Gå til innhold
Arkivverket

[#49806] Sunnmøre, Volda, Voss og Åsane: Henrik Ellingsen Skutle f. 1728


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Henrik Ellingsen Skutle f. 1728 på Voss gift 1757 på Voss med Synneve Mikkelsdatter Tveiten.De fikk barna:a. Kari f. 1759 på Nedre Graue på Vossb. Brita f. 1761 på Nedre Graue på Vossc. Elling f. 1763 på Nedre Graue på Voss d. 1763 på Mellingen i Åsaned. Elling f. 1768 på Rønnestad i VoldaI 1763 kjøpte de et bruk på Mellingen i Åsane, men i 1764 solgte de og kjøpte et bruk på Kaldestad (i Bergsdalen) i Vaksdal (tidligere Voss). I 1769 selger Knut Ellingsen Skutle bruket på Kaldestad på vegne av sin bror Henrik Ellingsen som 'nu er fløttet til Søndmøer at boe'Er det noen med lokalkunnskap og med bygdebøker fra Sunnmøre som vet hva som skjedde videre med ovennevnte familie?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vi skal sjekke dette mot grunnlagsdataene for Busetnadssoga for Volda: LenkeMen kan du opplyse kva for kjelde du har som koplar d. Elling til denne familien? I kyrkjeboka for Volda er det berre døypt tvillingane Elling og Mikal Henriksson Rønstad 24. august 1768, og ein av dei er gravlagd i desember, 17 veker gamal, utan at namnet er oppgjeve. Kyrkjeboka inneheld ikkje nærare informasjon om foreldra deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har letet etter denne familien blant de forskjellige prestegjeldene på Sunnmøre. Jeg har også søkt på Familysearch og tenkte som så at de må ha fått en 'ny' Elling siden sønnen deres døde som liten. Den eneste høvelige kandidaten fant jeg i Volda. Dessuten er Elling og Henrik ikke blant de mest vanlige navnene. Når du i tillegg sier at det var døpt en Mikal kan jo det tyde på oppkalling etter morfar. Jeg antar at dere hadde visst hvem foreldrene til tvillingparet hadde vært hvis de hadde vært fra Volda eller omegn. Jeg tror det er stor sannsynlighet for at jeg har funnet riktig familie. Men har ikke funnet Henrik og Synneve blant de døde i Volda av det som ligger her på DA.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Henrik Ellingson var ein kjent mann på Sunnmøre, m.a som kartteiknar. Han budde på garden Løndal i Volda og kalte seg Henrik Løndal. Det er skreve om han fleire stadar, men eg kan ikkje gi referansar no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har nå fått sett i Voldabøkene og der levner det ingen tvil om at det er samme familie. Der står det også at Henrik Ellingsen kjøpte seg gård på Løndal i 1772 og at han solgte denne på slutten av 1770-tallet. I tillegg blir datteren hans Brita f. 1761, konfirmert fra Løndal i 1775. Så hvis Arnfinn Kielland eller noen andre Voldaeksperter kan hjelpe meg med flere detaljer setter jeg pris på dette.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Apelseth

Det er nok helst her du bør starte: Ola Folkestad (1998): «Henrik Ellingsen Løndal», i Johann Folkestad red. Folk og fortid i Folkestadbygd II. Volda: Johann Folkestad, eige forlag. s. 47-69. Sjå også av samme forfattar i tidsskriftet Gamalt frå Voss 22mvh Arne Apelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.