Gå til innhold
Arkivverket

[#49750] Fra Fana og Haus - i Kobberviken i Åsane 1865 og 1891


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kjenner jeg dette forum rett, er det en og annen som kan bidra med denne familien:Lars Thomassen fra Fana f. 1812 på Hordnes, siste spor i Kobberviken i Åsane/Hamre FT 1891. Han var sønn av Tomas Larsen Hjellestad f. 1785 og Kari Hansdtr. Hordnes f. 1790. Bygdeboken mener de flyttet til Laksevåg. Thomas er nevnt som pakter på Sædalsplassen, han paktet Øvstuntræ/Nordrevoll. På Natland i 1843. Hvor døde Tomas og Kari?Lars Thomassen var gift i Haus 27.12.1838 med ei Brithe Heljesdtr, som ifølge FT 1865 er født rundt 1813. De fikk datteren Kari, født på Unneland i Haus, døpt 1839, og flyttet så til Mjølkeråen og Åstveit, hvor Lars var pakter. I 1865 finner vi familien i Kobbervigen i Åsane. Lenke De fikk også døtrene Ingeborg 1842 (Mjølkeråen), Helena 1846 (Mjølkeråen) og Kari Gulena 1849 (Åstveit).Hvor døde Lars Thomassen og Brithe Heljesdatter? Opphavet til Brithe? Døtrenes videre skjebne?Blant fadre ved dåpen til Kari i 1839 var Hans Thomassen og Guri Thomasdtr. Unneland. Var disse søsken av Lars?Noen som kjenner til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være dødsfallet til Thomas Larsen? Alderen ved dødsfallet gir riktignok fødelsår 1783 og ikke 1785, men denne karen er forpakter… [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=FANA1816&gardpostnr=2494&merk=2494#ovre>Lenke.Her er det vel sønnen Johan Thomasen som blir gravlagt i 1819 Lenke--------Her er vel konfirmasjonen til Lars og Brithes datter Karen i Hamre 1864 Lenke Her er vel vielsen mellom Lars og Brite 27.12.1837 (par nr. 3). Her står det at far til Lars er Thomas Hansen Unneland og far til Brithe er Helje Gregoriussen Thuenæs Lenke.Her er vielsen til foreldrene til Brithe i Haus 1811: Helje Gregoriussen Tuenæs og Ingeborg Monsdatter Seim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Datteren Karen Gulena er min oldemor (mormors mor) så hennes skjebne videre har jeg alt om.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Vet du når din oldemor Karen Gulena døde ?. Jeg har at hun var født i 1849 på Åstveit giftet seg i 1876 med Olin Joakim Olsen f. 1853 i Bergen d. 1939 i Bergen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Ja, hun døde 10.03.1932. Min mormor var flink til å spare på ting så jeg har faktisk dødsannonsen på henne og min oldefar Odin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for alle innspill!I vigselsprotokoll for Haus henvist i innlegg 2, står det at brudgommens far er Thomas Hansen Unneland. Det stemmer dårlig med at Lars Thomassen Hop skal være født i Fana, som sønn av Tomas Larsen Hjellestad og Kari Hansdtr. Hordnes - og stemmer også dårlig med at han er oppført som født på Hordnes ved dødsfallet, innlegg 3.Klarer vi å komme til bunns i opphavet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er forøvrig hva jeg har på barna til Tomas Larsen Hjellestad og Kari Hansdtr. Hordnes:Hans Thomas. f. 17.12.1809, Hordnes, Fana.