Gå til innhold
Arkivverket

[#49706] Jens Sjursen Langnes i Eide på Nordmøre f.ca.1658 seinere Bergem i Surnadalen?


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har problemer med å finne igjen Jens Sjursen Bergheim i Surnadalen i 1666 mantallet. Det er bare to kandidater såvidt jeg kan se og det er Jens Sjursen Ugelstad f.ca.1654 og Jens Sjursen Langnes f.ca.1658, begge i Eide på Nordmøre. Jens Sjursen Ugelstad blir ifølge Eide bygdebok bruker på Torvik i Gjemnes , så han er det ikke.Jens Sjursen Bergheim er utifra alderen i folketellinga 1701 f.ca.1657, som må sies å være nær identisk med alderen på Jens Sjursen Langnes. Kanskje dette er den seinere Jens Sjursen Bergheim?Jens Sjursen Bergheim kan muligens ha forbindelse med Sylte i Surnadalen, men som sagt finner jeg han ikke i mantallet 1666 i Surnadal.Jens Sjursen Bergheim blir antagelig gm enke eller datter til Bersvend Bergheim og på denne måten kommer til gårds på Bergheim.Nå har jeg brukt det søkbare mantallet, som jeg er helt enig i er mangelfullt. Allikevel kan det være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg tar med noen skifter hvor Jens Sjursen er formynder. Navnet Sjur på Sylte kan som sagt antyde ett slektskap mellom Sjur Olsen Sylte og Jens Sjursen Bergheim.Skifte etter Sjur Olsen Sylte 1719. Enke Guro Jakobsdatter. Barn Ole Sjursen 19år, Erik Sjursen 16år, Lars Sjursen 14år, Sønnøv Sjursdatter, Peder Sjursen, Jakob Sjursen. Formyndere Jens Sjursen Bergheim og Ole Halvorsen Bergheim. Jordegods i Sylte og Solås.Skifte etter Iver Knudsen Honnstad 1719, enke Ingeborg Isaksdatter. Barn 1)Nils Iversen som er død men har sønnen Lars Nilsen Telstad. formynder Jens Sjursen Bergheim 2) Lars Iversen myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.