Gå til innhold
Arkivverket

[#49818] Lesehjelp Lier 1733


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Jacob Christensen blir Publice Absolberet i Lier i 1733. Han er husmann på Meren.Jeg skjønner det meste av hva som står her i innførsel nr, 10. Men kan noen hjelpe med å få det ordrett?LenkeTusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg kan jo prøve:Jacob Christensen, huusmand til Meren, nu Ægtemand, begaaet leijermaal paa Meren med et qvindefolch ved Nafn Anna Andersdatter, begge staaet Skrift for Hr. Ruge(?) ved Frogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er ikke innførsel nr. 10, men datoen 10. mai.Jacob Christensen, Huusmand til Meern, en Egtemand, begaaet Leyermaal paa Meern med et qvindfolch ved Nafn Anne Andersdatter, begge staaet Skrift for Hr: Ruge ved Frogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hjertelig! Det var kjapt! Finner ikke dåpen til barnet. Men barnet begraves i august 1733 i Frogner i Lier. Jacob Aalestuens uægte pigebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hmpf.. denne 'saken' går ikke helt opp rent kildemessig.Jeg tror Jacob var enkemann, ikke 'Ægtemand' i 1733.En teori er at det er feilskrift hos presten. - At Jacob var 'Ænkemand' i 1733 og ikke 'Ægtemand'.Jeg ser jo at presten har skrevet 'Ægtemand' - Men var det vanlig å skrive det slik? Ville det ikke vært mer naturlig for presten å skrevet 'Gift mand' eller noe i den duren?Er det noen som har erfaring her? Var det vanlig å beskrive en gift mann som får barn med andre enn kona, på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Å beskrive mannen som 'Egtemand' finner jeg naturlig, jeg har sett det før.Det ville vel være litt merkelig om presten har tatt feil i om han var gift eller enkemann - det ville ha betydelig innvirkning på boten, så mannen selv burde nok ha protestert, i det minste. Kanskje en sjekk i fogderegnskapene kan være på sin plass. Da vil det gå frem hva han faktisk bøtet i sakens anledning.(Det står ellers 'Egtemand' og ikke 'Ægtemand' - sammenlign med andre e'er lenger nede på siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.