Gå til innhold
Arkivverket

[#49708] Sandmæl i Tolgen, Hedmark ?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg kan ikke hjelpe deg med svar på spørsmålet ditt er jeg redd, men jeg fant en her som har en Sandmæl fra Tolga på sin aneliste, mulig du kan få hjelp her? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Sandmælengårdene i 1865, mulig du ikke har funnet den under Tolgen fordi gårdene er ført med forstavelsene som du ser her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott, da har du fått hjelp til å finne slektsforbindelsen. Gratulerer med dagen! Ha en hyggelig 17.mai.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Bygdeboka (BB s.461) sier det gikk dårlig med Knud Amundsen på Ryalen nordre (=Amundsgarden) i Hodalen. Han ville spille litt storkar på en karrig og oppdelt fjellgard, og pga for ødsel levemåte, måtte han gå fra garden. Under Sandmælen vestre (Nilsjoan)(s. 198 i BB) opplyses det at Knud Amundsen fikk satt opp ei stue her i 1870-åra, og det er sikkert årsaken til Sandmæl-navnet. Slike 'etternavn' var som oftest mer opplysning om bosted enn slekt.Det bekrefts også i BB at Anne og Marie Pedersdøtre fra Midtgarden Eide var søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Da er nok familiens tilknytning til Sandmæl-navnet dette som du Marie skriver, og jeg regner saken for oppklart. Takk for hjelpa til deg Marie, og til dere andre som har svart.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.