Gå til innhold
Arkivverket

[#49756] Forfedre fra Våler


Gjest Bjørn H Engseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn H Engseth

Leter etter forfedre fra Våler i Hedemark. 1: Anne Randine Knudsdatter f: 18 Aug 1839 Våler, d: 21 Mar 1920 Løten Far Knud Enerson f: ca 1805 Våler - Forfedre?? Mor: Maren, f: ca 1797, d: 28 Jun 1840 Våler - Forfedre?? Har opplysninger som knytter disse til Grønnstøen.All hjelp mottas med takk.mvh Bjørn H Engseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg kan ikke hjelpe deg med forfedre, men ved å gå gjennom skannede kirkebøker og folketellinger i Løten og Våler kommer det fram noen flere opplysninger. Anne Randine, antagelig Anne i dagligtale døde 22. mars og hun ble født 19. august. Mora het Maren Knutsdatter og hun fødte Anne på Elset. Anne fikk flytteatest 27/10 1862 for å flytte fra Grønstøen til Løten. Etter at mora døde, giftet faren seg på ny med Inger Marie Einersdatter, en gang kaldt Syversdatter. De giftet seg før 1/10 1845 da sønnen Søren ble født. Du finner de folketellinga 1865. I tillegg til de der nevnte barna, fikk de Oline antagelig i 1848, hun ble vaksinert 28/12 1852. Alle barn i andre ekteskap ser ut til å være født i Grønstøen. Grønstøen var antagelig husmannsplass under Lundeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Ifølge Historielagets avskrifter ble Anne Randine født 18.08 – 1839, på Øverbye og døpt 01.09 – 1839. Far inderst Knud Einersen Øverby og mor Maren Knudsd. Øverby.Paret ble gift 09.01. 1835. Knut Einersen Lundeby 27 år, far Einer Henriksen og Maren Knudsd. Øverby 37 år, far Knud Olsen.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Knut Einarsson ble døpt 09.10.1806 som sønn av Einar Henriksson og Rønnaug Andersdatter på Grønnstøa. Foreldrene viet 14.11.1802. Begge var da på Øverby. (Moras navn ikke med ved dåpen, men vielse og andre barn ga navnet)Einar Henriksson ble født utenfor ekteskap, og døpt 04.11.1775 som sønn av Henrik Eriksson Molberget i Åsnes og Malene Bergersdatter Eildset. Det var hans og hennes andre leiermål.Rønnaug Andersdatter ble døpt 29.07.1779 som datter av Anders Knutsson og Kari Larsdatter på Audenby. Koplinga usikker, men hun er eneste kandidat i Hof prestegjeld.Maren Knutsdatter finner jeg ingenting sikkert på. Men ei Maren Knutsdatter blir døpt 16.07.1797 som datter av Knut Pedersson og Anne Olsdatter på Synsterud (Sønsterud) i Åsnes. Dette ser ut til å være vesle Synsterud. Paret er 1801 på Bru i Våler, og får sønnen Amund 1804 på Djupedrett i Våler. 1801 på Bru kalles Maren for Maria og er 4 år gammel. Et lite indisium på at dette er rette Maren, er at Anne Randine kan være oppkalt etter mormora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Engseth

Tusen takk til alle sammen. Har pga. reise ikke vært istand til å svare tidligere. Skal bruke morgendagen på å fordøye infomasjonen dere har funnet frem Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Engseth

Ser fra innlegget til Kjell og Arild at det er litt uenighet (usikkerhet) om hvem som er far til Maren Knudsdatter. Iflg. Historielagets avskrifter (Kjell) så er faren Knud Olsen. Hvis Arilds indisium stemmer så er foreldrene til Maren Knut Pedersson og Anne Olsdatter.Noen som tør å mene noe om forskjellene? Feil i Historielagets avskrifter?Takk for alle betraktninger.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Har i dag sett på vielsen i kirkeboken og kan ikke se annet enn at brudens far heter Knud, men etternavnet mangler eller er forkortet av presten og for meg uforståelig.Da Hof, Våler og Åsnes sine kirkebøker har alt for mange feil og i tillegg er vanskelig å lese er mitt forslag at du tar kontakt med Statsarkivet i Hamar om vielsen 09.01.1835 i Hof,(Våler)Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg glemte å nevne konflikten med Knut Pedersson/Knut Olsson. Men det var derfor jeg skrev at jeg ikke fant noe sikkert på Maren Knutsdatter. Dette er imidlertid en type konflikt det finnes mange av i Hof kirkebok. Særlig gjelder det uovernsstemmelser mellom foreldre oppgitt ved konfirmasjon og dåp.Når jeg antyder Knut Pedersson som faren, er det en antakelse om at det dreier seg om uoverensstemmelse mellom far oppgitt ved vielse og dåp. Problemet er selvfølgelig at det er vanskelig å si med sikkerhet at Knut Olsson oppgitt som far ved vielse er feil.Men Knut Olsson oppgitt ved vielse er rett lest fra kirkeboka.Det som er sikkert, er ihvertfall at det kun er den nevnte Maren Knutsdatter som er en aktuell kandidat blant døpte i Hof. Videre er det ingen Knut Olsson som får barn i Hof i 1790-åra.Det kunne være besnærende å foreslå en Knut Olsson som var på Øverby og fikk barn der i 1780-åra. Denne kan imidlertid ikke være faren, fordi 1)han får ikke døpt noe barn med navnet Maren, og 2) heller ikke nevnes et barn med det navnet i skiftet etter ham 1802 (1802 etter hukommelsen).Jeg tror derfor fremdeles at denne Knut Pedersson er faren, men jeg klarer ikke finne noe mer sikkert enn indisiene nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det jeg skrev i forrige innlegg om at ingen Knut Olsson får døpt barn i Hof i 1790-åra er feil, men det er ingen Knut Olsson som får ei Maren,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.