Gå til innhold
Arkivverket

[#49790] Dikter og journalist Nordahl Grieg f. 1902 i Bergen. Hans aner? og familie?


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Edvard Hagerup Grieg og Johan NORDAHL Brun GRIEG har felles forfedre i Alexander Grieg og Margrethe Elisabeth Heitmann; Edvard er deres oldebarn, mens Nordahl er deres tipp-tippoldebarn.se også: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Våre falne så var han født 1-11-1902 i Bergen og gift med Gerd Egede-Nissen født samme sted. Dette skal være foreldreneLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk til Arnfrid og Carsten. Jeg tenkte han var etterkommer ettet Alexander Grieg og Margrethe E. Heitmann ;-)Da kom Carsten med foreldrene i (3). Noen som vet pikenavnet til moren? Dessuten mangler jeg linken bakover til Alexander og Margrethe.Er han av Brun slek og siden han kalte seg det?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk igjen folkens for gode opplysninger! Da fikk jeg lenket Nordahl til resten av Grieg-familien :-) Lurer på om han i noen av sine linjer stammer fra Johan Nordahl Brun (1745-1816) som var dikter og biskop i Bergen? Da er det navnelikheten byen Bergen jeg har i tankene.Var ikke det han trønderen som skrev Bergens bysang? :-)Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingeborg Rolfsen, f 1782, Nordahl Griegs farmor, er datter av Johan Nordahl Brun og hustru Ingebor Lind.Nordahl-navnet kommer forøvrig fra Norddalen på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ser ut som det er en ting som ikke stemmer her. Arnfrid skriver i (7) og (13) at Johan Nordahl Brun Griegs farmor er Ingeborg Rolfsen. Altså mor til Peter Lexau.I (5) har Rune lagt ut lenke til dåpen til Peter Lexau i 1805, hvor moren heter Maria Lexau.Hvor blir det feil?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

skal vi se,vi har Nordahl Griegs far; Peter Lexau Grieg f 1864 (lenke i (6)) med foreldre James Grieg og Ingeborg Rolfsenogvi har Nordahl Griegs oldefar; Peter Lexau Grieg f 1805 Lenkemed foreldre James Grieg og Maria Lexau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for oppklaringen Arnfrid. Fikk ikke med meg at det var 2 stk. Peter Leaux Grieg. Nå skal det stemme.Til (13). Hvorfor skriver Nordahl Griegs farmor seg Rolfsen. Hun skal være datter av biskopen Johan Nordahl Brun og Ingebor Lind?Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Nordahl og Harald Griegs farmor het ganske riktig Ingeborg Rolfsen, men hun var slett ikke datter av biskop Johan Nordahl Brun. Ingeborg Rolfsen var født i Bergen 9. juni 1841 og gift 4. november 1862 i Korskirken i Bergen med hanskefabrikant James Grieg, født 17. april 1833. Ingeborgs foreldre var kjøpmann Rasmus Rolfsen og Janniche Brun, som ble viet 27. februar 1834 i Korskirken i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg antar at Johan Nordahl Brun var Jannicke Bruns farfar. Hun var etter alt å dømme datter av pastor Christen Brun, som giftet seg med Anna Elisabet Suling 14. april 1801 i Bergen. Så vidt jeg vet var Christen Brun sønn av Johan Nordahl Brun og Ingeborg Lind. Hans nest eldste sønn het iallfall Johan Nordahl. For øvrig hadde Jannicke Brun minst 9 søsken (to døde kort tid etter fødselen). Jannicke ble født 11. oktober 1809 i Bergen og døpt 20. oktober samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager at jeg hoppet over noen generasjoner. Det kalles vel blingsing (jeg hadde alt i et dokument og skulle kopiere og lime in, og så gikk altså noe galt...)Her er vel Ingeborg Rolfs dåp i 1841:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=doep1816&gardpostnr=68919&merk=68919#ovre>Lenke med foreldre Rasmus Rolfsen og Janicke Brun.Dette er vel Janicke Bruns dåp i 1809; Lenkemed foreldre Christen Brun og Anna Elisabeth Suling.og endelig Christen Bruns dåp i 1778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk til Atle og Arnfrid for lenken til biskop Johan Nordal Brun. Har en del på slekten hans bakover.Kan vi finne ut mer om Rolfsen slekta? Hvem var foreldre til Rasmus Rolfsen g.m.Jannicke Brun?Kan det være han som er døpt her: LenkeJan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for bekreftelsen, Arnfrid. Går det an å finne lenger tilbake på Rofsen fam.? Ser at Tønnes Rolfsen var gift med Sophie Marie Konov. Noen som vet noe om hennes slekt og aner?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.