Gå til innhold
Arkivverket

[#49717] Aner til Gjertrud Rasmusdatter Vintervoll 1726-1795 på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Søker aner til Gjertrud Rasmusdatter Vintervoll 1726-1795 Gift 1742 med Mons Pedersen Kroken ( Krogen) (1702-1798)) Barn: Anne Kroken 1749-1794 gm Anders Clausen Sommer Peder kroken 1755-1795 gm Ingeborg Hansdatter Kock i 1781.Det er flere barn men jeg regner med at det holder med disse. Kan noen hjelpe meg? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg klarer ikke å finne henne i Rørosboka b3 el 5 Er dette feil etternavn tro? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mons Pedersen og Gjertrud Rasmusdatter ble gift i 1742. Hun ble begravet 29/3-1795 69 år, som skulle tilsi et fødselsår på 1726. Etter dette skulle hun være 16 år da hun ble gift, og jeg tror det er lite sannsynlig at noen giftet seg så ung (de var ikke 'nødt' til å gifte seg). Har aldri sett noe slikt tilfelle på Røros. Men jeg har naturligvis ikke sett alt.Jeg tror hennes alder ved død er for lav. Det siste barnet til Mons og Gjertrud ble for eksempel født 1755. Ved barnas dåp oppgis faren som Mons Rugeldal: Maritte 1743, Anne 1748, Anne 1749, Margrete 1752, Peder 1755.Mange av fadderne er fra Vintervold, for eksempel: Kirsten Matzdatter, Lisbet Rasmusdatter V, Anders V, Jacob V, Rasmus V, Nils V og Karen (Rasmusdatter) Anders Solandsens hustru.Jeg er tilbøyelig til å tro at hennes foreldre er Rasmus (Nilsen) Vintervold og Kirsten Matzdatter. Han døde i 1746 93 år (alder i 1701 tror jeg er 42), hun i 1753 68 år.Jeg har vært gjennom kirkebøker fra Røros fra 1720 og fremover i tid, men det er noe tilfeldig hvem jeg tar med utenom min egne aner med søsken. Jeg har notert noen barn som hører til Vintervold, men ikke Gjertrud. Dermed må jeg si at jeg ikke vet om hun befinner seg blant døpte i den perioden.Men jeg ser henne ikke blant konfirmerte etter 1741. Var hun født 1726, skulle hun befinne seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Astrid Dette er noe vanskelig å finne ut av da med andre ord.Da er det kanskje best at det står åpent om hvem som er foreldre til henne. Du skal ha takk for hjelpa RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.