Gå til innhold
Arkivverket

[#49736] Opphav til Halvor Jonssen f. ca. 1745.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Også denne debatten er knyttet til Kristian Johan Hansens`s forfedre: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=49116&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=14&antinnlegg=35#anker>LenkeDet jeg med sikkerhet har er: Jon Halvorsen dpt.3.2.1793 Lenke (nr. 2 på v.s.) Far: Halvor Jonssen Mor: Johanne Hansdatter Bakkemehren.Halvor og Johanne blei viet 20.10.1784 i Lier Lenke Her er Johan nevnt som reserve dragon.I FT-1801 Lenke (de siste på arket) er Halvor Jonssen 36 år og enk.m. Her er også familien bosatt på Bakke Mehren. Jon, den sistnevnte i barneflokken er han jeg følger framover i tid. Her har jeg da også alle nødvendige data.Problemet er å finne den rette Halvor. Det er en som er dpt. 23.3.1766 i Sigdal. I henhold til folketellingen så passer han på alder. Så er det en som er dpt. 19.09.1761 i Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ellers er det som du sier ikke så mange Halvor Jonsen som passer i alder f. i nærområdene. Her er vel den som du nevner f. i Sigdal i 1766? LenkeNå virker Fam.s. igjen, så det er mulig å søke etter passende kandidater der.Lykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Gunn har allerede gitt deg tipset om Lier historielag. Trolig vet du det allerede, men for sikkerhets skyld: hvis du går inn på hjemmesiden deres, finner du henvisning til LIERS HISTORIE - alle bygdebøkene er lagt ut på nettet, og der finner du Mehren-gårdene (som uttales Meern på liersk),vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Ja, jeg har brukt disse b.b. en hel del. Når det gjelder Halvor Jonsen og Johanna Hansdtr. sine mulige aner eventuelt fra Mehren, så trodde jeg lenge at jeg hadde svaret her på Bakke-Mehren: Bruk I.1) Ingebret Pedersen var først gift med Johanne Hansdtr. Ødegården, d. 1719. Av barn nevnes Peder, Astri, Hans, Halvor. I 1720 giftet han seg med enka Mari Arnesdtr. Hårberg, d. 1737. Seinest 1730 ble bygsla overlatt til sønnen 2) Peder Ingebretsen, f. 1689, d. 1748, g. m. Dorthea Hansdtr., f. ca. 1706, d. 1784. Barn: Johanne, Anne, Oline, Hans, Halvor, Ingebret, Maren, Live, Paul. Ved skiftet etter Peder i 1748 var bruttoformuen 248 dlr. og nettoformuen 184 dir. De hadde 3 hester, 12 storfe, 6 sauer og 3 griser. Sølvtøyet, et beger og 4 skjeer, ble verdsatt til 10 dlr. Av våpen nevnes 2 gamle gevær. Det nevnes stuehus, bryggerhus, fjøs, forfallen låve med stall. Utgiftene til husreparasjoner ble satt til 14 dlr. Enka fikk i 1752 skjøte på gården for 600 dlr. av Halvor Amundsen Linnes, og tok pantelån på 400 dlr. Dorthea utstedte i 1763 skjøte på halve bruket til sønnen Ingebret, men det ser ikke ut til at han overtok det. Hun solgte i 1771 plassen Torsrud til svigersønnen Svend Olsen for 200 dlr., og i 1778 overdro hun Åmotsbråtan for 120 dlr. til sønnen Ingebret. Samtidig utstedte hun skjøte for 700 dlr. og føderåd til eldste sønn 3) Hans Pedersen, f. 1731. Han tok pantelån på 977 dlr. i 1781 og lånte 100 dlr. til året etter. Han greide seg ikke på gården, og i 1783 solgte han for 1400 dir. til 4) Elen Olsen Nordre Meren (se der), som straks tok pantelån på 860 dlr. Det var takst her i 1787.Selv om navner og oppkalling her skulle passe perfekt, så mangler jeg den avgjørende koblingen til 'min' Johanna Hansdtr. På FamilySearch finner jeg følgende vielse mellom Hans Pedersen Bakke-Mehren og Eli Olsdtr., den 13.12.1752 i Lier. MEN- jeg finner ikke at de har fått en datter Johanne. Så,da så.Heller ikke finner jeg noen link for Halvor på Mehren.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Ekteparet Halvor Jonsen og Eli Olsdtr. var bosatt på Mellom Gullaug. Det står at de gikk gjennom isen og at de druknet i des. 1763. Blandt de barna som nevnes er det ingen Johanne.