Gå til innhold
Arkivverket

[#49724] Gudlaug Seter og Dagfinn Andreassen, Sandefjord.


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jeg leter etter to av mitt barnebarns oldeforeldre. Det er:Dagfinn Andreassen, antagelig født i Porsgrunn eller Skien (i Telemark), døde i april 1978 i Sandefjord (gravlagt 26.04.1978 på Ekeberg Gravlund i Sandefjord). Han var gift medGudlaug Seter(?), antagalig født ca 1920 i Kongsberg (i Buskerud), døde i juni 2004 i Sandefjord (gravlagt 21.06.2004 på Ekeberg Gravlund i Sandefjord).Jeg håper noen kan hjelpe meg å finne hvor og når de var født og gift. Jeg er også intr i videre aner også.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei Gunhild !Tok en tur på Ekeberg og så på gravsteinen.Dagfinn er født 18.07.1923 og død 29.12.1977.Gudlaug er født 14.06.1920 død 08.06.2004.Ikke flere opplysninger. Det var avskårne blomster der så noen med familie- eller annen tilknytning finnes tydligvis.Finnes det ikke andre besteforeldre som det kan undersøkes med ?Lykke til !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på kirkebøkene.Finner ikke Gudlaug født i Kongsberg eller Dagfinn født i Porsgrunn/Skien.Virker som det egentlig er litt usikkerhet rundt hvor de egentlig er født ?Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Fant noe pussig som du jo kan se litt nærmere på,her kommer først fødselsregistret for 1920 i Sandefjord,Gudlaug nr.66 : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4795&idx_id=4795&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Deretter kan du se på kirkeboka for Sandefjord 1920,virker som om presten har glemt å føre inn tvillingsøstra hvis ikke jeg er helt blind ,Eva nr 40:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart !Jeg finner heller ikke Gudlaug.Tvillingene Eva og Gudlaug er imidlertid tydligvis født i Sandefjord 14.juni 1920.Tvillingene er født 'uekte' med far Gunnar Seter (Gunnar Eidolf Sæther) født i 1900, og mor Jenny Andersen født 1899. Begge født i Kristiania.Bosted er Bjerggade 53 i Sandefjord.Finner kun Eva i kirkeboken for 'Levende fødte' i 1920.Vedr. Eva står følgende: 'Hjemmedøpt av jordmor fru Trygsland. Vi. fru Ellen Bergstrõm, fru Anna Andersen, begge Bjerggt.53. Barnet døde 21.august.'Gudlaug er tydligvis født i Sandefjord med foreldre født i Kristiania.Det var fint du fant dette Anne !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ikke barndåpene i Klokkerbøkene heller. Kan det tenkes at Gudlaug er døpt et annet sted, siden tvillingsøsteren døde? Det er mulig at en tvilling ble døpt i all hast før hun døde, og at barndåpen til den andre tvilling ble utsatt?Merkelig forglemmelse i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står ingen steder at foreldrene var født i Kristiania. I fødselsregisteret står det '?' på faren og 'Sandefjord' på mora - i kirkeboka er ikke foreldrenes fødesteder oppgitt. Men faren hadde bopæl i Kristiania da tvillingene ble født.Det er sikkert som Gunn sier, at det var det svakeste barnet som det gjaldt å få døpt fort. Gudlaug kan ha blitt døpt senere, kanskje et annet sted, eller kanskje ikke i det hele tatt? Uansett er fødselsregisteret god nok dokumentasjon for at rette foreldre er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Tusen takk for alle innleggene. Jeg har lett og lett etter både Gudlaug og Dagfinn, men har ikke funnet noe der jeg fikk opplyst at de var født.Nå vet jeg at Gudlaug ble født i Sandefjord og ikke i Kongsberg. Og jeg vet hva foreldrene hennes het og at moren var født i Sandefjord.Jeg har lett i FT-1900 for Sandefjord, men har ikke funnet henne henne der.Jeg har lett i FT-1900 for både Kristiania (Oslo)og Sandefjord uten å finne faren noen av plassene. Jeg er jo ikke kjent der sør, så jeg vet jo ikke om grensene er flyttet, hva som var i nærheten eller evnt andre navn osv.Dagfinn vet jeg ikke noe mer om. Jeg har tidligere lett i kirkebøker