Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Per Evensen

[#49740] Fra Vesle Fulu i Odalen

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Forsöker å finne foreldrene til Svein Eriksen Vesle Fulu og Eli Kristensdatter. Svein f 1622, d 1692, giftet seg med Eli,hun döde för 1680 Svein og Eli hadde sönnen Erik. Han var bruker av Sö-Disen og döde i 1680. Såvidt jeg vet, var dette Elis andre ekteskap. Kan noen hjelpe meg ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Her kan jeg bare sitere fra Sør-Odal I, s. 133:'SVEIN ERIKSEN (40 år i 1664), g m Eline Kristensdatter. Skiftet etter henne ble holdt 3. oktober 1680. Barna var Erik Svensen og Eline Gudbrandsd. (g m Sjønne Slåstad), hette det. Det vil si at Eline var gift før eller iallfall hadde et barn før hun ble gift med Svein. Erik kjøpte 1/2 huds skyld i Vesle-Fulu av søster si for 13 1/2 dlr. Svein Fulu ble i 1683 krevd for gjeld fra 1660, men mente den var betalt. Svein blir ført opp som eier av 1 hud og br. av Vesle-Fulu helt fram til 1670-åra. Han var ofte lagrettesmann i 1650- og 1660-åra.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Evensen

Mange takk for god hjelp, Frank! Vet du om skifter fra den tiden er tilgjenglige ?Mvh Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Skiftene finnes vel på mikrofilmen til Øvre Romerike Sorenskriverembete - de begynner i 1683.Se Lenke (nedenfor Nes - skikkelig overskrift for Øvre Romerike mangler).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rolf Lindstad

Til FinnJeg tror kanskje sitatet fra den eldste bygdeboka Sør-Odal I, s. 133: 'Hun hette så når hun ble gift med Sjønne Slåstad.'Eline (Eli), gift med Sjønne Slåstad var kanskje ikke datter til en Gudbrand? I S-Odal III, Ny serie side 213 har hun navnet Eli Svendsdatter fra Sø-Disen (ca 1647 - 1699).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rolf Lindstad

Unnskyld Frank! Skriveleif..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.