har Barbro Colbanusdtr. g.m. Ole Pedersen Vinge i min Leksvik-oldefars slekt. Deres datter Helena Olsdtr. f.1750 har jeg ingen opplysninger om videre, og om det kan være henne som er gift med Hans Anker, vet jeg ikke. Men jeg har merket meg at Barbro Kristinas søster heter Salome Thullin. Hvor vanlig navnet Thullin var i Leksvik, vet jeg heller ikke, men bror til Helena Olsdatter, Jakob , f. 1752, het Jacob Thullin Olsen Vinge (senere Krabset). Så Thullin-navnet fantes i alle fall i denne slekta fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for innlegget.Jeg sjekket Leksvik kirkebok i dag og fant at Jakob, døpt Dom 13 a Trin 1752 ble døpt bare Jakob. Det ville være interessant å høre hvor du har Thullin fra.Til Anne Lise: Det står ikke nevnt gården i Frosta de bodde på bare tittelen: Procurator. I 1769 i Leksvik er han tittulert: Skrivekar hos Cancellieråd Thullin som nevnt i innlegg (1).Hans og Helena fikk tvillingene Nicolai Andreas og Juliana Maria døpt 7/9-1783 i Ytterøy. Da er han nevnt som Hans Anker Bøygde Procurator.Ved Wilhelmina Margarethas dåp 24/8-1780 i Domkirken er foreldrene Sr Hans Ancher og h. Hellena Rhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg rekner med at jeg har det fra kirkeboknotater som Leif Kvernhusvik i Leksvik har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Johan Hopen

Jeg har samme tilknytning til denne slekten som Aslaug, og kan bekrefte det hun sier. Det er i 'Trulova og vigde i Leksvik 1752-1863' av Leif Kvernhusvik (på Digitalpensjonatet), at Thullin-navnet dukker opp. Ved lysningen 09.10.1774 står det Jakob Olsen Vigtil (bustad) og pike Anne Nilsdatter, men ved vigselen 13.11.1774 er det oppgitt: Jakob Thullin Olsen og Anne Nilsdtr Krabset (Bustad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ja da kan man vel med rimelig sikkerhet si at Helena Olsdatter f. 1750 i Leksvik som nevnt er hustruen til Hans Anker.Jeg synes det er rart at Jakob ikke er døpt Thullin, men kalles Jakob Thullin Olsen ved vielsen i 1774.Det kan naturligvis være familiebånd til Thullin-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.