Gå til innhold
Arkivverket

[#49767] Register over misjonærer


Gjest Torleiv Imingen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleiv Imingen

Finnes det noen registre over misjonærer som reiste ut? Har noen sett om det er anført i kirkebøkene at utflyttede reiste som misjonærer? Venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Viss du har eit namn, så er det gjerne nokon her som kan hjelpa deg :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Nei det er det som er problemet. Det eneste jeg vet er at to søstre reiste fra Lunner i Oppland, antagelig til Madagaskar. Jeg prøver å kartlegge øvrige familiemedlemmer for å få oversikt over hvem det kan være, men det er et møysommelig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Register over dem som reiste ut ligger i de forjellige trosamfunnene. Jeg har en bok over misjonærene i pinsemenighetene.Kan se etter men det må jo være en sammenheng til noe med disse søstrene. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Mest sannsynlig heter de Iversdatter/Iversen, eller Haldum, Hallum til etternavn, (hvis de ikke giftet seg før de dro, og tok mannens etternavn), og født ca. 1880-1890. I så fall heter de: Karoline, Marthe eller Julie. Kan dette hjelpe noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg har Norsk Misjonsleksikon i tre bind, der misjonærene står med bilder og opplysninger ellers om dem (etternavn alfabetisk). Jeg kjøpte disse bøkene på en bruktforretning. Har sjekket med de etternavnene du mener at de hadde, men desverre, det er ingen med de navnene. Iversen er det noen som heter, men ingen av dem har de fornavn du skriver. Det er Gunvor, Maren og Rachel. Ingen av dem var misjonærer på Madagaskar heller.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Beklager jeg har 'forfulgt' feil personer. Etternavnet er antagelig Hansdatter/Hansen, eller Haavelsrud. Fortsetter å lete etter fornavn. Beklager igjen, men da kan det jo være håp om at disse damene kan finnes i disse bøkene. Takk så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jo det var Det norske misjonsselskap som hadde arbeid der. Hadde det ikke vært en ide å ringe hovedkontoret i Stavanger da. Skulle tro at de hadde et kartotek over alle misjonærene sine. Hansen eller Haavelsrud er heller ikke å finne med de fornavnene du nevner, Torleiv. Fant en Nanna Marie Hansen f. 1895 i Oslo som var misjonær for DNM på Madagaskar, men det kan vel ikke stemme med de navnene du er på jakt etter.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei Kjell. Takk for innsatsen. Tror jeg må få litt mer 'kjøtt på beinet' før jeg går videre. Opplysningene jeg har er svært sparsomme. Det eneste jeg har, er at to kusiner av Inga Marie Hansdatter Haavelsrud(f.28.04.1884)var utdannet lærere og reiste ut som misjonærer. Jeg vil tro at de mest sannsynlig er født på Hadeland, men ser ikke bort fra noe. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I et tilsvarende spørsmål på Slektsforum (Dis-Norge) ble det anbefalt å kontakte Misjonshøgskolen i Stavanger. Den skal ha omfattende arkivmateriale. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.