Gå til innhold
Arkivverket

[#49783] Ales Nilsdatter på Nedre Alm i Stange ca. 1737-1780/81


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om opphavet til Ales Nilsdatter g.m. Even Nilsen på Nedre Alm i Stange. Iflg. Stange bygdebok var hun født 1737 og døde omkring 1780/81. Bygdeboka nevner ingenting om hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om det kan være en feil at Ales Nilsdatter døde så tidlig. Her finnes en dame i 1801 som har samme navn og f. ca samme tid: LenkeDe gamle bygdebøkene for Stange innholder nok noen feilopplysninger, og mangler mye om husmandsslekter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Even og Ales ble (FS) vel gift 29.10.1764. Even var døpt 14.8.1735, sønn av Nils Evensen og Anne Eriksdatter.Her er det en Even med kona Ales på Alm i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f10417&gardpostnr=64&personpostnr=963&merk=963#ovre>Lenke. De har barna Mallen, 27 år (f. 1774) og Eli, 20 å, f. 1781.En Ales Nilsdatter Alm døde i 1822, 84 år gammel. Det gir fødselsåret 1738, som er veldig nær din Ales Lenke. Ser også ut til at det var en del av barna til Even og Ales som døde som små: Malene, 1767 Lenke, Nils, 1770 Lenke, en ny Malene i 1772 Lenke, Eli, 1779 Lenke, Anne, 1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk for nyttig respons! Dumt av meg å ikke sjekke bl.a. 1801-tellinga først - jeg vet jo fra før at Stange bygdebok inneholder en del feil og ikke minst mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Christian Hellum

Ales Nilsdatter er også en av mine forfedre på farssiden. Ifølge mine notater er Ales født 1739 i Stange og død 7. februar 1827. Datteren Elie Evensdatter Alm er født 1780, døpt 3. desember 1780 og død 6. juli 1841? i Stange. Elie er videre opphav til min slekt. Mottar gjerne eventuelle korreksjoner. Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Etter at scannet versjon av kirkebøkene for Stange nylig ble lagt ut på Digitalarkivet har jeg gjennomsøkt de uten å finne Ales. Er det jeg som ikke har lett godt eller lenge nok? Eller kommer hun annetsteds fra? Navnet Ales har vært brukt i flere prestegjeld på Hedmarken, men en 'rask' kikk i Vang, Ringsaker og Løten har heller ikke gjort meg klokere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.