Gå til innhold
Arkivverket

[#49750] Fra Fana og Haus - i Kobberviken i Åsane 1865 og 1891


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Sunde

Hallo igjen, Heidi! Det er så fint med de scannede kirkebøkene, da kan i hvert fall en del usikkerheter avklares:Karen Goline, dåp Askøy 4.1.1829: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8604&idx_id=8604&uid=ny&idx_side=-64>LenkeAne Martine, dåp Askøy 17.7.1831: LenkeAnders, dåp Askøy 26.12.1833: LenkeDa har vi vel plassert Thomas Larsen og Kari Hansdtr. i Fana frem til sønnen Johan ble født i 1820, på Askøy fra sønnen Thomas er født i 1825 og til Anders blir født i 1833, og så er de tilbake i Fana da datteren Serenne blir gift i 1843. I 1850 er Thomas fremdeles forpakter på Natland ved bryllupet til sønnen Thomas, men så ser vi ikke mere til ham?Når det gjelder dødsfallet på Nedre Dyngeland ble jeg usikker, for alderen var ikke helt riktig, og det var altså ingen henvisning til ham som forpakter der. Men når vi lenger oppe i debatten her((21),linken til Hans Andreas) til er blitt introdusert for sønnesønnen Karl Johan Hansen, som er født i Fane Pr., Birkelands Sogn, i 1859 finner jeg at Karl Johan nærmere bestemt er født på Dyngeland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Bra, Sigmund! Det var godt observert rundt Dyngeland, da har vi nok plassert ham. Jeg husker vi var innom dette dødsfallet i gamle dager, men mener vi slo det fra oss dengang. Det hjalp å gå litt i dybden!Når det gjelder Hop, så er de jo helt åpenbart døpt i Askøy, det betviler jeg ikke. Men det ser ut som deler av familien har oppholdt seg på begge Hop-er?Thomas Larsen er nevnt på Hordnes 1809 og 1812, som pakter på Øvstuntræ/Nordrevoll ca 1814-1818, pakter på Sædalsplassen (1820). Fana bygdebok har ham som utflyttet til Laksevåg (etter 1820). Pakter på Erdal mellem Øjord 1822, på Haugland, Askøy 1825, Hop, Askøy 1828, 1831, 1833. På Natland i 1843. Og dør på Nedre Dyngeland i 1859. Et par sprik i tid her, men vi er nå vel ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser ut som det er sønnen Iver som har tatt over som pakter på Hop, Askøy etter Tomas, forresten. Han er på Øvre Totland, Fana 1835, Strømsnes, Askøy i mars 1837 og så på Hop, Askøy 1837 og 1844, og siden på Askenæs / Olderviknæs under Ask på 1870-tallet.Mye som tyder på at Tomas flyttet fra Askøy til Fana igjen mellom 1837 og 1839, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

