Gå til innhold
Arkivverket

[#49714] Johan Hendrich Olsen, Hurdal, 1789 -- Tyding av kirkebok


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg har funnet min slektning Johan Hendrich Olsen, døpt i 1789 i Hurdal her Lenke, men jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde hva som står notert i kirkeboken. Klarer noen å kalkulere hvilken dag han ble døpt? Og står det noe som antyder hvilken gård han kom fra?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Ditt: datt: (ditto dato, altså 3. Søndag efter paaske som blir den 3. mai 1789), Ole Johanson Gl. V. Dr. Br. (DrengeBarn) Johan Hendrich. F.(Faddere:) Ole Madson Gl. V., Joen Johanson Tømte, Jørn Gullichson Bondelie, Mallene/Mallne Johansd. Gl. V., Anne Erichsd. røed/sønd??. Mod. Berthe Jensd. Int. 1ste Pintsedag. (Introdusert 31. mai 1789 som vat 1. pinsedag.)Mitt råtips er at Gl. V. står for GlasVærk og du finner moren Berthe Jensd. under gården Hurdals Glas-værk som nr. 1289 i 1801-tellingen for Hurdal.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Et nytt spørsmål: Jeg tror jeg har funnet trolovelsen mellom Berthe Jensdatter (Lien) og Ole Johansen øverst til høyre her Lenke, men jeg klarer ikke å gjette navnet på gården Ole kommer fra. Er det noen som greier det bedre enn meg?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Navnet på gården er nok Giøding eller Gjøding som er (var) Hurdal prestegård hvor det var flere husmannsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal du ha, Liv!Er det også noen som hvilken gård 'Lien' i Berthe Jensdatter kunne komme fra -- jeg har ikke funnet noen opplagt kandidat i Hurdal bygdebok.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk skal du ha, Grethe!Men jeg finner foreløpig ingen Jens som passer aldersmessig under Almlia.Har jeg forresten forstått riktig at det ikke finnes kirkebøker fra før 1777 for Hurdal?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Bekkevold

Kirkebøkene for Hurdal fra før 1777 er brent sammen med Eidsvold sine. Men jeg har fått en slektsliste over Almlia. Berthe Jensd. foreldre: Jens Larsen Almli, f. ca. 1720 i Arstun Knai g.m. Marthe Christoffersd. Marthe begravet 4.10.1810, nevnt i Ft 1801 Almerlie nordre. Jens Larsens foreldre: Lars Olsen Almli g.m. Mari Olsd. Knai. Lars bruker Nordlia og Arstun Knai i Hurdal. Lars døde i 1753 i Almlia, Mari døde i 1771 i Nordlia. Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for veldig god hjelp, Grethe!Siden jeg også har andre slektninger som stammer fra Almlia, så ville jeg være veldig interessert i en kopi av den slektslisten du har (og jeg betaler gjerne for den). Email-adressen min er nilsaxel@noos.fr -- i tilfellet du skulle ha en elektonisk versjon av den.Gitt at kirkebøkene er brent, vet du noe mer om hva som er kildene for listen?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Til orientering, så har jeg nå funnet at Birte Jensdatter ble begravet 66 år gammel 4.10.1815 i Hurdal, se Lenke.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.