Gå til innhold
Arkivverket

[#49759] Ole Mossing Ytterøy eller Levanger


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heii 1858 giftet Ingeborg Anna Olsdtr f. 1814/12 seg i Hadsel med Erik Ingebrigtsen f. 04011821 på Lesja.Hans foreldre har jeg men Ingeborgs far het ifølge Hadsel kirkebok og Sortlsnd bygdebok B3 s. 565 under Sildpollen het han Ole MossingHun er ifølge begge de to kildene fra Ytterøy og når hun dør i 1901 oppgis hun å være fra LevangerEr det noen som har noe om denne Ole MossingSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Denne familien nevnes i bygdebok for Åsen (bind 2, s. 290, plassen Røstadvika under Mossing). Ole Ellingsen (1788-1855) og hustru Anne Hansdatter (1792-1837) hadde ni barn, den eldste var Inger Anna Olsdatter (f. 1815). Hun ble gift 1847 med Olaus Olsen Sandan (f. 1817), husmannsfolk i Sundlosve under Sundlo i Skogn (nabobygd til Åsen). Åsen ligger i Nord-Trøndelag, tidligere egen kommune, nå del av storkommunen Levanger.Om Inger Anna senere kan ha flyttet nordover, kan jeg ikke gi noe svar på. Det kan nevnes at hun hadde tre søsken som flyttet til Buksnes i Lofoten; Ole (f. 1819), Olianna (f. 1824) og Nikolai (f. 1834).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, såg på disse folka også. I kirkeboka for Hadsel står det at Ingeborg Anna Olsdtr er 38 år da hun gifter seg, dvs f. ca. 1820.Årstall som ellers er brukt her er 1814-15.Er ikke det litt for mye sprik på årstallet da? Kan det vere to forskj. Anna Olsdtr det her er snakk om? B E V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiden som er nevnt tidligere her var jo gift i Levangerområdet men hun som blir gift i Hadsel er Pike og gift for første gang.Hun er jo og ifølge det som dtår der fra Ytterøy.Det er jo noen diskusjoner om en Mossingslekt fra Ytterøy på Dis- TrøndelagSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei SteinarHer er det store sprik på alder og varierende info når det gjelder fødested i de forskjellige kildene.Ved giftemålet med Erik står Ingeborg Anna innført som pige, 38 år gammel og født i Levanger - da født ca 1820. I folketelling 1865 er hun født på 'Yteren' ca 1815. I 1875 er født 1816 på Ytterøy og i 1900 er hun født 1812 i Levanger.Etter en rask kikk i det jeg forløpig har registrert av kirkebøker for Ytterøy prestegjeld (til og med 1842) og videre blaing i kopier av kirkebøkene - finner jeg at det ble født 6 Ingeborg Anna'er i tidsrommet, 1810-1823. Ei av dem dør ugift i 1837. Fire av dem gifter seg i prestegjeldet - 3 av dem igjen var det lett å identifisere, men den siste har jeg ikke hatt anledning til å finne ut hvem var.1) Ingeborg Anna, født 1810 i Mosvik kirke av foreldrene Ole Clemetsen og Martha Thomasdatter Melvold. Død ugift i 1837.2) Ingeborg Anna, født 1814 av foreldrene Ole Altsen Oudsen og Maren Olsdatter. Gift på Ytterøy i 1837.3) Ingeborg Anna, født 1818 av foreldrene strandsitter Ole Hansen Nærvig og Ane Andersdatter. Gift i Mosvik 1841.4) I. A., født 1819 av foreldrene Ole Jonassen Oudsvald og Gjertrud Rasmusdatter. Gift 1844 på Ytterøy.5) I. A, født 11/7-1819 og døpt 18/7-1819 i Verran kirke av foreldrene Ole Rasmussen Sand og Guru Olsdatter på side 5 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld, Verran sogn 1817-1842.6) I. A., født 29/8-1820 og døpt 8/10-1820 i Mosvik kirke av foreldrene Ole Olsen Halsnæsset under Vennie og Ellen Jensdatter på side 19 i kirkeboka for Mosvik sogn 1817-1842.En av de 2 sistnevnte giftet med Thomas Johansen Grande 1850 i Mosvik kirke som Ingeborg Anna Olsdatter Helgeshaugen, muligens den siste av dem men jeg har ikke hatt anledning til å sjekke ut det videre. Jeg har heller ikke hatt anledning til å sjekke flyttelistene i de tre kirkebøkene som finnes for Ytterøy prestegjeld (sogna Ytterøy, Mosvik og Verran) fra 1843 og oppover til 1868-1870-1866.Det er nok videre også lurt å sjekke kirkebøkene for Levanger og eventuelt bekrefte/avbekrefte infoen fra Familysearch om Åsen.Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Inger Anna Olsdatter fra Røstadvika var i Skogn enda ved skiftet etter sin far i 1855, oppgis også da å være gift med Olaus Olsen på en plass under Sundlo. Ved folketellinga 1865 er Olaus Olsen enkemann på Sundlosve. Inger Anna må da være død. hvilket tilsier at dette ikke kan være den Ingeborg Anna som etterspørres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker, har prøvd å finne henne i inflytterlistene i Hadsel, men har ikke hatt hellet med meg ennå.Kan ellers opplyse at hun som er oldebarn til Ingeborg opplyste at hun har slekt i Levanger på denne siden av slekten, men hun viste ikke noe om hva de het.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier det noen som kjenner til noen av de som Mette Værnes, Oslo, 21.5.2007 04:42 innlegg (8) har funnet fram, eller søker Trøndere bare på DIS-Trøndelagsidene?Kanskje jeg burde flytte søket dit.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du kan også legge inn spørsmål på 'Trønderslekt' Steinar. Jeg kunne ha svart angående Ole Mossing, men Arne Langås kom meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.