Gå til innhold
Arkivverket

[#49782] Navnet Cortelius


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Her er konfirmasjonen til dtteren Inger Sophie Cortelia 04.10.1846 i Domkirken. Se postnr.24, foreldre Ole Cornelius Tonning og Inger Marie Olsdtr.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8647&idx_id=8647&uid=ny&idx_side=-102>LenkeOg her er Ole Martins konfirmasjon 05.10.1845 samme ste Foreldren er Ole Cornelius Tonning og Inger Marie Abeldtr. Se post nr.7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da Berthe Marie og Mannen Iver Olsen døpte dtteren Elisabeth Andrea 26.12.1848, finner vi Ole Cortelius Tonning blant fadderne sammen med barna Inger Sophie og Ole Martin. Se post 121. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da Berthe Marie og Iver døpte datteren Johanne Martine Marie i Domkirken 16.11.1845 finner jeg en Casper Martin Tonning som fadder. Kan han være identisk med Casper Reinholtsen Tonning? Se post 121.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8654&idx_id=8654&uid=ny&idx_side=-147>LenkeOg Ole Cotelius Tonning var igjen fadder i 1856 da Berthe Marie og Iver døpte sønnen Edvard Marthin 20.07.1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det står Casper Martin Tonning, Underofficer.Kasper Reinholtsen er vel i eldste laget, født ca 1750. Det var riktignok noen i den slekten som ble uhyggelig gamle. Det er interessant med denne fadderen, også at Martin-navnet dukker opp med samme fadder.Ole Kaspersen hadde en eldre bror, Reinholt f 1782 som har konfirmant fra Tonning, Stryn 1829, men det er Johan, finner ikke flere konfirmanter på Reinholt i Stryn. Han kan ha flyttet på seg. Ser likevel ikke bort fra at Kasper Martin kan være hans sønn.Ole Kaspersen har jo broren Kasper Kaspersen f 1795, døpt 7 januar 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen vigdis.Jeg sitter her med 40 i feber, og et blytungt hode.Jeg tenkte selvsagt på Casper Caspersen (bror til Ole). Etter å ha sett på kirkeboken for Indvik, kan det virke som om presten konsekvent kun har ført fornavn og ikke mellomnavn. På den andre siden benyttet ikke Casper Caspersen seg av noe mellomnavn verken ved ekteskap, barnedåper eller da han døde. Jeg vet derfor ikke om Casper Caspersen og Casper Martin Tonning er en og samme person. Men jeg syntes det var svært interessant å se andre Tonningnavn dukkeopp også i denne familien. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om Casper Martin kan være identisk med denne karen døpt i 1818, som sønn av Reinholt Caspersen og Helene Tonningsdtr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Avgjort enig om at dette er interessant. Nyttig observasjon du har gjort om kirkebok og antall fornavn. Det vi har funnet om broren er at han er baker. Denne er underoffiser. Jeg har lett nå i databasene for Sogn og Fjordane uten å finne noe mer om Reinholt Kaspersen f 1782 vielse og barn. Men jeg finner også ut at databasen Begravede ikke er komplett. Gjertrud Andersdatter, Ole Kaspersens mor, begravelse 1822 finnes ikke der. Finner ikke hennes mann heller.God bedring, Rune! Høres ikke godt ut med den feberen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Mitt innlegg kom samtidig med ditt 81. Og ja, jeg tror det kan være rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Reinholt (Reinhard)Caspersen og Thale Helene Ravn 06.04.1812 i Stryn. De ble senere foreldre til Casper Martin.Lenke mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke Jeg regner med at dette er Thale Helene Ravn FT-1801 Eid. Jeg har prøvd å finne Kasper Martin Tonning FT-1865 uten å lykkes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok den rette du har finnet i 1801.Thale og Reinholt fikk disse barna.1. Gjertrud Catrina 16.08.1815 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=INNVDP&gardpostnr=6625&merk=6625#ovre>Lenke 2. Casper Martinus 20.06.1818 Lenke 3. Hans Christopher 19.03.1822 Lenke 4. Christian Andreas 16.08.1825 Lenke Thale Helene døde 17.11.1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

De får også en datter utenom ekteskapet 27.11.1808, Ellen Margrethe. Her har man imidlertid byttet om mor og far i rubrikkene.LenkeForøvrig ser jeg at en Ole Tonning opptrer flere ganger som fadder fra 1791. Han er trolig identisk med Ole Widsten Tonning. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan selvsagt være Ole Pedersen Tonning som opptrer som fadder, men mellom 1791 og 1815 finner jeg ved flere tilfeller Ole Widsten Tonning. Og det er nok denne karen født i 1772.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

