Gå til innhold
Arkivverket

[#49792] Dødsårsak i kirkebok


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Stoler ikke helt på egne øyne når jeg leser dødsårsaken til nr. 35 nede på denne sidenLenkeDerfor ønsker jeg en second opinion. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Au da. Da leste jeg det riktig, dessverre. Denne forklaringen sier jo alt - og ingenting. Var det ikke nokså vanlig at babyer ble ligget i hjel av mødrene? Uforvarende.Uansett fikk moren - og faren - stor etterslekt på Helgeland. Og andre steder.Takk for hjelpen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg tviler på om det er dekning for å si at ' ihjeligget av moren' har vært en vanlig dødsårsak blant spedbarn.Men jeg har, uten å lete etter det spesifikt, kommet over mer enn et slikt tilfelle som dødsårsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

'...nokså vanlig' ble i sterkeste laget, ser jeg. Men jeg vet jeg har hørt om denne dødsårsaken før, uten å ha noe grunnlag for å si hvor 'vanlig' den var. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Jeg har sett dødsårsaken 'ligget ihjel av moderen' flere ganger på 1800-tallet når det gjelder Buksnes. For oss virker det jo uforståelig, hvis det skal tolkes bokstavelig. Var noen av tilfellene kanskje krybbedød? Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har også funnet ganske mange dødsfall hvor barnet er ligget ihjel av moren eller begge foreldrene og også av barnepike. Det var slett ikke så helt uvanlig før. Barnet lå i senga sammen med foreldrene, og det var reivet slik at det jo ikke kunne sprelle med beina og muligens armene. Det så vel mest ut som en tøyrull, og om det havnet på magen hadde det jo ingen mulighet for å få vendt eller snudd noe på seg. Lurer på om ikke folk flest for det meste også sov på skinnfeller, og det vil jo ikke gjøre det enklere for barnet å få puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo nå et spørsmål gående angående noe tilsvarende i Rødøy i 1761, men jeg har også en ane i Herøy/Dønna på Helgeland hvor et barn ble ligget ihjel i 1738. Familien var fattige, og de hadde bare en seng. Den måtte foreldrene og de 2 små barna dele. Barna var Ole døpt 02.10.1735 og Marithe døpt 06.10.1737, som ble ligget ihjel. Det var min ane Berethe Olsdatter i Aaker som da var gift med Lars Stephensen, som var foreldrene i den fattige familien her.Det kom frem i retten at moren hadde gitt barnet die, hvorpå hun hadde lagt barnet på sin høyre arm og falt i søvn. Ektemannen lå i samme seng med et annet barn i armen(lille Ole født 1735). Moren våknet en times tid etter at hun hadde gitt det bryst, og oppdaget da til sin forskrekkelse at barnet da hadde kommet under hennes høyre arm. Da hun tok barnet opp var det død. Hun tendte lys, og innkalte naboene. Jeg har fått tilsendt historien fra en som har lest den i tingboken, og jeg har mer om denne saken.Ja det kan virke uforståelig at det å ligge ihjel sitt barn var mulig, men jeg syns det kommer frem en ganske naturlig forklaring i den historien jeg har skriver et kort referat fra her. Jeg har merkelig nok ikke sett dette emnet tidligere, før jeg fikk henvisning til det via tilsvarende emne som jeg har tatt opp for året 1762 i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.