Gå til innhold
Arkivverket

[#49781] Tyding av skipsmanifest


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Noen som kan tyde det som står i rubrikk 16 'Whether going to ....etc.' for passasjer pålinje nr. 28 - Thorsen, Anders?Lenke 1.ste linje begynner med 'Brother Andrew'2.dre 'Thompson Fort Dodge, Iowa'Hva står det i 3. linje?I 4. linje står det 'Fort Dodge'.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok Fort Dodge gjelder nr. 29.Jeg synes det står noe slik som at han skal til/besøke: Brother Andrew Thompson .. ? Iowa ... aunt mrs. B. Tomphson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Brother Andrew hører til nr 27, '' over A-en i Andrew's navn hører til nr 26 som gjentagelsestegn.Det står:Thompson Fort Dodge(Klusset/overstrøket?) Iowa .Hvis Dodge er bevisst overstrøket, kan det jo tenkes at Fort også skulle vært strøket for disse to ordene henger jo sammen som stedsnavn. Da ender du kun med et navn i Iowa, er det bare kluss har du jo mer å bruke!Er enig at det står: To visit aunt - Mrs B Tomphson (som ant er en skrive/bokstaverings-feil), men det KAN jo være et annet etternavn?Mvh Anniken Lindaas Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror fremdeles at det starter med Brother Andrew.Nr. 26 og 27 ser ut som 2 søstre som reiser sammen. Utfor nr. 26 står det Fort Dodge og utfor nr. 27 står det et gjentagelsestegn. Det ville være rart om det bare sto Brother Andrew utenfor den nederste av dem. Og deretter Thompson osv. etter nr. 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Og det kan godt hende du har rett, Berit!Jeg tolker det slik at 'klusset' egentlig startet på nr 26 med det gjentagelsestegnet som Fort Dodge er skrevet oppi.Antar at tegnet skulle vært strøket. Så virker det som om dette er 'rettet opp' i nr 27 ved å sette gjentagelsestegnet her på 'rett linje' (se høyre og venstre) og tydeliggjøre dette med å sette en sluttstrek under Brother Andrew .. lik de 'sluttstrekene' som er brukt ellers i manifestet. Det er jo også en brother som har betalt for de 2 søstrene. (Men det er kanskje herr Svendsen nr 25?)Jeg syns også det hadde passet bra om det stod fornavn til Thompson, men syns det blir enda rarere om setn. blir at han skal til broren for å besøke tanten .. Viker mer naturlig at det står at han skal til (underforstått) fam. Thompsons, så stedsnavn og så detalert forklaring på hva han skal der.Men jeg er bare en amatør som syns det er artig å utforske og lære mer, så det blir artig om Geir Woll kan gi oss svaret på dette etter hvert!Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for hjelpen, Berit og Anniken!Linje 1 og 2 skal nok være som jeg skrev (se innlegg 1). Derimot linje 3 - 'to visit aunt' deretter 'mrs. B (evt. R) Tompson' - den siste biten har jeg ikke funnet noe mer ut av.Linje 4 - 'Fort Dodge' (se 1) - hører nok til linje 29, som Berit sier.Ser også i rubrikk 11 'Final destination ... etc.' at det står Fort Dodge, Iowa på alle fra linje 24 tom 29.Har lett og lett etter både bror Andrew og mrs. B, men har ikke funnet noen av dem foreløpig i Fort Dodge.Derimot fant jeg Andrew (Anders på linje 28 - se innlegg 1) med WW1 draft registration 12. sep 1918 i Fort Dodge.Her har han oppgitt som nærmeste slektning - 'Andrew Thompson brother - Willard Nebraska'.Har lett etter bror Andrew i Willard, Lincoln - Nebraska, men finner ikke han.En teori er at bror Andrew og mrs. B har vært gifte, men har gått fra hverandre. Hvorfor Anders skulle besøke tanta og ikke broren, vites ikke.Hvis noen har noe info. om Andrew, bror Andrew (se mitt innlegg 49662) eller mrs. B - hadde jeg satt stor pris på dette!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.