Gå til innhold
Arkivverket

[#49730] Betydning av kallenavnet Sinklar, Grue


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Kan noen forklare hva kallenavnet Sinklar står for. Både far og datter har dette kallenavnet,har fjernlånt Grueboka men der står det ikke.Lurer også på hva som står skrevet foran navnet Ole Henriksen nr.24. Mvh.MettePermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Kanskje det har noe med Sinclair å gjøre, skotten som dro på hærtog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Godt forslag, men disse bodde i Grue i Hedmark.Jeg mistenker at det er en form for økenavn på personen, han har det tilogmed i registreringen da han dør. Se lenke. Takke for tydingen,Benn Johan. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Monica Schinkler Staal

Tror ikke Sinklar er en form for økenavn,vet du om denne familien har svenske aner? Sinklar,Schinklar,Schinkler,Sinclair mfl.er en svensk smedslekt som var virksomme på jernbruk i Värmland,Älvsborg og Västmanland.Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Personer med navnet Sinclair, med flere skrivemåter, befant seg også i Buskerud på midten av 1600-tallet og senere, og var i hvert fall på Modum og Eiker. Han på Modum (fogden David Sinclair) hadde i hvert fall skotske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nei, men det er sikkert folk her inne som vet mer om Buskerud-Sinclair'ene enn jeg. At David hadde skotske aner, har jeg herfra: Lenke men mener jeg også har lest det annetsteds. Fogden David Sinclair (og andre) er ellers nevnt i registeret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift som ligger på Norsk Slektshistorisk Forenings sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Sinclair-navnet kommer egentlig fra Normandie i Frankrike. St. Clair. Da Wilhelm Erobreren inntok Storbritannia, hadde han med seg blant annet familie som måtte rømme til Scotland, der kalte de seg for Sinclair. Det er bare å søke på nettet så finner du mye om dem.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei på dere;) Jeg hadde(nesten) gitt opp å finne noe mer ut av Sinklar, så nå ble jeg glad. Det jeg har av oppl. er følg;Pernille Olsdatter f: 1831 i Grue av forel.Ole Henriksen f: 1794 i Grue, Lisbet Pedersdatter f:1791 i Svenshöjden, Töcksmark i Vârmland.Både far og datter blir kalt Sinklar. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Liste over svenske smednavn: LenkeI Töcksmark var det flere jernbruk. Jeg mener det finnes en bok over smedene i dette området.At det dukket opp folk med fremmede smednavn i Gruedistriktet var vel ikke så rart, det vrimlet av mindre jernbruk i grensetraktene i nordre Värmland. Forøvrig har Monica full kontroll over de aller fleste Schinklersmedene i Sverige og Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ft 1865 Nord østre, Vænersberg i Vinger: Kontraktør Robert Sinclair. Herr Sinclair er i kirkeboka tilulert som sivilingeniør og anleggsingeniør ved jernbanen. (Vinger bygdebok I. side 557). Bodde her fra ca 1865 til etter 1876. Jeg har ikke sjekket FT i Norge andre steder 1865, 1875 eller 1900. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Schinkler Staal

Har sjekket smed databasen til Sven Myhl og Kjell Åberg.Fant ingen som kunne passe.De har laget en cd med smeder i Värmland og Dalsland,denne cdn har flere smeder enn databasen.Navne register og kjöps innformasjon her: http://www.kgdata.info/Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.