Gå til innhold
Arkivverket

[#49800] Mina Bentzen f. ca. 1860 gm Hans A. Örbäk


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Har problem med å finne Mina Augustine Nilsdtr Bentzen`s ätlinger!Bosted Nedre Ulvin, Eidsvoll. Mina er födt ca. 1860 og hennes foreldre er Lina Halvorsen f. 1819 og Nils Bentzsen f. 1817. Kan noen hjelpe meg her? Har fått opplysning om en Per Bentson fra Lesja i Gulbrandsdalen, men er dette stamfadern? Takker for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk Berit! Dette har jeg også funnet, men hvor kom Nils fra? Natteravnen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Wenche. Ante meg at du hadde sett dem. I det minste den fra 1875, men andre har kanskje ikke sett dem. Har du en forklaring på de 2 konene, og hvem av dem er moren til Mina. Det ser jo ut til at det er hun i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Håper du finner noe om dette i bygdebøker. Ikke lett å finne opphavet her ellers.Jeg fant en Peder Berntsen med en sønn Nils her i 1801, men jeg er redd alder på denne Nils ikke passer med alder på far til Mina: LenkeFant ingen passende i Lesja på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det skulle nok være Bernt Pedersen med sønner Peder 15 år og Nils . Bernt arbeider på verket, så han kan jo ha kommet langveis fra?Ellers er det vel bare navnlikheter her. De digitale kirkebøker er ikke så enkle å finne ut av fra denne tiden, er jeg redd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under søk på Ulvin gård, slekt, fant jeg at det er nevnt ganske mange som bruker Ulvin-navn i den digitale bygdeboka for Stange. Navn: Anders Nilsen Ulvin, Hans Ulvin, Peder Ulvin , Anders Olsen Ulvin var nevn jeg fant i farten. Her under Saksrud, Mostue nedre , Hestenes osv: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Mina Augustine Bentsen fra Søstun Olvi, f. 22.august 1860, d. 22.august 1949gift 13.april 1892 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3907&idx_id=3907&uid=ny&idx_side=-14>Lenke med Hans Andersen Ulvin, f. 25.november 1863, d. 28.mars 1938. De var brukere på Okgarn (Øvre) Olvi. Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del s. 434.Nils Pedersen Bentsen fra Søstun Rønsen, f. 23. mars 1817, d.14. september 1890g. m. Karen Henrikka Nikoline Halvorsdatter fra Negarn Styri, f. 4. juni 1819, d. 16. august 1889.Gravstøtta etter Nils og Karen Henrikke sto fortsatt på Langset kirkegård juli 1998, og ble avfotografert. Jeg har bilde. De var brukere på Søstun av Søgarn Olvi. Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del s. 427 Per Bentsson fra Lesja i Gullverket, f. o. 1786 d. 14. august 1855g. m. Inger Margrete Olsdotter, antakelig fra Søstun Milli, f. o.1789, d. 22. august 1873. Brukere på Arstun Seterdal bruk II 1811-29, Nordre Brøhaug 1824-31 og Søstun Rønsen 1829-48Karen Henrikka Nikolines foreldre var Hallvor Hansson (f. o. 1777, d. 20. mars 1851) og Berte Maria Gudbrandsdotter (f. o. 1772, d. 21. juni 1853). Eidsvoll bygds historie bind II, 1. del s. 75Bent Persson fra Lesja i Gullverket, døpt Lesja i Gudbrandsdalen 10. august 1755, d. 15. januar 1824g. 26. desember i Sand, Nord-Odalen 1783 m. Ingeborg Olsdotter fra Trautbråtan, Sand i Nord-Odalen,døpt 18. mai 1760, d. 1. august 1822.De var brukere på Lesja i Gullverket, Eidsvoll: LenkePer Bentsson fra Jønndalen, Dovre i Gudbrandsdalen f. 21. juli 1733, d 31. mai 1780g. i Lesja 8. desember 1754 m. Marit Larsdotter fra Sandan i Lesjaskog Lesja i Gudbrandsdalen, f. o. 1730, d. mellom 1801 og 1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk så god hjelp, Wenche. Da var det rett familie jeg var innom i lenken i innlegg nr. 7, der jeg tøyset med navnrekkefølgen.Artig å følge denne debatten. Ha en fortsatt god dag. Vi reiser til Sverige i morgen.Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristiansen Örbeck

Tusen, tusen takk alle sammen. Trond du ga meg svaret på hvor de kom fra, som jeg antok at var rett! Som du sier Gunn, dette er en fantastisk debattside! God tur Gunn, vi prates! Önsker dere alle en flott sommer, og jeg kommer sikkert tilbake med flere spörsmål:-) Takk igjen Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristiansen Örbeck

Hadde noen spörsmål til Trond! Per Bentsson og Marit Larsdotter fikk de flere barn enn Bent? Og Bent og Ingeborg Olsdtr fra Trautbråtan? OSV. Hadde värt fint å finne hvem som var dere alle sösken? Var det for mye kanskje?? Veldig takksam, om du kan hjelpe meg med dette? Vi skal ha en slektstreff på Ulvin i august og denne slekta jeg holder på med nu, er Hans Peders slekt, hans mormor Minas slekt! Han er min tremmenig og vi håper at mange kan komme! Til alle som har noe slektskap der, så er de velkomne! Bare skriv inn her så skal du vite tid og sted!De har også slekt på Örbekk, så dete blir spennende. Takk iallefall for alt du har hjulpet med Trond! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ja, jeg har alt sammen, men det blir litt mye å legge ut her. Kan du kontakte meg på ammerud@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristiansen Örbeck

Takk Trond, har sendt deg en mail, men har ikke fått svar fra deg på den adressen du har skrevet her? Håper på svar, takk! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.