Gå til innhold
Arkivverket

[#49740] Fra Vesle Fulu i Odalen


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Forsöker å finne foreldrene til Svein Eriksen Vesle Fulu og Eli Kristensdatter. Svein f 1622, d 1692, giftet seg med Eli,hun döde för 1680 Svein og Eli hadde sönnen Erik. Han var bruker av Sö-Disen og döde i 1680. Såvidt jeg vet, var dette Elis andre ekteskap. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Her kan jeg bare sitere fra Sør-Odal I, s. 133:'SVEIN ERIKSEN (40 år i 1664), g m Eline Kristensdatter. Skiftet etter henne ble holdt 3. oktober 1680. Barna var Erik Svensen og Eline Gudbrandsd. (g m Sjønne Slåstad), hette det. Det vil si at Eline var gift før eller iallfall hadde et barn før hun ble gift med Svein. Erik kjøpte 1/2 huds skyld i Vesle-Fulu av søster si for 13 1/2 dlr. Svein Fulu ble i 1683 krevd for gjeld fra 1660, men mente den var betalt. Svein blir ført opp som eier av 1 hud og br. av Vesle-Fulu helt fram til 1670-åra. Han var ofte lagrettesmann i 1650- og 1660-åra.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Skiftene finnes vel på mikrofilmen til Øvre Romerike Sorenskriverembete - de begynner i 1683.Se Lenke (nedenfor Nes - skikkelig overskrift for Øvre Romerike mangler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rolf Lindstad

Til FinnJeg tror kanskje sitatet fra den eldste bygdeboka Sør-Odal I, s. 133: 'Hun hette så når hun ble gift med Sjønne Slåstad.'Eline (Eli), gift med Sjønne Slåstad var kanskje ikke datter til en Gudbrand? I S-Odal III, Ny serie side 213 har hun navnet Eli Svendsdatter fra Sø-Disen (ca 1647 - 1699).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.