Gå til innhold
Arkivverket

[#49782] Navnet Cortelius


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Når jeg først har begynt som slektsdetektiv, vil jeg prøve å komme helt i mål. En annen bruker la ut dette temaet om Ole Cortelius Tonning som levde i Bergen på 1800-tallet [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=49629&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=5&antinnlegg=43#anker>LenkeJeg fant navnet igjen her Lenke Jeg siterer Bygdesoge Kviteseid: ”Hæge f. 1845, d. fyri 1872 ~ 1868 Caspar Andreas Thonning, bakar, f. i Lårdal 1840. a. Reinhard Cortelius f. Borgejordet 1868, d. 1869. - Caspar Thonning, Em. til Aasland i Mo 1872. - Faren Casper Caspersen Thonning, hattemakar frå Kragerø, flutte til Lårdal 1835.”Det er ingen tvil om at Reinhard Cortelius f 1868 er oldebarn til Kasper Reinholtsen på Øvre Tonning, og barnebarn til Kasper Kaspersen samme sted, FT-1801 Stryn LenkeJeg har lest artikkelen til Arnvid Lillehammer om Griselda og folket hennar som jeg fikk tips om her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Forfedrene til Kasper Reinholtsen 1801 var i følge Arnvid Lillehammer, reisende. Slik jeg ser det ut fra kirkebøkene for Innvik må han selv ha blitt bofast. Sønnen Reinholt Kaspersen ble også på Tonning. Hvis Ole Cortelius Tonning i Bergen, 1800-tallet er sønnen til Kasper, tyder alt på at han også ble bofast.Men forfedrene kan ha støtt på navnet i Sverige. Det som hadde vært flott var om vi kunne finne en bror eller onkel til KK som bar navnet på 1700-tallet. Det er mulig at navnet var så spesielt at presten ikke ville skrive det inn, men at familien selv brukte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Har noen av dere som logget på etter jeg skrev det første innlegget, vært borti navnet Cortelius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Jeg kom over Sara Margrethe Cortelius i Lyngen. Finnes også i 1801.Hilsen Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Cortelius i Lyngen er vel sannsynligvis av den kjente slekten Cortelius eller Cortelia i Bottenviken (svensk/finsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Flott Gro Berit og Arnstein! Kan du Arnstein utdype hva du legger i 'den kjente slekten Cortelius eller Cortelia i Bottenviken'? Den er jo ukjent for meg. Finnes det noe på nett om slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg får ingen treff når jeg søker der på de to ordene, dessverre. Kan du si noe om slekten, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Curtelius, ja. Det er visst mye av det i Bottenviken. En virkelig innholdsrik side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det ville vært fint om Vigdis kunne legge ut om hvordan Kasper Kaspersen er i slekt med Kasper Reinholtsen f 1745. Kasper har en sønn Kasper Kaspersen f 1772. Er dette far eller bestefaren til hattemakeren Kasper Kaspersen Tonning? Kan du legge ut sammenhengen? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg mener Kasper Reinholtsen f 1740-1750 er far til hattemakeren KK Tonning i Kragerø/LårdalEn lang debatt LenkeKortest er å se på FT-1801 her fra Tonning, Stryn. Der finner du dem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg får legge til at jeg tok et landsomfattende søk på Kasper Kaspersen, og kom til Tonning i Stryn. Dette faktum og at KK's sønn baker Kasper Andreas Tonning, døpte sønnen Reinholt C. synes jeg er nok for å si at hattemakeren er Kasper Kaspersen i Stryn FT-1801. Jeg mener han må være den som er født 1796, jmfr 1865-telling Lenke Når det her står født Bergen, kan det forklares med Bergen stift el Bergenhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! I slektsforskning er det veldig sjelden 'nok' å konkludere slektsfohold ut fra navnelikhet. Det jeg spurte om, var et bevis på at hattemakeren er identisk med Kaspar Kaspersen i ft 1801. Dette foreligger tydeligvis ikke. Da er det foreløpig kun en antakelse eller arbeidshypotese at disse er identiske. Vet noen mer om hattemakeren? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det kunne jo være nyttig, da om du selv la fram de opplysningene du har om hattemaker Kasper Kaspersen Tonning, istedet for bare å kritisere mine arbeidsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Jeg har ikke kritisert dine arbeidsområder som sådan, bare minnet om et viktig prinsipp innen slektsforskning: Innen en opplysning er verifisert, er den kun en arbeidshypotese og bør ikke presenteres som noe annet :-)Hvis jeg hadde noe om hattemakeren, hadde jeg selvsagt lagt det ut. Jeg spør ikke om ting jeg vet...Grunnen til at jeg spurte om noen vet noe mer om hattemakeren er nettopp for å finne ut om hattemakeren ER identisk med Kasper Kaspersen f 1772. Men da er han i tilfelle 68 år gammel da han får denne sønnen som er nevnt i innlegg 1, 'Caspar Andreas Thonning, bakar, f. i Lårdal 1840'. Ikke umulig, selvsagt, men foreløpig kan ikke JEG si meg fornøyd med bare en antakelse for å si at det ER slik.Derfor spørsmålet igjen: Vet noen mer om hattemaker Kasper Kaspersen som er far til Kapsr Andreas Tonning f 1840?Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dåpen til Caspar Andreas Tonning i Lårdal, Telemark i 1839, foreldre Caspar Tonning og Johanne Torgrimsdtr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Caspar Tonning og Johann i Laurdal på gården Hougen i 1865. Caspar er 70år gammel og angivelig født i Bergen.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er det vel mere sannsynlig at det er denne karen på Tonning i Stryn, 5år gammel, foreldre Caspar Reinholdsen og Gjertrud Andersdtr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Bare minner om Tonning-debatten Lenke hvor det er lagt inn mye informasjon.Til Jonny Mydland: Jeg har ingen vanskeligheter med å akseptere at du ikke blir overbevist av det jeg legger fram, men jeg ble provosert av den belærende måten du brukte. Jeg synes ikke noen skal det, her på forumet kommer vi lengst med samarbeid.Det er som Rune skriver i sitt siste innlegg og som jeg allerede svarte på i innlegg 15, Kasper Kaspersen Tonning født 1796, samsvar med 1865 Lardal, som er far til Kaspar Andreas f 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Enig i at det ser slik ut, men giftermålet til Kasper (yngre broren f 1796 og ikke den eldre broren f 1772 som jeg skrev) hadde vært kjekt å funnet slik at det ble 100 prosent slått fast. Og igjen beklager hvis jeg skriver noe støtende. Det var ikke meningen. Forhåpentligvis finner vi beviset på slektsforholdet og får enda en lenke på en stor reisende slekt. Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Då er det vel dette du ser etter: Gift i Lårdal den 12.nov.1835'Ungkarl og Hattemager Casper Caspersen Thønning 40 Aar gl.Pige Johanne Torgrimsdtr. Lønelien 18 Aar gl.'Frå Lårdal Mini 1815-60Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.