Gå til innhold
Arkivverket

[#49709] Feil dåpsnavn? Er det da mulig?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

I en familie jeg holder på med - fra begynnelsen av 1900-tallet - så finner jeg konsekvent nevnt en Gudrun, det samme gjelder påskrift på bilder. Desverre er ingen lenger i live som kan svare sikkert på dette, derfor dette spørsmålet: er det virkelig tenkelig at Gudrun er feilaktig innskrevet i kirkeboka som Gunvor? Familien har bodd på samme adresse i mange tiår. Jeg finner ikke at Gunvor er nevnt annet sted enn i kirkeboka, og jeg finner heller ingen dåp på noen Gudrun. Så det ser ut til at den mest nærliggende forklaringen er at hun er innført i kirkeboka med feil navn. Men er det da mulig? Og at det ikke er blitt rettet? Hva når hun skulle skaffe seg papirer og dokumentasjon, skulle gifte seg, etc? Skaffe seg pass? Ville ikke da feilen i kirkeboka ha blitt rettet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Feilt innskrevet navn tror jeg absolutt er mulig. Oldemoren min er feilskrevet fra Eline til Emilie! ved vielsen, mors tante har feil fødselsdag, en feil på 12 dager, så når det gjelder prester før i tiden, var de vel som oss,mennesker som gjør feil, selv om det får konsekvenser for noen i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.