OK, jeg trodde du mente Ole Widsteen Tonning, gesell i Bergen, skjønner du.Vi har vel ikke satt inn denne lenken fra Tonning gård FT-1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, og for å skape ennå mere hodebry, på Eid finner du 42 år gamle Ole Andreas Widsteen. Jeg må få lov å si at Ole (Pedersen) Tonning hadde passet ypperlig som far til ' vår' Ole, men så enkelt skal det nok ikke være. Det kunne forklart hvorfor Ole Cortelius døper to sønner for Ole Martin.Det er åpenbart at navnet må ha betydd noe for ham, om han da ikke var så selvsentrert at han kalte dem opp etter seg selv. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg husker i farten ikke om jeg har nevnt det tidligere, men datteren til Ole og Inger, Berthe Marie, ble gift med gullsmed Iver Johannessen Unneland.Den 06.03.1853 døpte de en datter for Anne Marie Cortelia.Og sønnen Ole Martin og hustru Synnøve døpte i 1855 en datter for Inger Marie Cortelia. Datteren Inger Sopie og ektemannen Lars Andreas Nilsen døpte i 1854 en datter for Marie Olofine Cortelia.Dette mellomnavnet ble jo brukt en del i denne slekten, jeg lurer på hvor det kom fra. Man skulle tro at noen i slekten kanskje har hatt navnet Cort/Cordt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er klart at Ole Tonning var et flott navn i de tider, flott å ta med seg til Bergen. Selveste handelsmannen på Tonning bar navnet! En mann med forbindelser og velstand. En skal ikke se bort fra at Ole Kaspersen er oppkalt etter ham. Han kom selv til å beundre mannen kanskje, og det ble flere grunner til oppkalling. Har du aldri tenkt over at Ole Cortelius Tonning kunne ha sine grunner til IKKE å oppkalle sønnen etter far? Reinholt og Kasper var kjente reisende-navn. Det kan ha vært en helt bevisst handling å ikke føre disse navnene videre. Verken ved oppkalling eller å bruke Kasper som patronym. Ole Cortelius Tonning blir da på flere måter bofast, og båndet til de reisende brytes. Jamen, han kalte jo opp jentene! Ja, det kunne han gjøre fordi det ikke heftet noe ved de navnene.Cortelius/Curtelius er et prestenavn i Sverige og Finland. Lenke langt oppe. Vi har ikke funnet sammenhengen med navnet. Jeg vil ikke se bort fra at det kan være utløst av Cort/Cordt heller. En ting er sikkert, de reisende brukte ofte flotte navn. Og de plukket kanskje opp nye navn når de reiste, til eksempel i Sverige.Handelsmannen Ole Tonning er i alle fall ikke faren til Ole Cortelius Tonning, i alle fall ingen legitim far. Det er viktig å se på sosial klassetilhørighet. Da er det vanskelig å forstå at Ole Cortelius kan være sønnen til noen av handelsmennene og borgerne Tonning.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Vigdis for at du bidrar til å holde liv i debatten.Som jeg har påpekt tidligere i debatten, er der ingen tvil om at du har funnet en sterk kandidat i Ole Caspersen Tonning. Og det faktum at Caspar Martin(us) Caspersen var fadder til Oles barnebarn styrker troen på at der er familiere bånd. Men som jeg og har nevnt tidligere er det viktig å vite og ikke tro i slektsgranskning. Det er derfor fortsatt behov for å snu alle steiner, bl.a. barnedåper, konfirmasjoner etc, for om mulig å finne bevis. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
http://vestraat.net/iea-p/p460.htm#i36323 Håper lenken funker. Her legger jeg inn noe som jeg ikke vet om har noen relevans, overhodet! Brita Curtelia, datter av Isak Curtelius gifter seg med Johannes Nicolai Tornberg. Gjertrud Katarina Andersdatter på Tonning, Ole Kaspersens mor, var datter av Anders Torenberg. Arnvid Lillehammer antar at han var reisende, men han vet lite om ham. Artikkelen 'Grisilla og folket hennar', NST nr 1, 2005. Familien i lenken har navnene Curtelius, Curtelia og Tornberg. Om det er noen forbindelse til Gjertrud Torenberg har jeg ingen peiling på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om ikke annet, så kan det være forklaring på hvordan Cortelius-navnet kom inn i Reinholt-familien. Jeg finner flere Anders T(h)ornberg på FamilySearch i Sverige. Og Thornberg kan fort bli til Torenberg. Det er ikke usannsynlig at Gjertruds far var svensk. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, og her er en byggester Anders Torenberg 1753: 'De reparasjonsarbeider som ble gjennomført av byggmester Anders Torenberg 1753 later til å ha omfattet skipets tak og takrytter og treinnredning. ... bu.disnorge.no/kirker/Drammen/skoger_gml.htm - 19k - Tilleggsresultat - I hurtigbuffer - Lignende sider' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.