(På Unneland i Haus i 1839, fadder for niesen?)Lars Thomas. f. 19.2.1812, Hordnes, død 21.4.1898 Kobbervigen, Eidsvåg, Åsane.Iver Thomas. f. 12.5.1814 på Øvstuntræ-Nordrevoll, Fana. Død 1882 - kullseiling, Byfjorden.Serenne Thomasdtr. (Siri) f. 10.6.1816. Død 1903.Johan Thomas. f. 1818, Øvstuntræ-Nordrevoll, Fana. Død 20.1.1819, Øvstuntræ-Nordrevoll, Fana.Johan Thomas. f. 19.2.1820 i Sædal, Fana.Ovennevnte døpt i Fana.Karen Goline Thomasdtr. f. 26.12.1828 på Hop, Fana. Døpt 4.1.1829, Askøy. Død 16.4.1849 på Øvre Natland, Fana.Ane Martine Thomasdtr. f. 07.07.1831 på Hop, Fana. Døpt 17.07.1831, Askøy.Anders Thomas. f. 12.12.1833 på Hop, Fana. Døpt 15.12.1833, Askøy.Det kan være flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Som dere ser dør Lars sin søster Karen Goline fire måneder før hans datter blir født og får samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloI bygdeboka for Haus Ådna sokn er Lars Thommasemn Hop omtalt. Han vart gift med Brita Helgesdtr, Unneland. Brita er også omtalt i Hausboka for Haus sokn under Tunes, foreldrene er ført opp under Tunes.I Ådna sokn boka står det videre at de flyttet til Årstad. Bare dattera Kari er omtalt i bygdeboka. Videre om Kari Larsdtr f. 1839. Komf i Årstad. Gift i Domkyrkja m/ tenar Andreas Martin Andreasson, f. i Krossk. sokn i 1847. Far: A. Morten Mortensenvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Er det ikke mere sannsynlig at Karen Goline, Ane Marthine og Anders var født på Hop på Askøy, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Der var du Sigmund! Du har selvfølgelig rett, det må være Hop i Askøy sokn.Men stemmer det at Tomas Larsen døde på Nedre Dyngeland? Ingen henvisning i bygdeboka til ham som forpakter der.Takk for oppslag i Haus-boka, Roald. Hvis de ikke nevner Tomas Hansen som far til Lars, er nok det en forveksling i vigselsregistreringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo igjenDet står ingen henvisninger til far for Lars Thommasen, Hop i bygdeboka for Haus pg og Ådna sokn, men fødselsåret er oppgitt til 1820.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan dette være ytterligere en sønn? Nr. 25? Hans Andreas? LenkeRoald: Takk for dobbeltsjekking i bygdeboka! Dersom han faktisk hadde far fra Unneland, ville jeg tro det var nevnt... Og ad oppgitt fødselsår - ville han hatt lov til å gifte seg om han bare var 17? Brithe var jo ikke gravid, ut fra hva vi har funnet av barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo HeidiJo, Brithe Heljesdtr var nok gravid. Utfra fødselsdatoen i ekteskapet til Kari (Karen) var hun fødd 17.01.1839 Lenke og at foreldrene giftet seg 27.12.1838. Under forutsetning av at datoene stemmer.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her dukker Iver opp igjen i FT 1875, Marthe må være hans andre kone: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=asko1875&gardpostnr=1719&merk=1719#ovre>LenkeEtter Andreas i 1875, kom Ingeborg 1876 og Johanne Martine i 1877.Her har vi Tomas Tomassen i FT 1875: LenkeOg her har vi Hans Andreas i FT 1875, Banuren, Gravdal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jo, du har nok rett, Roald - hun var svært så gravid! Jeg ble litt forvirret av henvisningen til vigsel 1837 i innlegg 2. 1838 er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se par nummer 10 på denne lenken: LenkeVigsel Hans Andreas Tomassen f. Erdal, Askøy, sønn av Thomas Larsen, 21. juni 1857 med Cecilia Olsdtr. Hatlestad.Noen som kan tyde hva som står om brudgommens far?Bygdeboka har Cecili - bosatt i Bergen, datter av Ola Nils. Indre Hamre f. 1797, død 1831, gift 1827 med Olaug Olsdtr. Ola tjente noen år på Hatlestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vet dere hva? Jeg er neigu ikke sikker på om det er Hop, Askøy eller Hop, Fana, jeg (innlegg 13 og 14).Hvis vi ser på nr. 20 her, Lenke døpes Marthine Karoline Tomasdtr. Indre Hop, i Birkeland sogn i Fana. Her henvises også til Tomas yngre søsken Ane og Anders, som da (1852) er på Natlandsbråten i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.