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Har du sett litt nærmere på Bruk IIa, Bakke-Meren? Dagon Halvor Jonsen Meren-Eje og hans trolovede Johanna Hansdt. døper sin førstefødte, Ingebor, like før de gifter seg i Frogner kirke, 5. sept. 1784. Hun som bærer barnet, er Svend Bachemehrens hustru Pernille. I 1801-tellingen, som du har lagt en lenke til, finner du Svend, Pernille og barna (samt Halvor og hans barn), så trolig bodde de på samme gård, Bakke-Meren, hele tiden? (På Åmotsbråtan nevnes Hans Larsen og Randi Gulbrandsdatter, men intet om evt. barn)MEN han står oppført som enkemann og jeg kan ikke finne dødsfallet til Johanne..... Alder står ofte oppført i forbindelse med dødsfall, men jeg har ikke funnet henne. Vet du når hun døde?hilsen Astrid.PS: et 'sprik' på 4 år er nok ikke umulig hva gjelder oppført alder i 1801-tellingen. Selv har jeg bl.a. opplevd å finne en oppført som død, men som var forbyttet med personen under + at alderen på to barn var byttet om (begge tilfellene skapte skikkelig hodebry før jeg fant ut av det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette så da lovende ut , Astrid. Jeg legger inn kirkeboka fra dåpen til Ingeborg 1784, Frogner:Nr. 74 høyre side, forstørr til 150% så er det mulig å lese.LenkeFor meg ser det ut til at det har vært svært mange militære i nettopp Frogner-området på den tiden.Mulig det finnes opptegnelser som sier noe om hvor disse dragoner kom fra. Henvendelse til historielaget kan gjøres på mail. Se inn. 2.Ellers har jeg også sett om igjen i digital bygdebok Bruk Ila, Bakkemeren. Enig med Astrid.Lykke til med leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn igjen bygdeboksiden med Bakke Meren og Ila.LenkeSom fadder ved Halvor Jonsens dåp finner du en Hans Arnesen Mehren, han er vel også nevnt under Ila?Flere av fadderene tyder på at Halvor dpt 1761, kan være fra den gården.( og at han er samme kar nevnt i 1801-tellingen)se i. innlegg siste lenke. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til både Astrid og Gunn.Først en rettelse til innlegg nr. 6. Der skulle stå: Ekteparet Hans Pedersen og Eli Olsdtr. osv. Halvor Jonsen er selvfølgelig feil.Nevnte Hans Pedersen var fra Bakke-Mehren og blei viet 13.12.1752 i Lier til Eli Olsdtr. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8437&idx_id=8437&uid=ny&idx_side=-54>Lenke. Innføringen står nederst til venstre.Det var i barneflokken etter dette ekteparet at Johanne hadde passet så godt inn.Når det gjelder spørsmålet fra Astrid om jeg vet når Johanne døde, så er svaret nei. Men at jeg har lett i k.b. etter dette, det er sikkert, og det mange ganger.Jeg har reg. og arkivert følgende barn etter Johanne og Johan; Ingeborg f.25.8.1784, Hans f.18.3.1788 og 'min' John f. 31.12.1792.Hva gjelder mulige spor i b.b.,så har jeg vel kanskje lett så mye at jeg 'ser ikke skogen for bare trær'.Den Halvor Gunn nevner i innlegg nr.9 er dpt. 13.09.1761 i Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Absolutt!!! Bakke-Meren var dragongård på den tida dragonen Halvor var der + at jeg støtter oppfordringen fra Gunn om å ta kontakt med historielaget v/Slektsforskningsgruppa. Øivind Røsdærn har hjulpet meg flere ganger i 'militære problem'.Og JA, den Halvor som ble døpt i september 1761 ER interessant + at vedkommende giftet seg i 1784. Det var sjelden en mann giftet seg i en alder av 19 (født 1765) - selv 23 var ungt, men de 'måtte' jo.... All min erfaringer viser at du må regne med minst ett eller to års 'slingringsmonn' i Folketellingene, og 4 år er overkommelig.Dødsfallet til Johanne kan ha 'falt ut' av kirkeboka - sånt skjer - men er du 100% sikker på at opplysningene i 1801 stemmer (enkemann???). Høres ille ut å sette spørsmålstegn ved det, men her må du nok ikke bare SE skogen, men også SNU alle steiner!Har en følelse av at du finner ut av det - lykke til, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også lett gjennom kirkebøker for Lier mellom 1793 og 1801 for å se om jeg kunne finne Johanne Hansdatter død ( sønnen i 1801-tellingen var ført med alder 8 år)Har ikke funnet henne til nå. Derimot finner jeg en Johanne Hansdatter døpt i 1761 , samme kirkebok som Halvor Jonsens dåp. Johanne var datter av Hans Gabrielsen. LenkeHans Gabrielsen har fått mange barn i Lier omkring 1760 , han var knyttet til flere gårder, ved barndåpene ( funnet under databasevejaren Lier,) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

