Gå til innhold
Arkivverket

[#49786] Anders Olsen Grøvdal i Grytten


Gjest Rolf Sverre Alsos
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Sverre Alsos

Lars Andersen , født litt før 1750 på Grøvdal, gift 22/5-1777 i Veøy, død 4/8-1821 på Indre Holmem.Lars skal være født på Grøvdal og faren het Anders Olsen. Problemet er at det finnes to omtrent jevngamle Anders Olsønner på Grøvdal. Den jeg er ute etter ble enten født i 1701 eller 1702 og døde enten i 1777 eller i 1786 på Grøvdal.Er det noen som har god greie på gården Grøvdal og kan lede meg til rett person?Mvh Rolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Jeg har ikke ”god greie” på gården Grøvdal, men legger inn noen betraktninger og muligheter.Ved mandtalet 1701 er det ingen Ole på Grøvdal så det kan jo bety at Anders Olsen bosette seg der etter f.eks giftermål.Lars Andersen Grøvdal 14 aar, konfirmert nr 13 på side 7. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2266&idx_id=2266&uid=ny&idx_side=-5>Lenke”Konfirmanten” kan passe med denne Lars f 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Takk for svar Britt IrenI 1801-tellinga på gården Indre Holmen i Veøy er Lars Andersen oppgitt å være 60 år.I ekstraskattmanntallet i 1760-årene for Grøvdal er det to familier:Anders Olsen gift med Dorothe Nielsdatter. Barn: Niels Andersen. Sigri Andersdatter. Lars Andersen(han er oppført under tjenestefolk og andre, men jeg regner med at han er en sønn).Anders Olsen gift med Gøri/Guri Larsdatter. Barn: Ole Andersen, Lars Andersen, Birgithe Andersdatter, Marit Andersdatter(hun også oppført under tjenestefolk og andre, men er vel ei datter)Konfirmanten kan kanskje være min Lars Andersen, men jeg er usikker på om Anders Olsen Ødegard og kona Ingebor Knudsdatter passer inn.Vennlig hilsen Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Bygdeboka for Holm sogn II s 381 kan dessverre ikke hjelpe da forfatteren sier at husmann u jord Lars Andersen Holmem, 1756-182, har ukjent opphav, gift med Anne Olsdatter, 1756-ca 1808. Tre barn er nemnt Anders f 1777 tvilling med Gjertrud, 1777-1848, gift 1825 m Knud K. Rødven, 1766-1840, husmann på Knutsplassen. Han døde som legdslem. I tillegg Eli, 1789- , g 1827 med Knud Knudsen Engen, 1795- , bustad ukent. Ingen nemnt i Veøy i 1865.Enkemann Lars Andersen Holmem, gift 2.g 1809 med Kari Torstensdatter Aak, frå Grytten, ukjent f.og dødsår.Barnenavnene Gjertrud og Eli kan kanskje gi noen holdepunkter. Eldste sønn Anders er jo tydelig oppkalt etter bestefaren. Gjertrud etter Gøri/Guri er kanskje oppkalling god nok?Ellers har forfatteren en annen oppfatning av når Anders var fødd, 1756 i motsetning til litt før 1750, men her har du kanskje sikrere holdepunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Takk Osvald,Her er endel som mangler i bygdeboka.Lars og Anne hadde nok også ungene Bersvend, født 1784 (s 270), (død ung) og Anne, født 1785 (s 294). Gjertrud ble født i 1780 (s 217) og var ikke tvilling med Anders født 1777 (s 173). Alle ble født på Indre Holmem.Eli Larsdatter, født 1789, ble gift med Knut Knutsen Engen, som ble født i 1792. De bodde på Klingrå (Sæth) og er med i slektshistorieboka for Voll. (Seinere på Unhjemsbakk i Hen?) Disse er mine forfedre.Kona til Lars Andersen het ikke Anne Olsdatter, selv om dette er navnet er brukt både i folketellinga og kirkeboka. Hennes stefar het Ole Olsen, så det kan vel være derfor ”Olsdatter” har kommet inn i bildet. Mora het Gjertrud Endresdatter og hun giftet seg med Ole Olsen Hammervoll i Veøy 23/9-1757. (Lars og Anne si datter i 1780 ble nok oppkalt etter mormora si.).Fra Veøy kirkebok: 3/12-1755 ”angav sig for mig qvindfolket Giertrud Endresdatter Hameren, som for nogle aar siden kom herned fra Lessøs Præstegiæld, hvor hun allerede tilforn hafde begaaet 1 lejermaal, og bekiendte sig at være bleven besvangret af Land værn Soldat Ole Olsen Hamervold da hun tiente hos hans Moder paa Hamervold, hvor hd ogsaa var. Vide Deres barns Daab den 3/11, Land-værn Soldaten var ogsaa der tilstede same tiid og vedtog hendes bekiendelse. Dette hans 1ste og hendes 2dre lejermaal, ...”Fra Lesja kirkebok: 1748 Publice Absolveret ”Giertrud Endresdatter Hammeren for begangne leiermaal med Tosten Knudsøn Wercket, hendes det 1te.”Anne Tostensdatter ble født 17/2-1748 og ble døpt i Verket kirke i Lesja.”Ungekarl og Soldat Lars Andersen Grøvdal og qvindeMennisket Anne Tostensdatter Hamervold” ble trolovet i Veøy 2/1-1777 og gift 22/5-1777.Vennlig hilsen Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Veldig interessant. Her har du jobbet godt Rolf Sverre, både Holm II, s 381, og og Voll, s 651, bygdebøker hadde disse som ukjent. Vi er ikke direkte i slekt, men slektsprogrammet mitt sier at, Sæbjørn, bror til din Knut Knutsen Engens bestefar, Peder, er gift med 3-menning av min 3 tippoldemor/far.Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.