Gå til innhold
Arkivverket

[#49715] Bjørn Eriksen, f. ca. 1670 Budsjord? Dovre


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Hei alle sammen og gratulerer med Dagen. Kanskje ikke rette tidpunkt å etterlyse noen Er vel kanskje ikke så mange som er inne på nettet i dag. Prøver likevel. Er på jakt etter en Bjørn Eriksen, f. 1670 og gift i Oppdal med Ingeborg Eriksdatter fra Søsto, Oppdal. Har 6 registrerte barn, født i perioden 1712 og fremover. Dette er Ingeborg, Maglin, Marit, Bersven, Marit (igjen) og John.Etter det jeg har nedtegnet er Erik antagelig fra Budsjord (Dovre?)men finner han ikke under denne gården i Dovre bygdebok. Det finnes et ektepar Erik Ottarsson og Ingeborg Bjørnsdotter, som er registrert på denne gården og med barn født rundt den tiden Bjørn er født. Men her er ikke Bjørn nevnt.Er det noen som vet noe om denne Bjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Thor Atle! Jeg har også Erik Ottarsson og Ingeborg Bjørnsdatter som 6. tipp, og så langt er det vel ganske relevante opplysninger, men hos meg da så står ho oppført som Ingeborg Bjørnsdatter Tallerås og nå vet jeg ikke om jeg greier å holde tunga rett i munnen, så jeg tar forbehold, Het denne Bjørn: Bjørn Olsson Tallerås? eller er jeg fullstendig på jordet på grunnlovsdagen, for det kan godt skje, jeg skaper vel full forvirring jeg nå. Det er kanskje noen med lokal-kunnskap som kan svare oss? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei Reidar. Du har kanskje misforstått meg litt. At jeg har nevnt Erik Ottarsson og Ingeborg er bare fordi det var den eneste Erik jeg fant som var bruker av Budsjordet på det tidspunkt min Bjørn Eriksson med oppgitt tilnavn Budsjordet var født ca. 1670. I Dovreboka har Erik og Ingeborg 8 barn, men ingen av dem med navnet Bjørn. Trudde kanskje likevel at Bjørn kanskje kunne være et av deres barn, men at han ikke var kommet med i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Thor Atle! Ja det har du sikkert rett i, nå ser jeg at jeg blingset ja, og må nå innrømme at jeg nok misforsto deg, du veit denne dagen:-). Ja, da greier nok ikke jeg denne Bjørn nei. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Det er vel sannsynlig at Ingebjørg Tallerås og Eirik Budsjord kaller sine sønner opp etter bestefedrene. Ottar er født i 1665 så det er stor sannsynlighet for at Bjørn ca 1670 da blir oppkallt etter Ingebjørg sin far Bjørn Tallerås. Mvh lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Jada, samme tanke har jo jeg, men som sagt så er ikke Bjørn nevnt som barn til Erik og Ingeborg i Dovre bygdebok. Noe som kanskje er merkelig i seg selv. Er det noen som vet noe om et eventuelt skifte etter Erik og Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, det var skifte på Budsjord den 13. september 1688 etter Erik Ottersen som var død. Kona Ingeborg Bjørnsdtr. levde enda, og følgende barn står oppført: Otter Eriksen, Bjørn Eriksen, Ole Eriksen, Marit Eriksdatter d.e., Anne Eriksdatter, Ragnhild Eriksdatter, Guri Eriksdatter og Marit Eriksdatter d.y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Dette var jo kjempeflott. Da var jo Bjørn Eriksen sønn av ekteparet Erik Ottarson og Ingeborg Bjørnsdatter, selv om han ikke var nevnt i Dovre bygdebok under dette ekteparet. Takk til dere som var med å løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei og beklager at jeg forstyrrer emnet, men er bare litt nysgjerrig, Bjørn Eirikson er da bror til Ottar forstår jeg, som er f. 1665 i Dovre og d. 1736 i Folldal, men så ser jeg at det er en bror til da, Ole, hvor gjorde han av seg da? