Gå til innhold
Arkivverket

[#49791] tydning av kirkebok Vefsn


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heipå denne linkenLenkekirkebok for Vefsn og mosjøen s. 9 for 1846 nr 73, Hva er etternavnet på Berit Kristines far, det er ikke klart gjengitt andre steder heller (f. eks veed konfimasjon 6 jul 1862Er det ellers noen som vert noe om denne familien/aner til Berit?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei. Tror etternavnet er Bentsen.Finner på familyseach Paul Bentsen f.1812 og Margrethe Jonsdatter f.1812 gift i 1838.Når Berit blir konfirmert er faren oppført som lap. I ft for Hattfjelldal 1865 er det flere med etternavnet Bentson som har yrke omflyttende lap. mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok dem for det er ikke tvil om at hun er same. Bentsen er vel det nærmeste en kommer, de hadde kanskje et etternavn som presten oversatte, og derfor denne variasjonen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Bare et lite tips: Du har jo ikke spurt etter tyding av faddere,så kanskje du allerede har sett dette:De 4 siste linjene hører nok til nr 74 Drevlands barn, men se så på de 5 linjene over : Starter m Thomas Bentzen og inneholder også Johnsdatter så jeg antar at dette er faddere til Berit Kristine. Da er også hjemmedåps-anmerk ang henne, se på navnet der!Jmfr videre sider i kirkeboken hvor du ser at de stadig har kommet 'skjevt ut ' på slutten av rekken m faddere.Dette bekrefter også ant innlegg (2) ang fars etternavn. Og er du heldig gir det deg også en del av morens fam.Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiglømte bare faddere hvis du har noe å tilføye så er det fint, tar i mot alt om det som er notert på demSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Du må jo selv sjekke om du er enig med meg i mine vurderinger ang faddere og hvem som hører til hvem, samt tydningen. Jeg er amatør!Her er i alle fall min tyding av den gruppen som starter m : Thomas Bentzen Kind(?)fjæld, Christopher Cristophersen Vesterbugt, Kirsten(?)Marte Jonsdatter (Moe? Overstrøket!)ibid. Siri(Sori?Sari?)Jonsdatter VesterfjældAnm.: Hjemmedøpt af Gaardmand John JohnsenPermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.