både i Skien og Porsgrunn, uten resultat.Så jeg er interessert i - og takknemlig for all hjelp jeg kan få.Mvh Gunhild H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når omtrent kan Dagfinn og Gudlaug ha giftet seg? Når er barna deres født? Lysningsprotokollene er tilgjengelige, og der kan det være verdifulle opplysninger.Til og fra Kristiania/Oslo var det så mye flytting at det ikke er så rart at du ikke finner Gunnar Seter der i FT1900. Du vet tross alt bare at han bodde der 20 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Jenny Andersen i Sandar i 1900 tellingen . Hun kan passe med oppgitt alder: LenkeOm hun bodde i Sandar, kan hun likevel være den du søker. Sandefjord den gang lå vel nesten rundt Sandefjord, og Sverstad ikke så langt fra byen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Enig i at Jenny godt kan være fra Sandar, men med fem års aldersforskjell (1894/1899) stiller jeg meg tvilende til akkurat denne kandidaten.Ved dåpen til Gudlaugs tvillingsøster Eva i 1920, står det at fru Anna Andersen i Bjerggt. 53 (samme adresse som Jenny) var vitne ved hjemmedåpen. Jeg vil tro at det er Jennys mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en Jenny Andersen til i Sandar i 1900-tellingen . Her er alder nærmere: LenkeHan kan jo ha bodd hos en slektning? som har vært vitne? Mange mulige løsninger her?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Igjen, tusen takk for alle innleggene.Til Kristian i innlegg nr 11(og andre):Jeg tror at deres eldste barn var født i 1945 og at de hadde flere barn. Mer vet jeg ikke.Mvh Gunhild H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jeg prøver igjen! For jeg leter og leter, men finner ingenting.Jeg har fått vite at far til Dagfinn het Martinus (Martinius eller Marinius) Andreassen. Hvem som var Dagfinns mor vet jeg ikke, men hun døde mens Dagfinn var liten.Dagfinns far giftet seg opp igjen og de fikk flere barn sammen. Hva ho het vet jeg ikke. (Men som sagt så er jeg på leting.)Det var alt for denne gang, bortsett fra at jeg fortsatt håper på hjelp.Mvh Gunhild H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jeg prøver på nytt.Ifølge FT-1900 i Kristiania var:Gunnar Eiolf Sæther sin far het Axel Olsen Sæther, f.1865 og var fra Næs Øvre Romerike.G. E. S. sin mor het Gina g. Sæther, f. 1860 og var fra Søndre Odalen.Men hvilke fylker og kommuner tilhørte det? Geografi har aldri vært min sterkeste side. Og for alt jeg vet, så er det andre navn nå.Håper noen kan hjelpe meg.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jeg har hatt laang 'ferie' fra dette 'tema', men nå har jeg tenkt å ta det fram igjen.Gudlaug Seters far, Gunnar Eidolf Sæther (f. 1900 i Oslo) og hans familie, bodde i 'FT-1900 for 0301-Kristiania' i Stubben 3.Jeg tenkte jeg skulle finne dåpen hans. Hvilket kirkesogn tilhørte Stubben 3? Gudlaug Seters mor, Jenny Andersen, var f. 1899 i Sandefjord, stod det da Gudlaug var født.Jeg har funnet ei Jenny Alvilde, f. 15.10.1899, døpt 26.11.1899 i Sandefjord. Foreldre: Unk. Matros Johan Andersen, f. 1877 - G. kone Elen Ask, f. 1866. Bosted: (vanskelig å tyde det, på begge). Anmeldt af kone Julie Kristoffersen. (Minesterialbok for Sandefjord nr. 4, 1894-1905.)I FT-1900 for 0724-Sandar på gård nr. 776-Natvall, fant jeg ei Jenny Alvilde, f. 15.10.1899, sammen med sin mor, Elen Ask, hennes mann, Rikhard Ask og deres barn (Asta Emilie, f. 1890 i Sandar og Robert, f. 1896 i Sandefjord).Jeg lurer på - dette må vel være de rette personene, eller...?Isåfall var det pga etternavnet at vi ikke fant henne noen steder tidligere.Hva står på bostedene til foreldrene til Jenny Alvilde, da ho var født?Jeg har ennå ikke funnet Gudlaug Seter døpt.Har heller ikke funnet noe angående hennes mann, Dagfinn Andreassen.Håper ennå på hjelp, uansett om det er mye eller lite, tas det i mot med takk!Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.