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ole Eriksen Budsjord (1669-1745) ryddet seg i 1726 en plass som den gangen hørte dels under Korshus, dels under Vigerust. Plassen ble kalt Jetthjellen eller Jettlie, og ble etter hvert tillagt Korhus. Bruket vart en viktig plass i bygda, for det var her gardbrukerene i Dovre hver vår eller forsommer samla og leverte feet som sogningene i forveien hadde reist rundt og kjøpt opp.Ole var gift med Marit Jørgensdtr. (1683-1770) fra Sygard Killi, og sammen fikk de åtte barn:1) Erik (ca. 1705-?) g. 1737 m. Brit Bårdsdtr. Nørdre Husom i Folldal. Kom til Angardshagen.2) Jørgen (?-?) g. 1747 m. Kari Guttormsdtr. fra Lannem. Kom til Skjedsvold i Vågå.3) Jon (ca. 1726-1772) g. 1754 m. Marit Guttormsdtr. fra Lannem. Til Statsbuøyen i Atnadalen.4) Åse (?-?) g. 1747 m. Jørgen Guttormsen fra Lannem. Tok over Jetthjellen.5) Ragnhild (?-?) g.m. Arne Johnsen fra Storvik i Vågå. Til nørdre Åkerjordet.6) Marit (?-?) g. 1756 m. enkemann Erik Hansen fra Slette.7) Anne (1726-?) g. i Vågå.8) Jacob (1728-?), fikk i 1754 løyve til å drive som musiker i bugda. G. 1756 m. Marit Olsdtr. fra Haugen. Til Sygard Jøndalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Og disse opplysningene er hentet fra Bygdabok for Dovre, bind 3, side 359, Jetthjellen under Korshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til deg Aud for opplysningene! Jeg har ikke fått anskaffet bind III av bygdeboka enda men må vel vurdere den etterhvert. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det blir mye folk en blir i slekt med ser jeg, for det er sikkert veldig mye etterkommere etter alle disse. jeg ser det er en avstikker til Jøndalen også, vet du om han møter en som kom til Austigard Killi, Aud? Beklager at jeg maser på deg! mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er bare hyggelig å kunne bidra med opplysninger, og jeg nevnte alle barna til Ole Eriksen på Jetthjellen nettopp fordi jeg så at et par av dem tok østover.Jeg er ikke sikker på om jeg helt har forstått hva du spør om i ditt innlegg (15), så det hadde vært fint om du kunne være litt mer konkret her.Jøndalen kommer ikke før med 4. bindet av bygdebøkene, men er det andre gårder jeg kan se etter, så gjør jeg gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er kjempefint Aud, jeg kommer tilbake litt senere, og jeg vet ikke hva Thor Atle sier når vi bruker temaet hans? Jeg lurte på Jøndalen ja, jeg tenkte bare på, (jeg lurer på om ho blir tipp-tipp), Kari Jørgensdotter 1802-5.5.1865 fra Kolhusmoen( 73/1) i Jøndalen, men det har vel ingen forbindelse med denne Jacob kanskje? Det spørs om jeg skulle laget et eget tema på dette, Du har kanskje noe oversikt over forfedrene til Kari Jørgensdotter, Aud? Thor Atle er vel ikke interessert i dette? