Gå til innhold
Arkivverket

[#49789] Peder Knutsen Mellingen i Åsane, senere Myrtveit i Meland på 1700-tallet


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen som kjenner opphavet til Peder Knutsen? Peder Knutsen og hans søster Marta Knutsdatter fikk skjøte den 27. feb. 1751 på hver sin fjerdedel i gården Mellingen i Åsane. Den 10. april 1752 solgte Marta Knutsdatter sin fjerdepart i Mellingen til broren Peder Knutsen. Dermed ble Peder Knutsen eier av halve Mellingen. I 1754 solgte Peder halve Mellingen til Mons Olsen Ulvesæter og flyttet derfra.I 1755 kjøper den samme Peder Knutsen en gård på Myrtveit i Meland sammen med sin kone som jeg ikke vet navnet på. Den første kona dør før 1777 for dette året gifter enkemann Peder Knutsen Myrtveit seg opp igjen med Marta Mathiasdatter Bjørndal. Det siste jeg vet om Peder Knutsen Myrtveit var at han mottok fattigstøtte i årene 1788-1795.Er det noen som kjenner opphavet til Peder Knutsen og søsteren Marta Knutsdatter. Ei heller vet jeg noe om hans første kone. Kan ikke finne henne blant de døde i Hamre i perioden 1750-1777 under gårdene Mellingen eller Myrtveit. Jeg kan heller ikke se at de hadde barn, men dette kan være feil.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er vel ikke mer enn du allerede har, Kenneth:'Hans Jacobsen Muurtvedts udgivne bøxelsæddel til Peder Knudsen paa 1/2 Løb Smør i Gaarden Muurtvedt dat: 6 Junij 1755' 'Peder Knudsen Mellingens udgivne Skiøde til Mons Olsen paa 1 Løb Smør 1 Mæle Malt i Gaarden Mellingen dat: 24 Maij 1754 vid: fol: 495.' 'ditto Selgeres Skiøde til Peder Knudsen paa ¼ Part i ditto Gaard Mellingen af sam/m/e dato og paa sam/m/e stæd indført' (27 febr: 1751 vid: fol: 440) 'Marthe *Knus datters udgivne Skiøde til sin broder Peder Knudsen paa ½ Løb Smør 1/8 tønde Malt i Garden Mellingen dat: 10 April 1752 vid: fol:' '12. Peder Knudsen Myrtvedts Do: til Aad Joensen paa 1/3. part udi gaarden Myrtvedt af Skyld 1/2. Løb Smør for 36 rdr: dat: 25de: Maij: 1768. vid: fol:'(Fra tingbøkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg håper noen andre har noe nytt! å bidra med i denne etterlysningen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.