Gå til innhold
Arkivverket

[#49799] Bent Larsen og Kari Simensdatter


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Har et ektepar på Nøtterøy.Bent Larsen. Trolovet 8. desember 1707og gift 22. februar 1708 på Nøtterøy med Kari Simensdatter. Kom til gården Vestre Nøtterøy.De fikk barna: En sønn, begravet 1708. Simen, født 1709 og Lars, født 1712.Så er de sporløst borte. Ikke i kirkebøkene, ikke på Familysearch o.s.v.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er første sønn død i 1798: LenkeSiden ingen i familien er nevnt under døde Nøtterø, så har vel familien flyttet til et annet sted. Utflytterlister finnes vel ikke så tidlig, og ikke så lett å lete i kirkebøker i nærområdene helller.Står det ingen ting i bygdebøkene for Nøtterøy?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som så mange ganger før, havner vi nok i Stokke. Paret må nok identifiseres med 'Karj Simensdaatter Qvernene', død 42 år gml. i 1724 (begravet 4. november), og 'Bent Qvernene', død 45 år gml. i 1727 (begravet 25. mars). Kvernene finnes flere steder i Stokke prestegjeld - her er det formodentlig snakk om plassen under Melsom siden paret hadde kommet over fra Nøtterøy.Takk, Torbjørn, for at jeg dermed kan lenke sammen to 'løse fugler' som jeg ikke ville hatt kildegrunnlag for å lenke sammen ellers.PS: Ytterligere en avdød person er notert med bosted 'Qvernene' ved samme tid. Kan Else Arnesdatter, død 83 år gml. i 1723 (begravet 20. oktober), være f.eks. mor til enten Bent eller Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har også noen Bentsbarn uten foreldre som aldersmessig kan passe inn. Jeg mangler dog indisier utover nettopp det at alderen *kan* passe.Det gjelder for det første søsknene Else Maria Bentsdatter og Torger Bentsen. Else Maria giftet seg i 1747 med Klaus Nikolaisen, husmann på Løken under Nordre Stavnum, død 1757. Barn: Maren, f. 1748, Nils, f. 1752 og Klaus, f./d. 1758. På skiftet etter Klaus Nikolaisen nevnes Torger som bror av Else Maria.Dernest var det ei Margrete Helene Bentsdatter som 1749 fikk datteren Anne Helene utenfor ekteskap. Hun var da bosatt på Smedtangen under Melsom.Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har skrevet av den såkalte krigsstyrligninga for åra 1716, 1717 og 1718. Under Melsom nevnes en 'Beent Møller' i 1717 og en 'Bendt Møller' i 1718, I 1716 nevnes han ikke.Det ser vel da ut som om Bent Larsen var møller ved Melsom-kverna, og at han kom dit 1716/1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er jo ikke umiddelbart gitt at den Bent Nøtterø som fikk sønnene Simen (1709) og Lars (1712) er identisk med Bent Larsen, men det er på den annen side svært rimelig utfra antatt oppkalling. Har du andre indisier eller til og med bevis for at det er de samme personene det er snakk om?Jeg kan for øvrig ikke finne igjen Simen eller Lars i kirkebøkene for Stokke - verken blant de døde, de gifte eller faddere. De kan jo uansett fort være døde før de nådde voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på neste vielse, muligens samme dame i nytt ekteskap, finner du en forlover med navn Lars. Samme lenke som nr. 11.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunn; se innlegg 6.Elen Marie Bentsdatter giftet seg ganske riktig på nytt med felbereder Isak Petersen Nordlænder, men forloveren Lars Vaktberg var en Olsen, og ikke en Bentsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Himmel og hav. Ja her har det skjedd saker og ting siden jeg gikkog la meg i går og stod seint opp i dag.Tusen takk Kristian. Det er merkelig, men det ser enten ut til at alle folk som forsvinner fra Nøtterøy ender opp i Stokke eller så kommer de fra Stokke før de slår seg ned på Nøtterøy. Da kan jeg få skrevet ned i mine notater hvor dette ekteparet flytter etter 1712 og ennå et hull i gårdshistorien for Nøtterøy på 1700-tallet er fyllt igjen.Tusen takk til deg også Gunn for alle henvisninger. Det har ikke jeg lært ennå, så der er jeg totalt ubrukelig.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Så at du hadde kommet med et spørsmål oppe i et av innleggene.Nei, jeg har ikke andre holdepunkter enn disse. Men la oss ta punktene.1. Det finnes kun en Bent, da etternavn Larsen om gifter seg på Nøtterøy i denne tida. Og han gifter seg med ei Kari Simensdatter. Alle andre Bent utover vet jeg hvem er, og denne Bent får en sønn samme år han blir gift.2. At alle tre Bent som får barn på Vestre Nøtterø, Nøtterø og Nøtterø, er den samme er ingen tvil. Jeg har brukerrekkene på Østre Nøtterøy.3. Når Bent da i tillegg får barna Simen og Lars som sine to første barn som vokser opp. Dog i feil rekkefølge etter morfar og så farfar, så har vi tre holdepunkter.4. Det siste er jo at både en Bent (Møller) og ei Kari Simensdatter dør på samme sted i Stokke, nemlig 'qvernene' under Melsom.Nærmere en sannhet kommer vi vel ikke når vi ikke har andre ting å støtte oss på.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.