Gå til innhold
Arkivverket

[#49729] Hvem var barnefaren?


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!For mange år siden fikk jeg høre at min bestefars eldste bror fikk en sønn da han var i tenårene. Både bestefar og hans bror var døde da jeg fikk vite dette,men en yngre søster av dem fortalte at barnemoren (som var midt i 30-årene) 'beskylte' alle de tre eldste brødrene(som da var henholdsvis 19, 16 og 13 år)for å være barneferen. Til slutt 'bestemte' ho seg for den eldste broren.Mange år senere var jeg på biblioteket og så på kirkebok på microfilm. Der sto det at deres far (min oldefar) var oppført som barnefaren (han var da i 50-årene)og ikke noen sønn.Hvem er det som er mest sansynlig som barnefaren, faren eller en av sønnene?Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden barnemoren tydligvis ikke visste hvem som var faren til barnet, vil jeg tro oldefaren, om det var noen av dem i det hele tatt da. Inntil du kan bevise noe annet enn det som står i kirkeboka må vel innførselen der være den gjeldende. Ang. hva guttenes yngre søster fortalte så ville jeg ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror ikke det er mulig å anslå noen grad av sannsynlighet for dette, spesielt ikke for oss som ikke kjenner til saken utover de opplysningene som er gitt i innlegg 1. - Og uansett blir det ren gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Siden du ikke oppgir noen årstall er det mulig at mine forslag fremdeles er klausulbelagte. Har du sjekket farskaps/bidragsprotokoller? Hva m å følge den 'uekte' sønnen og se om samme farsnavn oppgis v konfirm./vielse etc? Det er jo mulig at den 'utlagte' barnefaren har reist sak og blitt frifunnet. Ofte mangler denne rettingen v innførselen i kirkeboken. Mvh Anniken Lindaas Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Takk for innleggene.Jeg er enig i at man aldri kan være sikker på hvem som var hans far. Til det har det gått alt for lang tid. Men som slektsforsker så lurer jeg på hvem som er mest sansynlig som far og hva slektskapet blir.De som fortalte meg det var 'barnets' kone og datter. Og de sa det var min bestefars eldste bror som var hans far,så da ble datteren og jeg tremenninger. Jeg spurte da min bestefars søster om ho visste noe om det. Ho var bare 5-6 år da barnet var født (for over 100 år siden). Ho fortalte at det ho 'visste' var slikt som ho hadde hørt som barn,'noe her og noe der'.Så, da jeg mange år senere leste på microfilm at min oldefar var skrevet som far til barnet,begynte jeg å lure på hva som var rett.Nå lurer jeg på hvor jeg skal føre ham; var han bror til min bestefar eller er datteren min tremenning? Hvordan vil andre føre det?Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.