På spørmålet fra Astrid om jeg er 100% sikker på opplysningen i folketellingen, så må nå svaret bli nei.Jeg skal sette meg til for å starte på den 'tvilsomme' jobben det kan bli å gå gjennom k.b. etter 1801, så får vi se.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn nok en Johanne Hansdatter døpt i 1761, far , Hans Larsen. Gunnerudeie. LenkeDenne Hans har fått en rekke barn døpt i Lier også, og om din Johanne er født der, burde enten Hans Larsen eller Hans Gabrielsen være far, tror jeg.Jeg ville sendt kopi av denne debatten til mail-adressen i Lier historielag. Litt vel slitsomt å lete i de gamle kirkebøkene, der også enkelte er uteglemt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg har forsøkt å sende min forespørsel til Lier Historielag på følgende adr: post at lier historielag org Ved send, kommer følgende melding på skjermen: 'Finner ingen forekomster'. Vil du Astrid som har hatt kontakt tidligere, si meg hva som er galt ?Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det blir født en annen 'passende' kandidat i 1761: døpt 12. april i Sylling kirke, Johanne, datter av Hans Larsen Gunnerudeie - er litt dum med lenke, så kanskje Gunn legger den ut? Både Tranby og Gunnerud er overkommelig rent geografisk, og den Hans Larsen kan jo være identisk med han jeg viste til på Åmotsbråten - folk flyttet mye, men dette er bare høyttenking, altså!I mars 1838 dør den en Halvor Jonsen Mereneie, 80 år - rett mann???? Også her vil jeg ta alderen med en liten klype salt, men han er iallefall innenfor 'grensen'. Jeg har ikke funnet noen Johanne Hansdatter under 'døde i Lier' som passer, så enten har hun falt ut, eller fått feil navn (også det skjer),Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Aksel, innlegg 17: Pussig - vet ikke hva som er feil, MEN du kan sende forespørselen din til meg, så skal jeg videresende til Øivind og Maya, min adresse: agnatvig@online.nohilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, Astrid, her svarer vi samtidig igjen. Lenken er alt lagt ut i innlegg 16. Til Einar.Har du prøvd lenken til Historielaget i mitt innlegg nr. 2?Mulig Astrid har bedre forslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også inn denne kilden til Johanne Hansdatter , datter av Hans Larsen , Gunnerudeie. Her er morens navn også nevnt: LenkeFor Hans Gabrielsen har jeg ikke funnet hustrus navn noe sted.Der gir jeg meg for en stund, så Einar kan få tid til å studere innleggene. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg takker for tilbudet om å sende via deg Astrid. Jeg må ha noe tid på meg før jeg nå går videre. Det har jo idag kommet faktisk flere indisier.Når Gunn spør om jeg har prøvd lenken til Historielaget som hun viser til i sitt innl. nr.2, så vil hun se at ved å gå inn nettopp der, så står det: Kontakt oss. Der blir nettopp den E-post adressen jeg siterer i innl. 17....post at lier historielag org ....nevnt, og som ikke virker når jeg forsøker å sende dem min forespørsel. Er det denne E-post adr. du har brukt Astrid ?Hva har vi nå:Halvor Jonsen kan knyttes direkte til Mehren via sin sansynlige far som ved fødselen oppgis til å være Jon Pedersen Mehren ( se siste avsnitt med lenke i innl. nr. 10)Mulige fedre til Johanne kan være Hans Gabrielsen Tranby Eie (innl. 12), eller Hans Larsen Gunnerudeie (innl. 16). Om noen av fadderne kan kobles til disse har jeg foreløpig ikke sett.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, bare et kjapt svar (23): det er lenge siden jeg sendte e-post til historielaget - jeg pleier å sende direkte til Maya Lillemoen eller Øivind Røsdærn, hvis jeg lurer på noe,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.