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Bare spinn videre dere. Jeg har jo fått svar på mitt og kjenner da historien bakover til Bjørn Eriksen's aner. Har jo de 3 bygdebøkene fra Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for det Atle, det er vel litt dumt kanskje at du får melding hver gang det er nytt innlegg men du får bare slette. det kan hende det hadde vært greit at jeg laget et eget tema på Østigard Killi kanskje bare for letter å finne det igjen selv, men får se hva Aud kommer med. Budsjord ja, er det samme Budsjord som har åpen gard om somrene vi her har med å gjøre?, mh reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Bygdabok for Dovre, bind 3, side 124, Øvre Kyrkjestugu (45/9) under Svendsgard:Foreldrene til Brit f. 16/8-1767:Hans Knutsen (1737-1800) fra Kloppen (38/d) g. 1767 m. Brit Fredriksdtr. (1739-1800) fra Nørdre Svendsgard (45/1). De kom til Øvre Kyrkjestugu ca. 1780.Brit var deres eneste barn, men Hans Knutsen hadde med Kari Pedersdtr. fra Stokkdalen (23/a) datteren Anne f. 22/10-1766. Hun ble g. 1795 m. Hans Gundersen fra Nepå Lindsø (37/3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Detta er bra Aud og tusen takk, og jeg ser nok at jeg etterhvert må anskaffe bind 3 av Dovre BB. Kari Jørgensdotter var g. m. Siver Ingebrigtsson Snikkerlie, 1801-1875 frå Kyrkjestugu (45/9) og det blir vel også bind 3? Stygt å spørre Aud, men finner du noe på han? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Som sagt; det er bare hyggelig å kunne bidra! Fra Bygdabok for Dovre, bind 3, side 124, Øvre Kyrkjestugu (45/9) under Svendsgard:Syver Engebrethsen f. 2/3-1801.Foreldrene var Engebreth Olsen (1759-1822) fra Søre Haugje (32/4) g. 1780 m. Anne Hansdtr. (1759-?) fra Megard Killi (27/1). De kjøpte Øvre Kyrkjestugu (45/99) i 1799 for 350 rd, men var nok bosatt der allerede i 1793.Sønnen Syver var nr. 10 av ti barn. De øvrige var:1) Ola (1780-1780)2) Sigrid (1782-1782)3) Ola (1783-1846) g. 1805 m. Anne Olsdtr. (1786-1858) fra Tostingard (44/1). Tok over i Øvre Kyrkjestugu4) Hans (1787-1788)5) Hans (1789-?) g. 1819 m. Anne Jonsdtr. fra Wiker i Lom. Kjøpte Nedre Kyrkjestugu (45/7).6) Anne f. 17907) Sigrid (1792-?) g. 1814 m. Hans Jacobsen fra Søre Snikkerlie (51/4).8) Simen (1795-?) g. 1828 m. Torø Johannesdtr. fra Wiker i Lom. Til Tårud (50/4).9) Ola f. 179810) Siver (1801-?) g. 1824 m. Kari Jørgensdtr. fra Kolhusmoen (73/1). Til Nørdre Snikkerlie (51/5), og senere til Østigard Killi (28/3).Ettersom Syvers foreldre kom fra Søre Haugje (32/4) og Megard Killi (27/1), finnes opphavet til disse to i bind 2 av bygdaboka. Jeg forstår det slik at du har dette bindet selv?Ellers kan jeg anbefale deg å kjøpe bind 3 også. Det står en del historie knyttet til de ymse gårdene, som er verdt å få med seg.Bøkene kan enkelt bestilles direkte fra redaktøren Arnfinn Engen via epost til 'arnfinen(a)start.no' eller pr. tlf. 90883343. Siste bindet kostet kr. 500,- + porto. (Da jeg kjøpte bind 3, hadde han tilbud på kr. 1.300,- for alle tre bindene samlet, dersom noen skulle være interessert i det.) Arnfinn Engen har postadresse Ekromskogen 4 D, 2624 Lillehammer, hvis noen vil bestille pr. post.Her kom det litt 'reklame' på slutten - håper det er tilgivelse for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kjempebra igjen Aud, og så mye folk det har vært da, det må da være veldig store etterslekter etter alt detta? Jeg må anskaffe boka, og den er å få her i Folldal også, det er bare jeg som har vært treg. Jeg var oppom sjappa som har den i dag, men den var stengt som den bruker å være, å treffe på når den er åpen er som å spille Lotto! Bra Aud!! mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.