Gå til innhold
Arkivverket

[#49807] Andreas Michelsen og Ane (Elisabet) Erichsdtr. når er de født, opphav?


Gjest Ailin Benjaminsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Er det noen som har opplysninger om ekteparet Andreas Michelsen og Ane (Elisabet) Erichsdtr.? Jeg vet verken når de er født, eller hvor de kommer i fra. Har notert at Ane bor på Tjerstad, men er usikker på hvor jeg har hentet den opplysningen i fra.De har en sønn som heter Erik Benjamin Andreasen f. 30/3 1831 på Tierstad, g. 1858 i Stamnes med Johanna Lucie Andreasdtr. f. 1834 på Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Har sakset ut følgende opplysninger om Andreas og Ane:'Andreas Michelsen var født i Valberg, Leirfjord Nordland ca. 1797. Han døde i Kjerstad, Leirfjord etter 1865. Han var sønn av Michel Olsen og Anna Nielsdatter. Han er registrert i folketellingen fra 1801. I Folketellingen for 1801 er Andreas er 4 år og bor på Walberg sammen med søsken og foreldre. Den 10.nov 1822 får confirmert dreng Andreas Michelsen Tjerstad døpt sin uægte sønn Jacob Kristian som er f. 24.sept 1822 guttens mor er confirmert pige Maren Isachsdatter Kjerstad. I 1865 er Andreas 60 år, enkemann og husmann uten jord på Kjerstad.Anna Erichsdatter var født i Stuvland, Vefsen Nordland ca 1792. Hun døde i Kjerstad, Leirfjord før 1865. Hun var datter av Erich Hansen og Berit Christophersdatter.I Folketellingen for 1801 er Anna 8 år hun bor sammen med foreldrene på Støvland i Vefsen. I skifte etter foreldrene på Støvland i Vefsen er Anna 35 år og gift med Andreas Michelsen på Kjerstad.'Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Hvis du tar kontakt med meg skal du få det jeg har bakover på Andreas Michelsen og Ane Erichsdatter. Sånn at du kommer et stykke videre.sol.sund@alstahaug.online.noHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Må bekjenne en feil!I det som Terje har lagt ut skriver jeg at Andreas Michelsen fikk en sønn Jacob Andreas f. 24.sept. 1822 guttens mor er Maren Isachsdatter Kjerstad. men rett skal være:Karen Isachsdatter, Otting f. ca 1794. Har sjekka dette nå i kveld.Folketellinga 1801 er hun nevnt Karen Lusia Isachsdatter 9 år. datter av Ole Isachsen 51 år og Pernille (Nille) Nilsdatter 40 år Gårbruker på Otting i Leirfjord.Denne Karen Isachsdatter gle gift 11.okt 1840 i Stamnes kirke med enkemann Jens Jørgen Maas f. ca 1784 på Moen i Leirfjord. Jørgen var gårdbruker på Løkås i LeirfjordHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Faren til Karen Isachsdatter som jeg skriver om i innlegget over:Isach Olsen ble døpt i Dolstad kirke, Vefsen 10. april 1746 sammen med sin tvillingbror Jacob. Da de blir døpt står det at deres mor Karen Larsdatter døde på barsel med tvillingene. Skifte etter henne er på Watne 1746. (Skifter for Alstahaug 1686-1780. av Svein Edvardsen) Deres far er Ole Olsen, Vatne.Ole Olsen, Vatne giftet seg samme år på nytt i Stamnes kirke med Dorthea Olsdatter skifte etter henne på Vatne 1778.Hvis dette er av interesse for noen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.