Gå til innhold
Arkivverket

[#49716] Dorthea Bergitta Davidsen og Arnt Olsen, Hadsel


Gjest Kirsti Arctander
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Arctander

Er det noen som vet noe om anene til Dorthea Bergitta Davidsen? Hun er f. 1832 iflg FT1865. Arnt Olsen er f.1827. Har fått opplyst at faren hennes kan hete John Davidsen, men det stemmer jo dårlig med datidens navnetradisjon...Er takknemlig for all hjelp,også om Arnts familie. Dorthea og Arnt er mine tippoldeforeldre. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei! Dorthea Birgitte Davidsdatter ble født i Hadsel 28. januar 1832. Hennes foreldre var David Arntsen og Olava Olsdatter Hemnæs. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2643&idx_id=2643&uid=ny&idx_side=-75>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun giftet seg med Arnt Olsen, også fra Hemnæs, den 22. september 1853. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er familien på Hemnes i Hadsel i 1865: Lenke I 1875: Lenke Og i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Davidsen

I fall du ønsker å ønsker å følge anene litt lenger bak i tid: Dorthea og Arnt var søskenbarn. Mor til Dorthea, Karen Arntsdatter f. ca 1795 d. 29.3.1859, var søster til David Arntsen, f. ca 1799 d. 16.10.1879. De var begge barn av paret Arnt Olsen (ca. 1763 – 15.10.1840) / Karen Didriksdatter (ca 1758 – 3.7.1842) på Hennes i Hadsel. Dette paret vil du finne igjen i folketelling av 1801 (under Hennæss Øvre). Far til Arnt, Ole Mikkelsen (evt. Michaelsen), finnes i en oversikt i Trekilen, og det samme gjelder mora Karen Arntsdatter. Börje Jonsson, opphavsmannen til ”Trekilen” gir i utgangspunktet veldokumenteterte opplysninger, men kildetilgangen er nå så som så når man kommer såpass tilbake i tid, så det er nok lurt å være kildekritisk. Ellers har Johan Borgos mellom linjene antydet (jeg tar meg den frihet å uttrykke det slik) at Karen Didriksdatter kan være datter av Didrik Pedersen og Ingeborg Monsdtr på Ånstad i Sortland (se innlegg 43344).Med vennlig hilsen Børre(PS! Lenker i html i dette forumet er trasige greier som jeg ikke orker bruke energi på. Jeg ser frem til at Digitalarkivet en gang i fremtiden finner et format hvor man kan lenke på en normal måte.....høyreklikk - sett inn hyperkobling. Søk på nettet så finner du nok frem til henvisningene mine.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Cathrine og Børre!Tusen takk for velvillig og verdifull hjelp!!Det virker som du Børre (mellom lnjene)har mere opplysninger, er du i familie med Dorthea og Arnt? Jeg vil vite mest mulig, både bakover og mot i dag. Visste ikke at de var søskenbarn.Er 'Trekilen' et tidsskrift eller er det ei bok? Gammelt?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Børre!Har du (eller jeg?)forvekslet forelderene til Dorthea og Arnt? Trodde det var Dortheas far som var David og Arnts mor som var Karen Arentsdatter?? Karen var jo gift med Ole Christensen.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Davidsen

Beklager, jeg surra med foreldrene til Arnt og Dorthea. Du Kirsti har rett. 'Trekilen' er Börje Jonssons slektsider på nettet. Ta en Google, så dukker de nok opp. Paret Arnt Olsen / Karen Didriksdatter har ei voldsomt stor etterslekt, som jeg bare kjenner fliker av. Men en av brødrene til Dorthea, Anders, vil du finne omtalt under gården Holmstad i siste bind av bygdeboka for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.