Gå til innhold
Arkivverket

[#49720] Nils Torstensen gift 1735 i Lardal med Berthe Eriksdatter


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Nils Torstensen giftet seg 26/3 1735 i Lardal med Berthe Eriksdatter. Han døde på Skui i Lardal 1782, 65 år gammel. Er det noen som kjenner til hvor han kom fra?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne vielsen du mener da? LenkeDe digitale kirkebøker for 1735 og vielser i Lardal var ikke så lette å finne fram i . Tenkte det skulle være mulig å finne noen spor etter opphavet til Nils der, men fant ikke noe ved flere forsøk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være en mulig kandidat? Født i Hedrum ca 1712? Lenke Passer ikke helt til angitt alder ved død, men det er vel ikke alltid alder stemmer?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, den ble helt feil, dessverre. gift med feil dame. Skal kikke litt mer på mulighetene, men det er stor trafikk på IGI så det er ikke mye jeg finner der i kveld.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trolovelesen 14/2,gift 26/3 1735 står nederst på høyre side LenkeNils var dragon, og det ser ut til at Berte kom fra en gård som begynner med T, Torgrestad eller noe lignende. Vitner var Halvor R?oso og Iver mellum Hamb/Gamb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Etter å ha sjekket gårdsnavn i Laurdal i 1801 kan det se ut som om gårdene het: Tingelstad, Rosou og Hemb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Joda, bygdebøkene fra Lardal er bra de, men det finnes ikke noe om hans opphav der. Berthe kommer fra Tingelstad. Nils var den første kjente husmann på Skuihaugen i Lardal (Lardal BB bind 2 side 110). MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes dragonruller fra bl.a. 1726 og 1731, men uten at jeg vet sikkert om Lardal er dekket.1726: Riksarkivet. Realistisk ordnet avdeling. Krigsvesen. Hovedlegdsruller 1726. Pakke 15. (Opplyst av Ketil Firing Hanssen.)1731: Riksarkivet. Kommanderende General I C. Ruller. Pakke 477.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Ja ja Kristian. Det blir da enda ett av mine mange prosjekter på arkivene. Egentlig skulle man bodd i et arkiv hvor alt var (sammen med likesinnede). MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lorens Berg hadde visstnok egen nøkkel til Riksarkivet i isn tid, slik at han kunne komme å gå når han ville...Jeg har planer om å kikke på begge disse to kildene ved en anledning, men jeg tør ikke si noe om når. Jeg skal prøve å huske på Nils Torstensen da, om ikke saken har funnet sin løsning før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.