Gå til innhold
Arkivverket

[#49703] Lars Andersen og Beata Andersdtr Sennæs/Tennes Balsfjord.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Er Lars Andersen som i 1801 er Fæstebonde og fisker på Sennæs identisk med den Lars født ca 1735 og sønn av Anders Andersen og Malene Larsdtr Tennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Bør kansje begrunne min mistanke? Lars står ved Sjeleregisteret Tromsø oppført som ugift 39 år og som barn av Anders og Malene. Likeså broren Morten 36 år.Lars gifter seg 1773 med Beata og døper en sønn 1775 med navnet Morten. Mulig dette er tilfeldig, men jeg undres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Sennæs er feilskrivning for Tennæs. I F.T 1801 er flere stedsnavn skrevet feil. Lars var f. ca. 1735 på Tennes ytre av foreldre Anders Andersen (d.g.) og Malene Larsdatter. Lars giftet seg i 1773 med Beate Andersdatter fra Markenes hvor hun var f. ca. 1752 av foreldre Anders Andersen (Markenes-Anders) og Susanna Johannesdtr. Lars begynte å rydde Skjæret, som var den innerste delen av gården Tennes, i 1777. Han fikk bygselseddel i 1799, og Skjæret ble skyldsatt til 18 mark i 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Jeg har bror til Lars, Anders f. 1726, gift med Ane Andersdatter fra Markenes. Var Beate og Ane søstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ja, Ane og Beate var søstre. Ane var født ca. 1740 og var den eldste av barna til Anders og Susanna, men det er litt usikkert da sønnen Johannes var født omtrent på samme tid, men kanskje i 1741. Markenes-Anders ble bruker på Markenes f.o.m. 1743. Det er derfor litt usikkert om Ane og Johannes ble født i Balsfjord. Anders og Susanna var jo en tid i Alta, men jeg har ikke funnet Ane og Johannes døpt der. Anders og Susanna hadde 8 barn som vokste opp. Både Ane og Johannes er er mine forfedre. Ane giftet seg i 1762 med Anders Andersen (nr. 2) på Tennes. Setter vi sammen alle aldersopplysningene vi har om Anders, var han født omkring 1732, og nummer to i søskenflokken. Han hadde fire brødre og en søster som vi kjenner, men ting tyder på at det var en eller to søstre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Takk for opplysningene. Min Aneliste kommer fra Anders og Malenes sønn Ole. Så dette er et lite sidespor for meg. Men interessant likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.