... på Hop, Askøy 1839 og 1844... skal det være i innlegget over her.Jeg har ikke tid til å legge inn nye lenker nå, men ser at disse er brutt:I innlegg 24, Martine Karolines dåp, skal lenken være til dåp i Fana 29.2.1852.I innlegg 23, vigsel mellom Hans Andreas Tomassen f. Erdal, Askøy, sønn av Thomas Larsen, 21. juni 1857 i Fana, og Cecilia Olsdtr. Hatlestad, datter av Ole Nilsen Hatlestad (f. Indre Hamre).I innlegg 19, skal lenken være til Hans Andreas Tomassens dåp, 21.7.1825, i Askøy. Hans Andreas var født på Erdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Denne lenken viser at Tomas Larsen Hjellestad var i Fana og pakter på Nedre Natland 1. januar 1845: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hans Thomassen (Natland) fikk et uekte barn, Ole, døpt 27.9.1840 Korskirken i Bergen, med Ingeborg Olsdtr.Han fikk så en rekke barn med Ragnhilde Rasmusdtr. Indrehope, som han giftet seg med 1.1.1845. Martinus, døpt på foreldrenes vigselsdag, Hansine Karoline døpt 1847 i Fana, Hansine Caroline døpt 1848 i Korskirken, Rasmine Randine døpt 1851 i Korskirken, Hans Olai døpt 1854 i Korskirken, Rasmine Randine døpt 1856, Thomas Elias døpt 1859, Tommassine Oluffine døpt 1861, Syneve Cathrine døpt 1864... Her er de i FT 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,da løste det seg;På Åsheim i Arna (Haus sogn) bodde Inderst Hans Thomassen Hordnes f 1809 og Maria Johannesdtr Åsheim f 1812 d 1839. De står oppført med barna Thomas f 1|836 og Johannes f 1839 d 1839. Maria døde av vattersot.Marias foreldre:Johannes Johannesen N Mjelde og Maria Nilsdtr Åsheim (Maria var uekte). Maria Nilsdtr ble gm Johannes Knutsson Hesjedal i 1819 og fikk 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Maria Nilsdtrs søster, Anna, f 1800, ble gm Ivar Thomassen Hop, Askøy, i 1835, står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og så så godt som det er når stadig flere brikker faller på plass! Takk, Arnfrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk! Det gir i alle fall en god pekepinn!Å finne Hans Thomassen hjalp meg også å finne yngstebroren i denne flokken, Anders f. 1833, Hop, Askøy. Se linje 16 i FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61301&gardpostnr=2173&personpostnr=24128&merk=24128#ovre>LenkeJeg har videre funnet ham (benevnt Anders Thomassen Hatlestad - en annen bror Hans Andreas Thomassen f. 1822 bodde på Hatlestad, Fana på denne tiden) som far til Carl Andreas, døpt 8.12.1861 i Alversund/Hamre siste linje her: Lenke Legg merke til at Ragnhild Rasmusdatter, kona til Hans Thomassen er fadder.... og gift med guttens mor, Gjertrud Sophie Bertelsdtr. i Birkeland, Fana, 30.6.1862. Brudens far: Bertel Johan Larsen. Forlover (Hans) Andreas Thomassen Nedre Dyngeland. Se par nr. 9: Lenke Paret døpte videre Thomas Olai, 14.8.1864, Thomas Olai, 28.1.1866, Bernt Johan f. 26.12.1867, døpt 19.1.1868 og Augusta Berntine f. 17.8.1869, døpt 12.9., alle Korskirken.Anders ble gift andre gang 23.3.1879, med Anne Pernille Ellingsen fra Florø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

De som begynner å se seg lei på at jeg svarer på egne innlegg, og bretter ut hele denne slekten på nett; det har sin årsak i at to andre av Tomas Larsens etterkommere følger denne tråden - dere andre får ha meg unnskyldt :)De vi til nå ikke har klart å spore av Tomas Larsen Hjellestads 11 barn, er Johan Tomassen, f. 1822 på Sædal, Fana og Ane Martine Tomasdtr. født 1831 på Hop, Askøy.Noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Lurer på om ikke Ane Martine dukker opp her, jeg i FT 1875, linje 13: LenkeOg Sigrid/Siri i samme huset, linje 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og der var jammen Johan også, FT 1875, gift med Agothe fra Fantoft: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=90&filnamn=f71301&gardpostnr=33332&merk=33332#ovre>LenkeHer er de gift i Årstad 6.3.1842: LenkeDe fikk sønnene: Tomas Johan 1842, Jacob Carl Olai 1844, Carl Johan 1847, Godtfred Marius 1850, Johan 1853 og Adolph August 1858. Og her er eldste Hans Thommesen og kona Rangnhild Rasmusdtr. i FT 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Siste innlegg fra meg i kveld :)Agothe Jacobsdtr. Fantoftbotnen døpt 19.9.1813 i Fana. Foreldre Jacob Olsen og Kari Johannesdtr., gift 10.6.1798 i Fana: Lenke Han fra Paradis, hun fra Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Okei, ett til, da: Kari Johannesdtr. var fra Fantoft.Og Jacob er vel sønn av Ole, som ga Paradis navn? Paradis i Bergen har navn etter en husmannsplass under Storetveittræet, kjent fra 1785, da oppsitteren i en barnedåp for spøk kalte seg Ole Paradis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.