Gå til innhold
Arkivverket

[#49737] Sande i Vestfold, kirkebøker før 1753?


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiHar forsøkt i finne ut om det er kirkebøker fra Sande før denne tiden. Har lett på arkivverkets sider, men det kan se ut som at det ikke er mikrofilmet bøker fra dette prestegjeldet før 1753. Eller kanskje må jeg over til et annet kirkesogn for å finne noe? Noen som vet?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KristianTakk for svaret. (Selv om jeg hadde håpet på et annet:-))Vel; da får jeg forsøke å lete i andre kilder fra området:mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTakk for responsen Berit.Vet noen grunnen til at det ikke finnes kirkebøker fra Sande før 1753? Vet at for Hedrum i Vestfold var det en brann som gjorde at kirkebøkene fra før 1751 gikk tapt. Er det noe av det samme her eller?Skulle veldig gjerne hatt sett på døpte i Sande før 1753, men slik er det nå engang:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glem ikke å ta en titt på Det Jarlsbergske bergverk (Konnerud),som er en av klokkerbøkene fra Skoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen BeritTakk skal du ha for tipsene. Jeg skal lete i de kirkebøkene du nevner her.Kanskje jeg er heldig:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei og god morgen!Det fantes hele tre eldre kirkebøker for Sande, knyttet til prestene Mats Olssøn Engelstrup ), Gjert Bentssøn Winge og sønnen Gjert Gjertssøn Winge. Disse er nevnt i kallsboken for Sande (SAKO (StatsArkivetKOnsberg), prestearkiver, Sande prestearkiv, Kallsbok). Den første tok til i 1672, altså samme år som vi har bok bevart for Lier.Bøkene forsvant da Sande kirke brant 5. april 1783 (Kløvstad og Mørcg (red.): Sandeboka, Drammen, 1939, s. 76). Takket være at Skoger ble skilt ut fra Sande 1752, er kirkeboken her bevart fra 1725 og fremover, da den unngikk brannen i Sande.Om du trenger hjelp med Sandeslekter, sitter forsåvidt undertegnede med endel på lager, og på Vestfold slektshistorielags nettsider er det kommet egne muligheter for etterlysinger.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Are og god morgen til deg også:-)Takk skal du ha for informasjonen om kirkebøkene for Sande.Bakgrunnen for spørsmålet mitt er faktisk en etterlysning jeg har på forumsidene til Vestfold Slektshistorielag. Der spør jeg etter familien Hans Olsen Ødegården i Stokke og hans kone Eli Hansdatter. Det er bare det yngste barnet deres som er døpt i Stokke. Så jeg er på jakt etter hvor de andre er døpt.Jeg har funnet ei Eli Hansdatter født 1711 i Våle på gården Snekkestad. Finner denne som fadder i Våle, da bor hun i Nykirke Borre. Men en bror av henne bosetter seg i Sande på gården Skjervik, hvor han i følge Våleboken døde uten livsarvinger. En søster av denne Eli gifter seg med Peder Eriksen fra Berger i Skoger. Derfor tenkte jeg at det kunne være lurt å søke på den kanten av Vestfold for å se om det kan være samme damen som jeg etterlyser.Takk igjen for innspillet ditt.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.